AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.547

Montera motorvärmare eller inte?

Sida 1 av 2
rd
93
rd1210
325i -92
jag har funderat på det där med motorvärmare till min E-39:a.Skall man montera enbart kupe´värmare eller motorvärmare+kupe´värmare.Enl. försäljaren monterar man en sk. padda utanpå blocket (motorn).Kan sådana värmare verkligen värma tillräkligt på typ 3 tim. 15 gr. kallt.Ja mena kanske med dagens oljor som finns, så smörjer det nästan lika bra utan värmare. jag vet inte hur det påverkar automatlådan vintertid om man har motorvärmare stor fördel eller liten.
Kanske det räcker med kupevärmare i alla fall.
Om någon har bra ide´er eller synpunkter så skriv gärna.
Har beställt motorvärmare, men funderar på att avbeställa för den är ju inte så billig.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Var beställde du? Vad kostar den?
Måste själv montera en nu när man flyttat upp till Norrland igen.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Personligen tycker jag att motorvärmare är en självklarhet. Jag skulle helt klart prioritera det framför kupevärmaren. Motorvärmaren spar både på motorn, plånboken och miljön. Har man en skapligt varm motor när man startar så dröjer det inte länge innan du får varmt i kupen. Men sätter man i motorvärmare så är det ju lika bra att dra vidare elen till kupen och sätta i en kupevärmare också. Det som jag dock tycker är lite dumt då är att motorvärmaren behöver gå länge, medan en kupevärmare på 2 kW klarar jobbet på 20 minuter. Kupevärmaren kommer alltså gå länge i onödan.

Hej hopp!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Håller med föregående talare, så fort jag köper ny (beg) bil så sätter jag i kupe-och motorvärmare. jag orkar inte sätta mig i en kall bil och höra motorn jobba mot -15 graders kyla.

Bra för mig, plånboken, bilen och miljön.
rd
93
rd1210
325i -92
Jag undrad också om dom värmer lika bra som en värmare som värmer direkt i kylvattnet.Hur har ni upplevt det som använder den nya typen av värmare som sitter utanpå blocket.
rd
93
rd1210
325i -92
Motorvärmare får man t.ex från primexa eller mekonomen.
Sp
210
Sparc
330e -22
Hittade en Kalix värmare (kit med sladdar och allt) på mekonomen för 2195
till min 330. Värmaren är av den typ som ligger utanpå block. Blir monteringskostnader billigare då må hända?
En annan sak som är intressant är att den är termostatstyrd. <25 på. >50 av.

Jag har förbrukat minst 3 motorvärmare på 5 år eftersom den står på nästan
hela dagen. Med termostat sparar jag dels energi och på själva värmaren.
Om jag förstått saken rätt...

Nåt jag kommer investera i iaf. :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Det är coupefläkten som är termostatstyrd.
Att ha på motorvärmaren hela dagen är ren förlust.
Precis som Sparc skriver så knäcker man elementen.
Sedan så förbrukar du en massa onöding energi (el).
Beroende på hur kallt där är ute så efter 3h så blir det inte varmare hur länge du än kör med värmaren på.

//Håkan
Sp
210
Sparc
330e -22
Håkan:
Motorvärmare är termostatstyrd oxå:
Länk
rd
93
rd1210
325i -92
Undrar om slangvärmaren är bättre/effektivare än den andra typen som jag köpte.Isåfall åker jag och byter.Jag tror att slangvärmare har ansetts vara mycket effektiva.
Tydligen är det ingen större prisskillnad.
rd
93
rd1210
325i -92
Om det går att få tag på slangvärmare till E39 var ju frågan också förstås.
Kan tänka mig att det är ungefär samma mont.kostnad eftersom msn måste tappa ur vätskan i båda fallen.
Kanske man borde kolla om Defa har en modell som man inte behöver tappa ut vätskan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man tappar inte ut kylarvätskan på E39, varken med Calix eller Defa, Calix hade en tidigare fastsättning, med avtappningspluggen på blocket, när jag monterade på min 528, Defa hade då ingen lösning alls (år 2000) men kom sedan med en smidigare lösning utan vattentappning.
Slangvärmare glöm det.

///MVH Hasso
Länk
Sp
210
Sparc
330e -22
hasso:

Glöm slangvärmare? I vilken mening? I den mening att det är ett
dåligt alternativ jämfört med blockvärmare? I så fall utveckla gärna.

Mvh
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Verkstäder som jag har hört med om en installation med allt (blockvärmare, grenutag för cupe´n samt anslutningssladden) ligger mellan 5000-6000:-.
BMW låg på 5000:-!!!!!!!!!

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Är man lite händig så är det inga problem att installera detta själv.
Har för mig att det finns en beskrivning under 'mektips'.
Kabeln in i coupen drar man bakom värmeskyddet, mot innerskärmen och sedan in under coupefiltret. Man får lossa detta och hela dess hållare.
Sitter en plastbalja under detta med lite elektronik.
Tätar gör man lämpligtvis på utsidan med butyltejp eller silikon.

Lycka till!

//Håkan
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag har en sk kontaktvärmare på min bil och jag tycker effekten på den verkar dålig jämfört med värmare som har kontakt med kylarvätskan men som sagt: till E39 finns bara kontaktvärmare , iallefall bara för 6:orna.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Måste man lyfta bilen för att montera kontaktvärmare?
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Du behöver alla fall komma under på något sätt, Kontaktvärmaren monteras normalt på oljetråget
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Effektivast är insticksvärmare, sen slang och sist kontakt.
När vattnet värms börjar det cirkulera och värmer därför motorn bättre. Varmt, ja ljummet då, vatten ger också snabbare värme till kupen när man far iväg.
Kontakt är lättast (läs torrast) att montera eftersom kylvätskan inte behöver tömmas ut. Instick kan kännas litet läskigt eftersom man ska hacka bort en kylplugg (tänk om det inte blir tätt!!)

Kupevärmare är given, men jag håller med om att det känns litet onödigt att ha den gående lika länge som motorvärmaren.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
rd
93
rd1210
325i -92
Så här blev det.1st kalix motorvärmare+kupevärmarsats.Efter vad jag har fått reda på så skall man montera en värmare som rekommenderas och inget annat .Alltså inga slangvärmare, det är kanske mera för traktorer och större fordon.
Sp
210
Sparc
330e -22
Mekonomens BMW 330i värmare är slang typ iaf.
Nåt jag kommer slå till på. Har inte råd att byta värmare 1 gång per år
som jag gjort hittils. hehe.

Artnr. 27-umv500L 2195 kr komplett med kablar mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.