|
|
|
|---|---|
|
Min 320i startar direkt i 9 fall av 10 men då och då (oftare på sistonde) får jag sitta och nöta ett tag. Den startar till och hoppar lite men lägger av igen efter några sekunder. Sen när man gjort så c:a 10 gånger så kommer den igång som vanligt. Är det någon kallstartsventil som hänger sig ibland? Det händer bara när bilen är kall. | |
|
Det är en 89:a om det har någon betydelse för olika insprutningar. |
|
ASA racing |
En orsak kan vara att bränslespridarna är dåliga, håller ej trycket. Tyvärr så kostar de på tok för mkt, 1.250:- per styck. |
|
Men skulle det bara hända ibland då då? |
|
ASA racing |
Jag törs nog satsa en slant på att felet är bränslerelaterat, kan även vara bränslepumpen som håller på att ge upp. (Spridare eller pump) |
|
Men som jag sa, skulle det hända så sällan då? En bränslepump fungerar väl eller inte? Eller kan den också hänga sig någon gång ibland? |
|
ASA racing |
Pumpen kan småstrula flera månader innan den till slut ger upp. Dåliga spridare brukar läcka bränsle efter det att man stängt av motorn. Du kan lukta på oljestickan om den stinker av bensin. I bland kan man t,om se att tänstiftshålen är halvfyllda av soppa. (i toppen) Oftast då bilen ska startas på morgonen. |
| Finns det något sätt att testa om det är soppapumpen eller spridarna då? Båda är ju rätt dyra grejor så det känns lite onödigt att chansa och köpa. | |
|
Prova att knacka vid pumpen samtidigt som du startar. Länk 628csi |
|
| Ja det kan ju ta några veckor att upptäcka då eftersom felet bara händer ibland. | |
ASA racing |
Kolla så jordanslutningen från batteriets minuspol till plåt/chassie är renslipad. Samt att jordkabeln ej drabbats av grönmögelröta. (mkt vanligt) Kolla så att samtliga spridare är ordentligt nedtryckta samt att kontakten även sitter nedtryck på själva spridaren. Kan även vara den svarta dosan intill startmotorn som oxiderat, det finns mängder med kontaktstift i den som brukar vara gröna av oxider, (den nedre halvan) du ser det när du skruvar isär kontakten. Brukar även vara vatten i gummitutorna. |
| tror de är bränslepumpsrelät!!! | |
ASA racing |
Du kan kontrollera bränslepumpen lite mera ingående, ifall du plockar bort bottendynan i baksätet. Där inunder ser du ett runt plåtlock som du skruvar bort. Pumpen sitter plac under luckan, du ser överdelen på själva pumpen när du plockat bort luckan. Nu kan du slå på tändningen, då hör du omgående om pumpen snurrar (SURRRRRR) Du kan även passa på att regöra alla kontakter till pumpen. Tänk dock på att det råder stor "BRANDFARA" vid arbete i & intill bränsletanken. Koppla ur batteriet vid rengöring av kontakter. Du kan även knacka på pumpen om den ej surrar när du slår på tändningen. OBS! den surrar ej hela tiden, endast 3-4 sek varje gång tändningen slås på. Kolla även säkringen till bränslepumpen, vill minnas det är nr 16. |
|
ASA Racing, vad är felet om bränslepumpen aldrig surrar? Min gör inte det, men gjorde det när jag köpte bilen för ca 2 år sedan (318), likadant med min 323E21 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.