|
|
|
|---|---|
|
hej hå. när jag är ute och kör men min 328i -95 hörs det typ klonk när hjulet fjädrar neråt. altså om jag kör på ett gupp klonkar det till 1 gång när hjulet fjädrar ut igen. och om man kör på grusväg och gasar lite klonkar det hela tiden, som att det slammrar. släper man gasen slutar det eller klonkar till när man kör på ett stort gupp lite fort. har kollat bussningar och de är ok. kan det vara så att fjäderbenet håller på att losna i överkant? där det sitter i skuffen altså. eller vad kan det vara? ska besiktiga om ca 2 veckor så vill gärna hinna fixa det innan. tack på förhand Bmw OWNZ | |
|
Kan vara mycket o även svårt att upptäcka. Dämpare som e slut, krängningshämare, länkarmsbussningar osv. Börja med o prova o ruska på däcket när bilen står på backen! Kolla samtidigt hur mycket länkarmsbussningarna glappar. Nästa ettap e väll o rycka o slita i allting när de är upphissat. Kan va bra med kofot eller liknande till hjälp! Testa också att belasta hjulet, ställ bilen på bockar o hissa upp hjulupphägningen med en domkraft o se om du hittar nåt! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Hoppsan, trodde du menade fram! Har du kollat övre stötdämparlagringarna tror ja de kallas i folkmun? Alltså de som sitter i dämparnas övre fäste, brukar kunna ge liknande symtom Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Jag har läst om några s.k. "silentblock". Jag vet inte vart dom sitter eller vad dom har för nytta.. men det kanske kan vara det ;) Sitter nånstans i bakvagnen iaf. Sök lite om det, så lär du hitta en del. /Jonas |
|
| jag har någe liknade ljud i min. du får säga vad det var som behövde bytas för jag skulle vilja bli av med mitt. | |
| Jag har samma ljud i min E34 Touring och det är stötdämparinfästningen(fjäderbenslagringen) som glappar. Har köpt prylarna men ska bara få tummen ur att byta dem också :-) | |
| är det bara att krympa krympa fjädern och sedan lägg in den eller? | |
|
tack för tippsen. har kollat upp allt och tagit hjälp av alla möjliga. men det verkar inte bättre än att det skulle kunna vara bussningen framför backhjulet. låter som att det kommer därifrån när man sitter bak och åker. den ser ganska hel ut men ska byta den vilket fall. Bmw OWNZ |
|
|
Hade samma symptom på min, samt att bakvagnen kändes instabil vid körning på motorväg. I mitt fall var lösningne att byta länkarmsbussningarna, alltså de som sitter ungefär upphöjda i karossen framför bakhjulen. Efter det var det inga problem. Men vänta inte för länge med att byta, annars måste du nog byta bakdäcken med som iaf på min bil slets som fan pga glappet. |
|
|
Jag har nästan samma problem fast man hör klonkljud eller snarare ngn sorts slag ljud under bilen men det är svårt att lokalisera. Det hörs endast när man kör riktigt sakta på ojämn väg som i garage eller liknande platser o vissa fall guppar mm Men i höga hastigheter så hörs det inget. Väldigt irriterande. Undrar om man ska vänta tills det blir värre så man lättare kan åtgärda detta problem :) Ngn som har tips? BMW M-POWER |
|
|
Främrebärarmsbussningar är standard på E36:an. Då får du en spårkänslig bakvagn som känns väldigt mjuk och ett klonkande ljud. // dulleh "En Gång BMW, Alltid BMW" |
|
|
Silentblock .. silentblock .. silentblock .. alltså huvudbussningen stora undre bärarmen HP |
|
|
Sensonic: Nej, dom brukar klara sig bra på E36:an. bytte för övrigt min främre bärarmsbussning ikväll och nu blev den helt knäppt tyst :) // dulleh "En Gång BMW, Alltid BMW" |
|
|
jag känner också en viss spårkänsla i bakvagnen när jag kör fort. är det bara den bussningen framför backhjulet som är dårlig då? har hört att det ska vara de 4 "mittersta" som håller backvagnen som är dårliga då. Bmw OWNZ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.