|
|
|
|---|---|
|
Har problem med att det inte går att få värme i min gamla 325:a. Vet inte om det är vanligt att värmepaketet går sönder på dessa bilar men jag tror att jag har uteslutit allt annat. Är det svårt att byta "paketet"? | |
|
Har du luftat systemet ordentligt, kan ofta bero på obefintlig värme?? Mats BMW CS #5847 |
|
|
Provade att tömma systemet och slå i kylarrensning då man aldrig vet vad tidigare ägare har gjort.. När jag sedan startade bilen blev den varm då det fortfarande fanns luft i systemet...luftade igen och sedan blev tempen bra...dock ingen värme. |
|
|
Luftat ordentligt? Inte heller om du varvar motorn? Kolla annars så att vajer system osv fungerar! Värmeventilen har jag för mig sitter under handsfacket om man tar bort kåpan under. Annars e väll nästa steg o lossa slangarna från motorn och trycka igenom vatten med slang för att utesluta att de inte är stopp nånstans. Skulle nästan ändå lägga en liten chansning på att lufta ÄNNU mer! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Jag har haft samma problem. Det löste sig med en ny termostat. Har du lite tur så är det den som hängt sig i öppet läge. Gr8ride |
|
|
Mycket riktigt hade termostaten hängt sig i öppet läge...vilket ju gav stora förhoppningar om att det skulle fungera sedan. Efter ett mindre helvete med luftningen upptäckte jag att det fortfarande inte kommer någon värme. Hur kan man lufta på ett annat sätt än jag redan gjort? 1. Häller på vatten/glykol tills det är fullt i kärlet. 2. Startar motorn för att uppnå rätt temp så att termostaten öppnar sig och cirkulation kan skapas. 3. Motorn blir varm men kokar innan tempmätaren nått rött p.g.a luft. 4. Med risk för brännskador lossar jag översta slangen på kylaren. 5. Slår på mer vatten/glykol tills att det rinner ut ur både kylaren och slangen. 6. Motorn slutar att gå varm och nålen stabiliserar sej strax under hälften på tempmätaren. 7. Provkör ca 2 mil för att vara säker på allt fungerar. 8. Checklampa lyser "Kylvätska" men inget saknas. 9. Skroten har som tur är stängt.... |
|
ASA racing |
Va? enl din egen beskrivning har du ej ännu luftat motorn. Du måste lufta genom att lossa "LUFTNINGSNIPPELN" ovanpå termostathuset. Annars lär det EJ fungera. Det skall pissa ut glycol när du luftar via nippeln. |
|
Luftningsnippeln på en 325:a sitter ju på kylaren i bredd med exp.kärlet. Ditt tillvägagångssätt är rätt. Det saknas en viktig punkt mellan punkt 1 och 2! Öppna luftskruven på kylaren så att det rinner ur både exp.kärl och luftnippelhål. Fortsätt sedan som du beskriver. Pelle |
|
ASA racing |
Snackar vi om E30 eller E36? Min beskrivning är den rätta avseende E30. enl trådskaparens rubrik. |
|
Helt riktigt ASA racing...i E36 ligger det en annan spis men i E30 sitter luftningen på termostathuset. Då jag vrider på luftskruven så kommer det vatten direkt. Lät det rinna ett litet tag med motorn igång och stängde sedan igen. Antar att det inte finns någon luft kvar då eller menar du att det bokstavligen skall spruta ut vatten? Ingen värme än i alla fall. En annan tanke är ju vattenpumpen men om den är kass så borde den väl glappa och låta illa? Det är cirkulation på vattnet även igenom värmepaketet så det är inte något stopp där. |
|
ASA racing |
Det ska spruta ut vatten, en stråle. Gasa samtidigt som du öppnar luftnippeln Öpppna och stäng nippeln flertalet gånger. Om det kommer vatten ur nippeln med kall motor, så är termostaten alltid öppen eller felvänd? Är den rätt monterad så ska fjädern peka snett ned mot motorblocket. |
|
Ursäkta mig.....menade en E36:a..... Tycker det låter konstigt det du säger om att det cirkulerar genom värmepaketet. Om det cirkulerar genom paketet så SKA det komma varm luft ju. Är du helt säker på att det cirkulerar genom paketet? ... Ett känt problem är plastvingarna på pumpen. hörs eller syns inte förrän du monterat bort pumpen. Om vingarna är borta (pumpen kass) så skall motorn koka efter ett tag. Gör den det? mvh. Pelle |
