|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en billig CCD kamera med RCA plug på ebay och hade tänkt montera den a'la OEM. Ser i en annan tråd här i detta forum, att man kan koppla in backkamera på TV/videomodulens vita plug pin 13 samt 14. På blå plug pin 17 finns en RV Cam switch to ground. Är denna kopplad på backväxel eller -ljus eller hur funkar det? Var tar man 12 volt til kameran så där bara är ström på när backväxeln är i? | |
|
Läs på denna länken. Länk /Pulare |
|
|
Tackar för länken..... Kan se att det behövs ett vanligt relä för strömkontrol av kameran men var hamnar "orange wire" från pin 17? Skall den bara jordas via reläet? Ser på min X5'a att det redan sitter en ledning på pin 17. Är det bara att köra avskalade ledningar i pluggarna eller skall dom klämmas i pin's? |
|
|
Jag köpte dessa stift hos BMW. Stiften har artnummer 61 13 0 006 663 och kostar 9:60 + moms/st Jag kör med ett relä som ger spänning till kameran när backljusen tänds ( matas med signal från ett backljus) Sen har jag ett relä som också matas med signal från backljuset som endast jordar ner till pin 17. /Pulare |
|
|
Tackar för info Skall köpa några stift samt reläer och sen e de bara att vänta på kameran |
|
|
Hej Någon som skulle kunna förklara hur man kopplar relät så att det blir jord till pin 17 när man lägger i backen, eller är det något särkilt relä man måste ha. Har provat på alla sätt men det vill inte funka. När jag jordar direkt så tänds kameran på skärmen, så så långt funkar det. |
|
|
Hej _nisse_! Jag köpte ett relä som drar lite ström på ELFA, 37-040-38, 58:- + M. Kopplade + från backljus till pinne 2 pinne 10 och 9 till jord Samt pinne 6 eller 5 till pinne 17 i blå kontakten på videomodulen. När backlampans ström når spolen på relät så drar det och kopplar ihop pinne 10 och5/6, se kopplingschema på relät på elfa eller omrons hemsida. |
|
|
Tack så mycket hoppas det ska lösa sig nu. |
|
| Någon som gjort samma manöver nyligen, lite sugen på att fixa något under vintern :-) | |
|
Lyfter en gammal tråd. Har monterat kamera och samt köpt stiften, men jag undrar om RCA kontakten. Jag får ju klippa bort själva kontakten, men vilken ska sitt var sedan? Man ska ju ansluta på 13 och 14 på den blåa kontakten, och RCA kontakten har ju ett "stift" och en "sköld", när jag klippt bort den, vilken sladd sitter på vad? /Björn |
|
|
Efter lite pill igår kväll kom jag fram till att stift 14 är till för "piggen" på RCA kontakten. Testade att provisorikskt koppla in kamera och fick bild MEN bilden hoppar/rullar konstant =( Vad kan det bero på, någon som haft samma problem? |
|
|
Jag vet inte om det är samma fenomen som mitt men min bild började rulla ca 10 sec efter att jag startat bilen. Jag tog strömmen från skyltbelysningen men bytte till torkarmotorn och då slutade min bild att rulla. Min kamera är trasig, vart har du köpt din magic_johnson? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.