|
|
|
|---|---|
|
Tja, Tänkte inte frysa denn vinter i min e36 Coupé så en Kupévärmare skall inhandlas, Har kikat lite, men hittar bara modeller med vanlig 220v kontakt, Är ute efter en som har "CiggKontakt" så det bara är att plugga in i cigguttaget, Någon som har bra tips på sånna? | |
|
Fundera istället på varför du fryser i bilen! Funkar inte den vanliga värmen från motorn? Vanligtvis brukar man kunna få bastu i bilarna efter ett tag! 12Volt värmare finns kanske, men de gör ingen större nytta med den lilla effekt du kan plocka ut ur cigg-kontakten. För som jag fattar din frågeställning så ska du ha den under färd? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
nej inte under färd. under tiden jag inte använder bilen, |
|
|
men inte är väl cigguttaget "aktivt" när bilen är avstängd? kör 330dA -06 |
|
|
Joo har för mig det, för jag har laddat en mobil när bilen har varit avstängd, |
|
|
Jo, det är aktivt på de flesta bmw:s iaf även när bilen är avstängd.. Ett värmeelement som drivs av bilens batteri när bilen står still, kommer tömma batteriet på väldigt kort tid! Ett element på tex 200W (vet inte vilka effekter som finns), kommer förbruka ungefär 18-20A eftersom spänningen kommer sjunka i batteriet. 20A förbrukning kanske funkar en stund, men batteriet har ca halva kapaciteten kvar vid -10° och en tredjedel(?) vid -20°. Kort sagt, det är inte att rekommendera för att värma upp en kall bil på vintern med 12 voltsvärme! Diesel-räsern /Rickard |
|
| alternativet var istället för bensinvärmare! svin dyra | |
|
Okej, nästa alternativ om du prompt vill köra med 12volt är att fylla bagaget med batterier och en fet laddare att ladda med hemma.. Men varför inte köra på 230V vanlig kupévärmare? Och dessutom komplettera med en riktig motorvärmare, så mår både du OCH motor bättre! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
hmmm...har för mig att GPS:en varnar för att strömanslutningen tappats när man stänger av tändningen. Får ta och kolla på det imorgon, bra att veta så man inte lämnar saker inkopplade och batteriet töms :) kör 330dA -06 |
|
|
12 V kupevärmare kan du tyvärr glömma. Behövs minst 500W för att det ska göra någon nytta. Detta skulla dra ca 40 A. Ett normalt bilbatteri skulle då ta slut på ca en timme, och då har inte ens kupen blivit varm än... Hej hopp! |
|
| hmm,,, suuurt =) men men, nån annan lösning, förutom dyra bensinvärmare+?? | |
|
Har du inte tillgång till el? Annars finns en billig, men inte så miljövänlig lösning: Larm med fjärrstart finns att köpa för under 2000:- Starta bilen 5 minuter innan du ska åka. Dvs om du har nära till bilen. Hej hopp! |
|
| det var en smart lösning =) fjärrstart... ska kolla runt på olika modeller ,,, tack | |
|
Tänk på att det inte är bra för motorna att stå på tomgång o bli varm. En motor skall komma upp i arbetstemperatur så snabbt det går från att den är kall. |
|
|
vafan, skaffa rikitg motor/cupe värmare?? är ju inte så dyrt... DA411852...860kr DA460785...375kr DA460766...620kr!:) Plus en kupé värmare DEFA Termin 599kr!:P ImP |
|
| har inte tillgång till el nånstans, | |
| Var kan man köpa de motorvärmarna? | |
|
Tror ni denna hade funkat Länk Min tanke är att starta den samtidigt som jag startar bilen, 5-10 min innan jag hoppar in, istället för att sätta sig i en svinkall bil och de tar tid innan själva bilen blir varm så hinner denna värma upp tills dess. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.