AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
843

Lossa kylfläkten?

Pu
7
PureEviL
316i -90
Jo det är så att jag tänkte byta vattenpump på min bmw 316i -90. Men vet inte riktigt hur jag lättast lossar på bulten vid kylfläkten,kan man ta spjärn mot nått? För det sitter bara 4 små bulthuvuden på skivan där....någon som har tips?
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Sätt in en stor mejsel mellan 2 av skruvarna som håller remskivan och tag en stor fastnyckel och skruva (MOTSOLS) loss fläkten.
mvh. Pelle
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man kan ta ett plattjärn ca 8x50 och 600-700mm långt och borra två hål på ca 12-13mm med ett urtag för vattenpumpens axel mellan. Hålen trär man över bultskallarna till remskivan. Så ser "specialverktyget" för detta ut. Som Pelle nämnde så är det vänstergäng.

AE
Pu
7
PureEviL
316i -90
Tack för svaren,fick precis loss det..men nu till ett annat problem,jag lyckades spräcka dom 2 speciella hålen som man skruvar i m6 skruvar, för att lossa pumpen (pumpen verkar va i väldans dåligt skick). Vet ni nått annat sätt man kan få loss den på? För den sitter ju som berget, o man får väl inte knacka eller bänna loss den? =)
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Är inte hemma på 316.....förstår inte vilka hål du pratar om. Sitter inte pumpen rakt in med en o-ring som tätning på 316?
mvh Pelle
Pu
7
PureEviL
316i -90
Jopp de stämmer sitter fast rätt in, med 4 m6 bultar tror jag det var, & för utom dom 4 hålen så finns det 2 till som vad jag hörde är till för att man ska ta ett par av dom skruvarna o skruva in så pumpen ska lossna, grejjar inte så mycket med bilar som ni kanske förstått,därför mina frågor kanske är lite förvirrande ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Knacka lite lätt på flänsen för remskivan, snett utåt om det går att komma åt. Det viktiga är att den inte ställer sig på kant och kommer snett.

AE
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Jag tog en mejsel och stack in den under en fläns på pumpen och använde pinnbultarna som pumpen sitter fastskruvad på som mothåll och bände försiktigt runt om (ömsom ena pinnbulten ömsom andra pinnbultarna. M6-pinnbultarna) till dess pumpen lossnat från toppen. O-ringen gör att det är lite trögt att dra ut pumpen.
mvh. Pelle
Pu
7
PureEviL
316i -90
Tack för tipsen, ska testa detta så fort jag kommer hem från jobbet! =)
Pu
7
PureEviL
316i -90
Så nu har jag fått loss v-pumpen till slut. Men som den "amatör" meckare som jag är, så vet jag inte riktigt hur en "frisk" pump ska se ut, den ser ju rätt så sleten ut men... iallfall så slänger jag med ett par länkar till bilder jag tatt, så ni kan kolla o säjja vad ni tycker, lite suddiga men hoppas ni ser ändå =)

Länk

Länk

Länk

Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Första bilden är av störst intresse.
Som jag kan se så är det inget problem med den pumpen....
En kass pump har inga vingar kvar eller har kraftigt demolerade skovlar.
Tror nog att den pump jag ser i bild pumpar vatten med bra effekt.....förutsatt att skovlarna/pumphjulet följer med när du snurrar på medbringaren som remskivan sitter skruvad i.
mvh Pelle
Pu
7
PureEviL
316i -90
Jo..skovlarna följer allt med bra när jag snurrar, skulle inte förvåna mej om det är den sabla toppen/packningar som gått åt skogen då, som en polare tjatat om hela tiden. För i somras var en säkring som bla var till instrumentpanelen sönder & därför såg jag ju inte tempmätarn. När jag var på väg hem en dag då, så börja bilen gå skit & ge ifrån sej "knackande/knäppande" ljud från motorn, så jag körde in på första bästa busshållplats o öppna huven o kolla....ojojoj det koka & nästan knaka i motorn kan jag lova, stog där tills den svalnat av o fyllde på vatten,sedan åkte jag hem ( ca 1 km). Men efter det så har den gått som vanligt,bra, tills för någon månad sen då den började bråka igen & nästan koka om vartanat, ibland gått flera dagar utan några problem, andra dagar gått upp i temp hela tiden på nolltid. Och det brukar vara ett sabla tryck i kylarn/systemet...
Pe
88
Pelle1
330ci -01
525iA -01
Låter oroväckande det du berättar om kokningen...
Brukar ofta då vara toppackningen som ryker (brister mellan cylinder och vattenkanaler) Det märks bäst genom att du startar motorn och varvar upp den, om det då bubblar ur expansionskärlet så har du brusten packning. Trycket i cylindern går ut i kylkanalen och sedan ut ur expansionskärlet. På tomgång kan det vara svårt att upptäcka, men om du gasar (höjer förbränningstrycket i cylindern) så brukar det märkas. Ett annat (lite besvärligare) sätt att kolla packningen är att ta ett kompressionsprov och därigenom se om alla cylindrar är lika i kompression.....
Det du berättar om att den ibland går bra och ibland kokar direkt kan möjligen bero på att när den går "bra" så har du kanske nyfyllt vatten och när den "bråkar" så har du kört ett par gånger och tryckt ur vatten med luft i systemet som följd.....Trist om du skulle behöva byta packning, men en stormkokning brukar ofta sluta med packningsbyte och vad värre är så har aluminiumtoppen en tendens att "böja" sig. Om så är fallet så måste du låta plana den innan du monterar ny packning. Enklast kollar du det genom att lägga en stållinjal längs toppen och se om toppen följer linjalen.....
Vill inte skrämmas, men det brukar dock sluta med ojämn topp efter stormkokning (vet av erfarenhet). Har kört tävlingsbil i många år....
Men, som sagt, kolla först med bubblor i exp.kärl och komp.prov innan du lyfter på toppen.
mvh. Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.