AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.552

Montera motorvärmare eller inte?

Sida 2 av 2
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
lätt blockvärmare! "padda" som någon sa... slang värmare har tycker jag inga fördelar alls! efter ett tag börjar slangklämmorna rackla och har du otur läcker det! läcker det blir det luftfickor och värmare och slang brinner/smälter upp, dessutom är den bra mkt jobbigare att montera! blockvärmaren värmer juh motorn bättre iomed att glykolen som du vill ha varm är inne i blocket inte i slangen..

som sagt lätt blockvärmare och kupé fläkt! vanligt misstag folk gör är att låta kupé fläkkten värma upp golvet på passagerar sidan (trångt utrymme) fläkten slår av och på och värmen i bilen blir lika med noll fast inte runt passagerarens fötter iaf..

Ge han olja Bara!!
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Mycket spekulationer och åsikter om vad som är bäst.... ;-)

I senaste utgåvan av Vi Bilägare (15/07) har man testat kontaktvärmare och slangvärmare i laboratorium.
I princip kommer man fram till det VillaRossa skrev på förra sidan: "Effektivast är insticksvärmare, sen slang och sist kontakt.", Man testade visserligen inte insticksvärmare eftersom de inte finns till så många bilmodeller längre, men skriver i texten att de är mest effektiva. Kontaktvärmare anses till stor del "elda för kråkorna".

Slutsatsen är att om det finns slangvärmare till den bil man har bör man välja det. Sämst är kontaktvärmare som värmer på oljetråget. Samt att det är inte säkert att den lösning verkstaden rekommenderar är bäst, de väljer gärna det som är lättast att montera.
Själv ska jag se om det finns insticksvärmare att få tag i till min bil, vad spelar lite söl och några litet glykol för roll? Om jag inte nöjer mig med dieselvärmaren kanske....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Vi har slangvärmare på vår audi A4, helt värdelöst, Visst, slangarna blir varma och goa', men resten av motorn... På 530'n har jag en padda som ligger på utsidan av blocket, funkar alldeles utmärkt ner till -20, dessutom otroligt lätt att montera.

Freude am fahren
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Monterade en blockvärmare på min e 39, funkar utmärkt. Funderade på att montera en slanvärmare på en toyota som jag hade tidigare, men blev avrådd pga att den temperatur som upnås inte räcker för att öppna termostaten = ingen cirkulation.
Antar att det finns en anledning till att biltillverkaren rekomenderar en viss typ av värmare.

Var försiktig när du drar in kupeutaget så att du inte borrar sönder databoxen

528 patrik
le
20
leksand
525 -89
Hej Jag hittade en på skroten, den funka och nu ska den i 40 spänn coolt va?
och det var till min 525i -89 calixvärmare var det också och jag har jobbat på calix i e-tuna :-)
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Kontaktvärmaren värmer oljan vilket gör att motorn får en bättre start med bättre smörjning, block och slangvärmaren värmer kylvattnet så att kupétemperaturen är varmare vid start....
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nja, kontaktvärmare värmer nedre delen av motorblocket. Där kylvätskan ligger. Och såklart sprider det sig ner en del till oljetråget också.

Slangvärmare som sitter på kylarslangen eldar väldigt mycket för kråkorna på moderna bilar. Kontaktvärmare eldar inte för kråkorna direkt, men indirekt pga den låga effekten. Bra mkt bättre än ingenting så en -15 start förvandlas till en +10 start.

Överlägset bäst utan någon som helst tveksamhet är slangvärmare med pump som monteras mellan motor och kupevärmare (precis som en Webasto bränsledriven värmare). Tack vare pump kan man använda 2kW vilket gör att kråkorna blir duktigt snuvade och motorn uppnår 50-60C på en timme! Varmluft direkt. :)
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är inte ovanligt att kontaktvärmare sitter på oljetråget (och värmer oljan). T ex Defa på N52. Ex 413802.
Länk

Men bäst är ju som nämnts - slangvärmare med cirkpump.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ma
7.450
marin849
Intressant.

Men på E39 som TS undrar om sitter denpå blocket.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Hur beter sig en blockvärmare rent visuellt, är det synbart på temp-nålen att den gått? Förutsatt att man haft den igång ett par timmar...

Har kupévärmare, men vet inte om det sitter motorvärmare i bilen..
E39 525

marin849
Ja, men inte så man svimmar. Det märks att tempen går upp fortare.
På E39 är blåa fältet 20-45 grader. Blockvärmaren uppnår ca 30 grader över omgivningen (ungefär, minns ej exakt, sjunker några grader efter start) som mest.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Misstänkte det.

Får kolla med tourqe nästa gång jag startar från motorvärmare.

Är du redan användare? Logga in i menyn.