AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
711

Dementa utgör dödsfara i trafik

FredricF
Enligt SvD Länk så hävdar VV att om vi fick bort dementa och folk med "psykiatriska diagnoser" från vägarna skule vi "spara" 50-100 liv per år. Inte illa, det är mellan 10 och 20% av olyckorna. Fast läser man vidare inkluderar den siffran alkoholister och förare med "andra me­di­cinska diagnoser". Och siffran är en gissning.
Dessutom, säger man, visade obduktionerna på att hälften av de dödade förarna i åldern 65-76 år hade en demenssjukdom _som inte tidigare var känd_. Dvs ingen läkare hade kunna rapportera nåt även om dom ville.

Ju fler gånger jag läser artikeln desto mer förvirrad blir jag av alla siffrorna utan relationer till varandra men man kan konstatera att nollvisionen är i fara om man inte automatisk drar in körkortet för alla över 40 och har ett obligatoriskt fystest varje år.

/Fredric

PS. Jag har en vän med en permanent nackskada som hon fick då bilen hon satt i blev påkörd av en bil vars (äldre) förare p.g.a. ögonfel inte observerat att dom stannat vid ett vägbygge. Han (den äldre) kör såvitt hon vet fortfarande bil.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
skrämande läsning,men sant...
Jo den där nollvisionen är mest snack, de skulle komma mycket längre genom att få bort rattfyllona från vägarna än de någonsin kommer genom att sätta upp fartkameror. Men fartkamerorna inbringar ju en skön slant till stadskassan. Ekvationen är väldigt enkel i vissa fall...

Jag är väldigt mycket för alkolås i alla bilar, bussar och lastbilar. Om det går får grunkan gärna utökas att spåra andra sorters berusningsmedel.

Indraget körkort vid 40, aj då. Bara fem år kvar. Bäst att gasa lite extra så man hinner med så många mil som möjligt till dess. ;-)

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.