|
|
|
|---|---|
| Man hade speciella blästerskåp där stiften blästrades, dög detta som "renovering" ? Antar att det är så man får göra till tex motorcyklar där det är svårt att få tag i tändstift. | |
|
Jag vet inte precis som om blästring skulle kallas för renovering! Jag tror inte att man förlänger livslängden speciellt mycket idag med blästring. Gissningsvis var det viktigare förr i världen med beläggning på elektroderna i motorer som var litet otäta, drog olja etc. Idag stålborstar jag stiften varje gång jag plockar ur dom i motorn. Fast det behövs knappast och jag märker ingen skillnad på motorns gång efter en sådan rengöring! Per L |
|
|
Förr i tiden var stiften generellt av sämre kvalitet och samtidigt relativt sett mycket dyrare än de är idag - man hade större behov av att rengöra dem och nya stift var dyrare... Idag har vi bättre motorer, renare bränslen, bättre oljor och bättre livslängd och självrenande egenskaper på stiften. Normalt sett skall man inte behöva rengöra stiften då de skall rensa sig själva under normal drift om motor/stift fungerar som de skall! Enda praktiska användningen av en tändstiftbläster idag, är nog om man har specialstift av någon sort som är väldigt dyra/svåra att få tag på! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har själv en sådant verktyg i verkstan är bra att provköra tändstift i när man letar ev fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.