|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Efter senaste turen med min bmw så märkte jag att den helt plötsligt gick på 5 cylindrar, vad kan det vara för fel? kassa tändstift? kassa tändkalar? | |
| garanterat någon spole eller stift... | |
|
börja med att byta stiften.. |
|
| oki blir till att byta alla stift till helgen då jag kommer åt bilen igen, tur att jag även har tillgång till en reservdelsbil jag kan ta tändspole ifrån :) | |
| När gjordes stiftservicen senast?... | |
|
inte en aning, har köpt bilen för inte så länge sen så de är väl dags nu så jag vet att det är gjort. vart sitter tändspolen/tändspolarna(?) och hur tar man bort den å så? |
|
| Dom sitter på tändstiften spolarna.Inga tändkablar utan tändspolar... | |
|
Utveckla gärna det där, fattade inte riktigt :P en bild skulle inte skada |
|
| sitter fast 10 nyckel o en kontakt för varje spole... | |
|
Finns bara en tändspole på 535 E34..Ingen "high tech" maskin direkt :) Mvh Janne. |
|
|
ok skönt att det bara är en då. vet nån om tändspolen ifrån en 318 med m10 motor passar? mvh |
|
| Janne menar du att det sitter tändkablar på 535 e34,vilken årsmodell då?kompisen har 520it -95 e34 o det sitter spolar på den??? | |
|
dicka o, det sitter tändkablar... finns iaf tändkabelsatser på motornord till den. gammal motor jue :P (m30) tänkte även höra vart tändspolen sitter? Länk ser man det på den här bilden tex? |
|
|
Japp...tändkablar är det på "den gamle M30".. 535 E34 M30 tillverkades som årsmodell 88-ca 92(finns kanske någon -93.a också).. Mvh Janne. |
|
| ok m30,då förstår jag förlåt mig... | |
|
Ja...sitter vid det högra fjäderbenet...syns på bilden klart o tydligt..Men jag kan ju inte tänka mig att det är fel på den när du har "fart" på alla andra "burkar" ;) Tändkabeltjall(kontaktglapp) eller stiften ligger ju närmast till hands i ditt fall...eller varför inte något "glapp" eller fel i spridaren. Kanske fördelarlocket.... Förresten>>>Berätta lite mer om hur du varvade eller om du hörde något "högt knackande" när burken dog? Du har kollat kamaxeln? Mvh Janne. |
|
|
Inget annat ljud ifrån motorn än det brukar vara, dvs lite tickande. Just när den en cylle dog så låg jag å körde 30-40 blås så inga monster varv precis... hade dock gjort en omkörning 1 minut tidigare å då blev de väl lite varvande.. |
|
|
Ok...jag tycker du.. (efter att du har kollat "det enkla" som jag föreslog).. kollar under ventilkåpan för att se skicket på dina vipparmar också.. Mvh Janne. |
|
| får ta och göra det å passa på att fixa en ventiljustering när jag ändå är på g. | |
| lycka till o hör av dig när du hittar felet.. | |
| Byt fördelarlock och rotor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.