AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
780

Förlorat instrumenthus.

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Har fixat pixelfelen i i min disiplay med lyckat resultat. Förstörde en liten fjäder dock men köpte ett defekt instrumenthus med instrumen från en femserie för att få reservdelen.
Sakerna har legat i kontoret och det var dags att spara de sakern jag ville behålla och slänga resten. Misstaget blev att jag sparade instrumenthuset till femman och slängde instrumenthuset till e38. Så nu har jag en fullt fungerande elektonikdel med mätare i bilen men utan instrumenthus.

Kul att alla pixlar fungerar....

/Aimo
Billigt snus
www.snusfabriken.com

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Det var inte roligt höra alls.Så nu jagar efter huset?jag kan kolla upp efter en sådan till dig,om du är intreserad?mvh d...
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Ja, jag söker efter det. Det är rätt dyrt att köpa hela instrumenthus med mätare.
Mail gärna: aimo@snusfabriken.com

/Aimo
ri
699
riku
740iA -97
Hur gjorde du med pixlarna,jag har sprejat elektronik cleaner ett par gånger utan resultat
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag tog fram fram ny kontaktyta på disiplaykablen. Disiplaykablen består två lager plastfolie med el ledand metallfolie-stripes i mitten. Några millimeter i slutänden av kabeln består kabeln av endast ett lager plast och metallfolien är blottlagd för att kunna få kontakt med instrumenthusets kretskort. Denna del pressas mot kretskortet för att få kontakt och det är där man brukar spraya.

Att spraya är ingen fara för elektroniken men för detta är det ofta verkningslöst.

På min kabeldel så såg jag att den blottlagda metallfolien nästan var försvunnen. Jag märkte att det gick att försiktigt dra loss ett lager av plastfolien och gjorde så för att få fram en helt ny kontaktyta av metallfolien.
Det med tålamod, pincett, och en sax.
Därefter MYCKET försiktig putsning av kontaktytan på kretskortet med stålull, bara så att ytorna blev lite glansigare. Sprayade därefter rent med elektronik cleaner och monterade ihop allt.

Gjorde precis detsamma på klimatorns disiplayer.
Ökade även så att trycket ökade lite på kontaktytorna då gummilisten som skall pressa samman ytorna trots allt är 12år.

Du får bra vägledning om du läser
Länk
Det var min tanke attgöra enligt mekartipset men kom på att det går att få som nytt och orginal. Problemet dyker väl då upp igen på min bil om12 år.

/aimo
ri
699
riku
740iA -97
Ahaa jag har sprayat där kabeln ligger mot glaset och inte mot kretskortet.Då måste man alltså öppna hela huset för att komma åt(nervigt) lossade du nålarna?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Tog isär sakerna så pass mycket att jag hade disiplayen i handflatan.

Det kanske finns någon här som har ett instrumenthus till salu ? Även helt defekta är i sådana fall då det bara är plastkåpan jag är intresserad av.

/aimo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.