AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.728

PPC trim på V70?

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Någon som provat detta?
Länk
Fungerar det?
Funderar på att köpa detta till vår familjetransport (V70 -06).
Verkar för prisvärt för att motstå, 50HK för 4.900kr!?

/L
Funkar kanon

Kompisen monterade detta på sin S60 140hk. Men det blir billigare på "Its Fun" Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte erfarenhet av deras sugmotortrim men körde PPC på min fd V70 2.4t och var hur nöjd som helst. 200hk/280Nm -> 252hk/410Nm.

Vid någon service så uppgraderade Volvoverkstaden programvaran i bilen och när jag skulle återinstallera trimprogramvaran så gick det inte pga ny programvara i bilen. Kontaktade BSR som bad mig ladda ner den nya programvaran från bilen till PPC-boxen och sedan ladda upp den till dom via nätet. Två dagar senare så kunde jag ladda ner en ny version av trimprogramvaran och ladda in i bilen.

Går väl inte att jämföra turbo- och sugmotortrim men jag var i alla fall nöjd med produkten och servicen från BSR.

___
//Ulf
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
OK, tack för tipsen tror jag kör på BSR då dom är välkända
och vad jag hört har nöjda kunder.
I´ts fun var ju billigt men frågan är om det är exakt samma sak som
BSR erbjuder. Man måste tydligen komma med hela bilen.
BSR skickar väl en liten handdator som så man kan sköta "uppgraderingen"
hemma på garageuppfarten?

Hur som helst billiga extrahästar, blev en positiv överaskning för mig när jag
(tvingades) köpa V70. Helt otroligt att dagens bilar är så lätttrimmade!
Bill Gates i inträde i moderna personbilar är icke enbart av ondo!

/L
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Leffo: Normalt är det ju inte så lätt att få ut så många extra hk ur en sugmotor men i detta fallet så är det ju Volvo själva som strypt motorn mjukvarumässigt så då är det en annan femma...

Ser att du bor i Köpenhamn så då kanske du är över i Malmö ibland? Kan i så fall rekomendera att du kontaktar BSR Tuning på Krusegatan i Malmö Länk . Jag fick min box installerad där första gången för då kontrollerar dom att programvaran i bilen verkligen är den som är rätt. Kan ju vara att din Volvoverkstad utan att du vet har gjort någon uppgradering och då är det risk att det kan strula. Åtminstonde var det så jag fick det förklarat. Jag bokade tid och sen hade dom bilen några timmar och så var allt klart. Denna installation kostade inget extra men det är ju några år sedan.

Sen är det smidigt att själv byta mellan original och trim. Brukade göra det varje gång bilen skulle in på service. Tar ca. 5 minter för att skifta program.

___
//Ulf
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Programmer: för närvarande huserar jag i Stockholmsområdet så jag funderar på att
ta kontakt med BSR i Järfälla. Låter vettigt det där att dom får läsa av programmet innan.
Vill ju inte bli stående med bilen med frugan vansinnig och gråtande småbarn i baksätet... ;)

/L
Leffo: Kompisen gjorde det med sin 2.4T 2003:a i Järfälla och dom hade klart bra service. Var bara att ringa dom först och boka tid och sedan fixade dom det medan han väntade. Klar skillnad från 200 till 250 hk ! Men det kostar nästan 9000 kr ju också

På volvo:s 140hk motorer (som är identiskt lika med 170hk motorerna) har man i programvaran strypt gasspjället till att öppna max 70% så det enda chiptrimmet gör där är att tillåta gasspjället att öppna helt och vips så har du betydligt fler hästar och bättre vrid

har hört att det finns en "bug" i 140hk-varianten som gör att när du åker på farthållaren och håller plus-knappen nere så finns inte begränsningen på gasspjället utan du har då 170hk

Du kan ju testa och se om du får bättra ax då !

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det måste jag ut och testa på lunchrasten!
Komiskt det här med dessa programvaror i bilen, varför stryper man motorn?
Jag är väl myndig och har körkort. Om jag lovar Volvo på heder och samvete att jag kan
hantera "hela" 188 HK i bilen "låser" dom upp gasspjället då? ;)

/L
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är billigare att bygga en motor med två olika effektuttag styrt av mjukvara, än att göra två olika versioner hårdvarumässigt. Eftersom det är noll och ingenting som skiljer prismässigt för Volvo mellan motorerna men de kan ändå ta bättre betalt för 170 hk varianten kan ni ju tänka er hur gött det blir för marginalen.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Det skiller bara 14.000 :- så jag tycker att det är bättre att köpa en 170hk från början pga alla garantier som försvinner om man har chippat motorn.
Sen tycker jag att det är också prisvärrt att chippa den försålite pengar.det är en av fåsuggisar som går att "chippa" och få så många hk.Jag skulle "chippa" den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.