|
ASA racing |
Finns inga plastvingar på E30 pumpen, den har istället ett gediget skovelhjul i aluminium. Kommer det en rejäl vattenstråle när du öppnar luftnippeln ett par varv, så fungerar pumpen. Gasa upp motorn till 1500rpm, ju mera varv desto längre stråle. (längd ca 2-3cm) |
|
Jahaja...sedär. Min erfarenhet kommer från den nyare 230 motorn. Avslutar med.....om det är konstaterad cirkulation genom värmepaketet och luftning skett såsom beskrivits så finns det bara pumpen kvar som felkälla. |
|
|
Tack för all hjälp men jag ger upp nu med gamla biljävlar... Den nya termostaten som jag köpte öppnar inte längre varpå motorn kokar. Bytte till den som var trasig men utan skillnad. Det blir ingen cirkulation och vattnet trycks ut genom expansionskärlet. Helt plötsligt kommer det också bara luft genom luftnippeln. Förmodligen är toppen kass... |
|
ASA racing |
Prova som sista utväg att köra UTAN termostat, kokar den även då, så är det antingen vattenpumpen eller topplockspackningen som gått åt fanders. Tycker nog ändå att det lutar åt vattenpumpen, det är ju pumpen som sätter fart på vattencirkulationen oavsett om toppackningen är hel eller ej? Är fläktremmen tillräckligt spänd över vattenpumpens remhjul? En kanske dum fråga: har du kollat så det finns tillräckligt med kylarevätska i systemet, så det inte har läckt ut över natten? |
|
Trist... Om toppen (eller topppackningen) är kass så går kompen ut i systemet även vid kall motor när du gasar. Om du har ork kvar så gör en koll på vattenpumpen. Låter ju som om det inte cirkulerar i toppen. Om du inte får någon cirk så kommer det inget varmt vatten till termostaten och då reagerar den inte (öppnar inte). Otroligt om bägge skulle vara kass. Prova termostaterna genom att koka dom på spisen i vatten. Strax innan vattnet kokar så skall du se att termostaten reagerar, lämnar sätet. För övrigt finns en pil på termostaten som skall peka uppåt vid montering. att det kommer luft genom luftnippeln är resultat av kokning. Tror inte på termostaten utan tycker att allt pekar på pumpen. |
|
|
Det går inte att köra utan termostat då det inte blir tillräckligt tätt. Alla slangar blir varma förutom kylarens nedre slang,så förmodligen har den nya termostaten öppnat som den skall men stängts då jag tog ut den. Vattenpumpen borde glappa om den var dålig och varför skulle den gå sönder i samma veva som jag satte i termostaten? Min gissning är att det fanns luft i systemet kvar trots att jag provkörde ett par mil efter termostatbytet. Det gjorde att tempmätaren inte gick upp i värme dagen efter då min fru körde till jobbet.. Dock gick motorn varm och allt vatten rann ut så att blocket tog skada!? Kvarstår gör dock..varför ingen värme tidigare? Har kört ca 200 mil med bilen sedan köpet och med tanke på flera ägare på kort tid så har säkert bilen levt med ett allvarligt fel ett bra tag. Kommer nog aldrig att förstå sådana människor...skit är ordet. |
|
ASA racing |
Alla ingrepp i kylsystemet kräver omgående luftning, just E30 är extra känslig för luftfickor som leder till överhettning. Hade du låtit bli termostaten, så kanske bilen åtminstone gått att köra med. (trots dålig värme) Egentligen så borde det stå en stor varningsskylt i samtliga motorrum till E30. "SAMTLIGA INGREPP I KYLSYSTEMET KRÄVER OMG LUFTNING" |
|
Jag har aldrig luftat min e30 och den har aldrig gått upp i temp. Gör jag fel när jag tömmer den på kylvatten? Jag fyller på exp kärlet fullt. Kör igång motorn Fyller på när nivån sjunker tills det inte sjunker mer sen är det färdigt. Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.