|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har en 635csi 88:a import ifrån Spanien vilken det står 155kw i pappret,nu till frågan-denna är fabriksmont. katalysator på!och jag har kommit fram till att kompet ligger ca:8,2-8,7 enl. vissa data medans kompet på icke kat.försedda 635:or innan 87 antar jag har uppemot 10,0 i komp? Kan jag byta kolvar eller måste man byta toppen också för att uppnå dessa 10 i komp. och hur blir det med motorpr.varan ifall detta skulle monteras! Har en Alpina motor på gång ifrån en e34 535,kan jag plocka motordelar ifrån denna ex. kolvar,insug och box? Hälsn.Thomas. | |
|
Om du tar kolvar från alpinamotorn skall du även ta toppen som har andra förbränningsrum. Byter du till alpina-kolvar måste du även ta stakarna då dessa har annan längd. Lika bra att sätta i Alpina-motorn i.st. Ej kat försedda motorer har runt 10 i komp, lite beroende på årsmodell. /Johan |
|
|
Kan man plocka kolvar ifrån en ej kat-försedd eller måste jag ta toppen också? Alpina motorn har gått ca:23000mil så det känns som en renov. skulle behövas på den och vad jag vet så blir det en dyr historia! |
|
|
Ja, om du tar från en motor med 92 mm borr går det bra. /Johan |
|
|
Om motorn som gått 23.000 mil är välskött så skall det inte behövas någon mer omfattande renovering! Förutsatt förstås att du inte är "pedant" och skall ha grejorna i nyskick! Du får säkerligen en mycket bra fungerande motor om du byter lager, kolvringar, packboxar och ev. vattenpump i nederdelen. Troligen kommer du inte att hitta några vändkanter i cylinderloppet alls. I toppen kan du ev. behöva byta vipparmar och vipparmsaxlar men det är inte säkert. Kamaxeln ser man skicket på. Tätningarna på ventilstyrningarna byter man i vilket fall som helst. Ventilstyrningarna skall inte behöva bytas. Litet högre ventiltick får du kanske stå ut med dock. Men det får ju å andra sidan de flesta ägare av litet äldre M30-motorer göra. Per L |
|
|
92 i borr vilka maskiner(årtal)hade detta,effekthöjn. av höjt komp,vad kan det generera tror ni? Häln.Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.