AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.498

Ryckig Audi 80 2.0

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Min frugas Audi beter sig konstigt. Gasar av sig själv oftas då man står med tomgång och är småryckig i under hela gaspådraget. Har kollat på insuget å slangar men den är lika dan fortfarande. Tror den har K-tronic insprut. Någon som kan något om detta?

BMW e lag
Lurigt! Hur är tändkablar, stift? Jag hade testat att koppla bort batteriet över natten för att nollställa elektroniken. Mvh / kalle
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Lambda sonden..?

/L
Förklarar visserligen inte självgasandet men kanske ryckandet. Kolla bensinfiltret! Audi har inget bytesintervall på detta fick jag veta när mitt rostat sönder och började läcka. Bilen hade då gått runt 12.000 mil och var 5-6 år gammal. En A4 1.8 -95 på den bilen sitter det undertill, strax framför tanken.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Har bytt stift, kablar och filter nyligen men den beter sig lika dant endå tyvärr. Just detta att den gasar till av sig självt på tomgång undrar man ju lite över. Har frugans bil ochså en tomgångsmotor/ventil?

BMW e lag
Har du även kopplat bort batteriet för att nolla?

Bränslefilter låter inte orimligt, och inte heller lambda.

Finns det inget diagnosuttag på dessa bilar?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Vet inte om det finns uttag men ska kolla, Frugans bil är en 89 så man undrar ju om det där med att nolla med batteriet är lönt, fanns väll inte så mycket elektonik på den bilen va??

BMW e lag
EGR ventilen är en vanlig felkälla men den fanns väl bara på förgasarbilar eller? Min mors Golf I -82 brukade stå och tokvarva vid rödljusena för att ventilen hängde sig.

Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att Audi hade en del strul med sina tidiga insprutningsmodeller. Någonting med en metallgrunka med massa stålomspunna slangar. Som ett fördelarlock ungefär men i metall. Har du någon sådan på vänster sida om man står framför bilen? Kan dock vara att den fanns på ännu tidigare modeller med den femcylindriga 136 hästaren som fanns i början på 80 talet.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har haft en Audi Cab 2.3 (133Hk 5 cyl) med c:a 12.000 mil på mätaren.
Den började få dåliga (pendlande) avgasvärden på bilprovningen.
Sedan betedde sig motorn lite underligt, den gick bra ibland sedan misstände den och ryckte.
Följdaktligen började tomgången åka jojo vid rödljusen (pendlade snabbt mellan 800-2000 varv upp och ner)
Den hann lägga av också mitt i en omkörning av en långtradare trots fullt gaspådrag!?
(Jättekul när styrservo och bromservoverkan plötsligt upphörde att fungera)

Efter omkörningsincidenten blev det raka vägen till Audiverkstaden där man avhjälpte felen genom byte av lambdasonden. Har för mig att dom gjorde rent MAF-sensorn också (luftmassemätaren).

/L
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Kan det vara så att lambdasonden, om den börjar ge upp, att bilen får dessa ryckningar?

BMW e lag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.