AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
633

Komp i m30?

Hallå!
Har en 635csi 88:a import ifrån Spanien vilken det står 155kw i pappret,nu till frågan-denna är fabriksmont. katalysator på!och jag har kommit fram till att kompet ligger ca:8,2-8,7 enl. vissa data medans kompet på icke kat.försedda 635:or innan 87 antar jag har uppemot 10,0 i komp?
Kan jag byta kolvar eller måste man byta toppen också för att uppnå dessa 10 i komp. och hur blir det med motorpr.varan ifall detta skulle monteras!
Har en Alpina motor på gång ifrån en e34 535,kan jag plocka motordelar ifrån denna ex. kolvar,insug och box?
Hälsn.Thomas.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Om du tar kolvar från alpinamotorn skall du även ta toppen som har andra förbränningsrum. Byter du till alpina-kolvar måste du även ta stakarna då dessa har annan längd. Lika bra att sätta i Alpina-motorn i.st. Ej kat försedda motorer har runt 10 i komp, lite beroende på årsmodell.

/Johan
Kan man plocka kolvar ifrån en ej kat-försedd eller måste jag ta toppen också?
Alpina motorn har gått ca:23000mil så det känns som en renov. skulle behövas på den och vad jag vet så blir det en dyr historia!
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Ja, om du tar från en motor med 92 mm borr går det bra.

/Johan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Om motorn som gått 23.000 mil är välskött så skall det inte behövas någon mer omfattande renovering! Förutsatt förstås att du inte är "pedant" och skall ha grejorna i nyskick!

Du får säkerligen en mycket bra fungerande motor om du byter lager, kolvringar, packboxar och ev. vattenpump i nederdelen. Troligen kommer du inte att hitta några vändkanter i cylinderloppet alls.

I toppen kan du ev. behöva byta vipparmar och vipparmsaxlar men det är inte säkert. Kamaxeln ser man skicket på. Tätningarna på ventilstyrningarna byter man i vilket fall som helst. Ventilstyrningarna skall inte behöva bytas. Litet högre ventiltick får du kanske stå ut med dock. Men det får ju å andra sidan de flesta ägare av litet äldre M30-motorer göra.

Per L
92 i borr vilka maskiner(årtal)hade detta,effekthöjn. av höjt komp,vad kan det generera tror ni?
Häln.Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.