AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.190

Skillnader på olika årsmod av 525 Tds E34?

Hej!
Är så att jag funderar på att ta motorn ur en Bmw och stoppa i en annan bil, och då jag knappt kan någonting om Bmw så hade jag tänkt ställa några frågor. Finns det några skillnader, motormässigt, mellan de olika årsmodellerna? Om, vilken är hållbarast för trim, snålast, mest problemfri m.m? Kort och gott vilken årsmod har den, enligt er, bästa motorn och varför?

Mvh/Niklas
m21:an är överlägsen helt enkelt för att den är fullständigt mekanisk. den motorn satt i 324d/324td (e30) och 524td (e28,e34) dock så fick den "elpump" från och med årsmodell 88-93)

lite info:Länk

dom övriga har den pålitliga mekaniska pumpen som man lätt kan justera hur mycket effekt du vill ha eller hur mycket den nu ska förbruka. dessutom är den lättmekad med öppna utrymmen vilket inte m51:an har (525tds/725tds)

den enda nackdelen med den motorn (m21) liksom alla bmw motorer är risken för överhettning om man kör väldigt hårt då toppen är i aluminium, men det är lätt avhjälpt med att montera dit en IC i lämplig storlek.
den i 525tds är ett skämt och en skandal för vad som ska räknas som IC.

vad gäller 525tds/725tds så är det som sagt pumpen som brukar strula och boxarna ibland,dock går de att montera dit en "mekpump" om du är händig
i övrigt är det hyfsat lika i konstruktion.

min bmw 324td hemsida Länk
Okej, dock tycker jag att m21:an känns lite stenålders. Vill ha en "modern" och framförallt snål motor. Tror att de 143hk som finns i 2.5:an duger alledes perfekt till en början. Sedan får jag väl se om det blir till att trimma något. Tackar ändå väldigt mycket för dit utförliga svar!

Mvh/Niklas
då förstår jag inte om du vill ha en modernare motor varför du väljer m51:an istället för m21:an?
180hk plockar man ju ut direkt med m21 motorn utan chip o dipp
m51:an är som sagt var att be om besvär inför framtiden då elektroniken kommer att ställa till det för dig,men men

den är definitivt inte snålare den motorn då den har exakt samma konstruktion med förkammar rum som m21:an

min bmw 324td hemsida Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.