|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken antyder - har gjort ett DIS-test på en mindre verkstad och fått fram felkoden 48. Är det ngn guru som vet vad detta innebär? Det borde ha ngt att göra med klimaenheten - har problem med denna. BMW (Förenade Bil) är inte speciellt sugna på att avslöja vad detta är för vare sig mig eller den mindre verkstaden utan vill ha 640kr för att göra ett nytt DIS-test för att få fram samma fel. Bilen är en (e39) 528-98 Finns det ngn bättre vetande där ute, så slå era kloka huvuden ihop så är jag er evigt tacksamma! Mvh Mattias | |
| Jag måste bara fråga vad du fick betala för testet du gjorde. | |
|
Haha, ja det som gav felkod 48 var gratis - han visste ju inte vad det var! Så visst, på det viset är ju 640kr ingenting, men om nu vi har en felkod så borde det inte vara så svårt för Förenade Bil att berätta vad det innebär. Killen där började istället svamla om felsökning á 1200kr/tim! //M |
|
| svaret måste ju finns på nätet antar att du redan sökt på google. | |
|
Svar ja - google har använts frekvent. Dock får jag ingen träff på 48 och e39. Det jag hittar är på e32 och ger air condition compressor cutoff. Men e32 o e39 borde ju faktiskt skilja sig åt, och boka en tid för att byta denna (vad det nu månne vara) känns inte helt hundra. Som sagt - hoppas fortfarande att ngn har koll :-) //Mattias |
|
| Vad har du för problem med klimatanläggningen då? Kanske går att hitta svaret utan att veta vad felkoden står för, eller någon som kan svara på det, med lite tur.. | |
|
Har sökt hjälp i en annan tråd, men forumgudarna var inte snälla mot mig då heller :-)) Problemet är att jag har värme inledningsvis för att sedan bara blåsa kallt. Jag kan manuellt öka graderna för att få värme, men det försvinner och blir kallt igen efter ett tag. Jag har läst mig till att det kan vara: 1) igensatt temp.sensor (har rengjort - fanns inte ett dammkorn) 2) Värmeventilerna. Dock har jag fått förklarat att om man drar värmen till max (32 grader) och man får värme - vilket jag får - så är de ok. Problemet är bara att när värmen är max så blir det varmt så in i h-e...... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fungerar den lilla fläkten som suger in luften i klimanpanelen till tempsensorerna?? kan höras i 16 minuter efter att du stängt av bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
Hmmm, har bara antagit att den fungerar. Tycker mig höra något som fortsätter surra efter motorn stängts av. Borde ju iofs gå att kolla enkelt med en liten pappersbit el. tändsticka efter man har stängt av bilen. Tänkte inte på att kolla denna när panelen var ute. Men men - det är värt ett försök! Men - jag skulle ändå vilja veta vad felkoden 48 innebär...... //M |
|
|
Hasso har nog rätt - fläkten tycks inte suga in luft. Vad gör jag då? Jag vet ju att den var av när panelen var ute. Eftersom problemet existerade även innan dess, så tror jag inte att det är jag som gjort åverkan. Kan man byta bara denna eller är det en ny panel á multum kronor? //M |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns de som vi missljud av fläkten lyckats smörja den tyst, står den däremot still av nån anledning, så kanske den behöver bytas, försöka hitta nån begagnad panel att flytta över fläkten ifrån, skifta panel rakt av går inte, pga mjukvara och programering behövs och det finns väl 4-5 olika verisioner av både hård o mjukvara som inte kan blandas hur som helst. Men den kanske bara kärvat fast om du har lite flax. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.