AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.569

E46 coupé, det ultimata exemplaret?

Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Ibland snubblar man över det där speciella exemplaret när man bläddrar annonserna på Blocket. Idag var ett sådant tillfälle! Har alltid varit otroligt svag för Imolaröd som exteriörfärg, särskilt på en E46Ci med M-paket. Rätt exemplar skulle möjligtvis få mig att fundera över ett bilbyte. Så därför spökar detta exemplar i huvudet:

330Ci M-pkt II-04
Länk

Positivt:
- Färg
- M-pkt II
- Facelift
- Drag
- 6-vxl manuell
- HK anläggning
- Sv-såld

Negativt:
- Prissatt som om den hade, utöver ovanstående, även Navi, Skinn, PDC och Minnesstolar
- Något höga mil

Bilpriser indikerar 202-215' SEK vid privatköp. Vad säger Ni? 190' SEK ett bra köp, ca där ligger min uppfattning.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
190 är ett väldigt bra köp,om du får den för det...
Mycket fin bil! Även jag reagerade positivt på annonsen. Tråkigt att vintern snart är här och det saknas vinterdäck. Även om priset i annonsen inte är allt för högt kanske säljaren måste vara beredd att justera det litet för att sälja den nu. Min gissning är att han säljer den för 200' SEK jämnt!
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Skulle det bli skarpt läge på detta exemplar, vilket bl a avgörs av säljarens svar på mitt mail till honom, så har jag fina vinterhjul till min nuvarande 330Ci som i sådana fall inte säljs vidare med den bilen.

Värre är att den imolaröde verkar sakna PDC och minnesstol på förarsidan. Det måste avspeglas i en eventuell köpeskilling.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Johan: Verkar vara ett riktigt fint ex. du lyckats hitta och då måste man oxå vara beredd att betala för det där lilla extra, om man nu söker det ;).

215' i utgångspris tycker inte jag är i överkant på detta ex. om den håller det annonsen lovar, känns trygg. Att bilen inte rullat vinter är ju en otrolig fördel om man letar bil i extra fint skick och det väger ju över en uppsättning vinterhjul till en vinterkörd dito alla gånger.

Men att den däremot saknar PDC och minnesstol (har du fått det bekräftat?) så faller den faktiskt bort enl. mitt tycke. Dessa två små detaljer är otroligt användbara och jag använder dem i stort sett vid varje körtillfäle, med ett leende på läpparna.

Hade jag köpt en E46 idag hade jag verkligen försökt hitta en med Navi, det är det ända som jag saknar i min :( Men som alltid så handlar det ju om ekonomi oxå.

Mvh Jimmy

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det ultimata exemplaret är väl att ta i. :) Saknar ju en del som Jimmy nämner, PDC och skinn är något jag definitivt hade valt i listan som ny. Dold dragkrok skulle jag nog heller inte haft på en sån typ av bil om den ska kännas som den sportiga coupe den är.
Låter ju nästan som jag sågar bilen... Absolut en riktigt snygg bil, inget snack, men inte den ultimata ur min synvinkel.
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Huruvida det är det ultimata exemplaret kan ju alltid diskuteras, såklart är den inte helt komplett. Mest en rubrik för att fånga intresse men sen är jag också otroligt svag för kombinationen Imolaröd, facelift och M-pkt II.

Fick igår kväll ett bra svar från säljaren. Den har varit vinterkörd första vintern, 03-04, men alltså inte de senaste tre. Totalt 4 teoretiska ägare (varit inne och vänt på BMW två ggr) vilket inebär två brukare. Nuvarande ägare har haft den sedan 2005-05-19.

Tillverkades 2003-09, togs i trafik 2003-10-24.

Den har PDC men inte Navi och minnesstol. Båda två sakerna är rejäla minus. Avsaknad av Navi ska dock påverka priset och då kan jag ta det men minnesstol lär inte göra det. Så det får man bitter klara sig utan i så fall. Under dagen ska jag få bilder på interiören, ser fram emot det. Dolt drag är ett stort plus för mig då jag har båt på trailer, vilken det är hög tid att dra upp för säsongen nu...:-(

Någon som har erfarenhet av mockainredningen? Är det mocka på hela sittdynan också eller bara på sidorna med tyg på sittytor?

E46 är nu en bil som snabbt kommer att falla i värde i takt med att E90, E91, E92 stärker sitt fäste och tidiga exemplar börjar bli lösbara för flertalet. Så med tanke på framtida värdeminskning ska bilen ner ganska rejält i pris för att vara intressant för min del.

Men fortfarande så är i mina ögon en faceliftad, imolaröd och M-paketerad E46Ci bland det snyggaste BMW gjort, den sista klassiska BMW designen innan Mr. Bangle satte sin prägel på märket.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mockaimitationen sitter på sidorna, övriga stolen har tyg (om än lite speciell variant också) Så här såg mina stolar ut på förr-förra E46:an Länk
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
johan och vem tror du har varit med och designat e.46 just det mr bangle.

Och navi är väl mer extra plus på en svesksåld bil.Däremot på en import kan man trycka på avsaknaden....
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Hittills har bilen servats enligt följande; Oljeservice - Insp. I - Oljeservice. Bilen har nu gått 6900 mil och säljaren hävdar att det är 1600 mil kvar till Insp. II. Jag tycker det verkar väldigt länge med tanke på att min 330Ci-01 har gått 6650 mil och har knappt 100 mil kvar tills Insp. II.

Visst, jag vet att allt beror på körsätt och att 2500 liter bränsle ska passera genom systemet mellan avrje serviceintervall, men verkar det rimligt att det kan skilja så här mycket? Antagligen är det inget konstigt, eller?

Kommentarer?
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Min 330i -05 har nu gått just över 6000 mil och har ca 1200 kvar till nästa service, så det är nog som det ska. Bilen i fråga har väl gått lugnt och kanske mest långsträckor.

Anders
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Ja precis det har ju precis som du säger med hur bilen körs, och det låter inte onormalt tycker jag.

Jag lämnar in min på service varje höst innan jag ställer av den, vilket oxå gör att den kommer i "obalans" enligt intervallen som räknar ner.

Gjorde insp. 1 förra hösten vid 3950mil.

Mvh Jimmy

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

6-7000mil är ju väldigt få mil för Inspektion II. Det ger ju i så fall en förbrukning på över 1,5 l/mil. På min 530 gjordes Insp II vid 9500 mil.

Annonsen verkar vara borta, är det Johan som slagit till?

___
//Ulf
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Jag hann inte, dessvärre!

Hade bra mailkonversation med säljaren och jag började på allvar bli intresserad. Jag planerade för att köra dit och titta på den på lördag vilket vi besämde, givetvis med risken hängande att bilen skulle säljas innan om någon var snabbare. Jag hade inte möjlighet att hinna innan. Och någon var alltså snabbare.

Verkade vara ett väldigt fint exemplar och jag önskar nya ägaren lycka till! Helt klart är att mitt sug efter lågmilad, faceliftad och M-paketerad 330Ci inte svalnat. Men det krävs att den är Imolaröd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.