AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.602

Någon som förstår sig på vevhusventilation bättre än mig?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Vad skönt, ny forumavdelning, då slipper jag smyga med att frågan gäller en Audi....

Hur som helst, jag har haft problem med att min A6 4,2 Avant Quattro tar olja. Den blåryker till ibland, oftast när jag svänger, bromsar, kör i gupp samt ibland annars också. Nu har jag, efter många om och men, konstaterat att det verkar bero på att det rinner in olja via vevhusventilationen! Där ska det väl ändå bara komma luft, ingen olja? Sitter det något i vevhusventilationen som ska filtrera bort oljan? Eller är det stopp någon annanstans?

Jag har nu bytt det enda som går att byta, själva avluftningsventilen, men jag är fortfarande inte säker på att det gjorde susen. Den har inte bolmat oljerök ännu, men jag har bara kört ett par mil efter bytet.

jag ska lämna in den på Audi på tisdag, men jag är i ärlighetens namn osäker på om de kommer att hitta något fel! Mellan raderna låter det som att 4,2-motorn inte är deras starka sida, och för 1500 kr/tim så känns det väl dyrt att chansa. Någon som har en idé?

Bilen har gått 18000 fullservade och uppkollade mil, så att den skulle vara mekaniskt slut anser jag vara för otroligt. Lågvarvig V8 med automatlåda går knappast att plåga sönder utan dragkrok....

mvh Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Finns ju lite diskusion angående just "vevhusventilationsfunktionen" i länken ovan...Saab har ju haft(har) problem i vissa av deras "hyffsat nya" motorer som synes och som många redan vet...

Men huruvida du får sååå stora problem med igensatta slangar i din Audis vevhusventilation så att den "puffar ut" olja titt som tätt är ju inte kul alls och jag vet inte då om det "bara" är fel på vevhusventilationen då...låter nästan...hmm..motortrubbel av annan art skulle jag säga..
NATURLIGTVIS sagt utan att VETA då,så ta det här med en nypa salt :/

Du har inte märkt av några andra "motorbeteenden" som kan sägas vara "avikande från normalt"?

Jaja...hoppas det löser sig utan allt för stora kostnader i slutändan..

Mvh Janne.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Tackar för svaret Janne,

Det fanns mycket matnyttigt att läsa på den länken! Den visar att det någonstans måste sitta en oljefälla, så även i min motor. Förhoppningsvis har Audi koll på hur deras egen vevhusventilation ska fungera, så då kan jag lämna in den.

jag har inte haft några som helst problem med bilen för övrigt. Den går som ett skott, alla 300 pållarna finns garanterat kvar. Den har inga missljud heller, varken vid varm eller kall motor. Oljan ser fräsch ut fortfarande, men det kan lika gärna bero på att jag har fått fylla på så förtvivlat mycket olja hela tiden. Häller man på 1 liter på 100 mil så hinner den inte bli smutsig....

Ska åka lite mer med den imorgon, hoppas att det går att se om den släpper ut någon olja innan jag lämnar in den....

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vevhusventilationen är av sluten typ, men det har du nog redan räknat ut.

Öppnade du själva ventilen och inspekterade, den går att sprätta upp om man är försiktig. Min var rätt full av oljeklägg, likaså var slangarna till och från den.

Föreslår faktisk att du kör en diagnos, det kan ge en del info. Fel på vevhusventilationen kan skapa felkoder, jag har för mig att du fick några bra länkar förut.

Mailar dig imorgon...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu har jag haft den inlämnad, egentligen utan att bli något klokare. De bytte själva avluftningsventilen, och efter det visade den inga symptom. De hittade inga övriga fel, inga felkoder som var motorrelaterade, och den varken rök eller gick illa vid deras provkörning.

Det som gör mig lite skeptisk är (även om den inte verkar ryka längre) att avluftningsventilen inte är någon oljefälla, åtminstone inte som den ser ut. Det innebär att det borde rinna in olja i insuget även om den var trasig. Jag får väl köra några dagar och se vad som händer.

Men min grundfråga står fortfarande kvar, dvs varför är det olja i vevhusventilationen? Vilka anledningar finns det till att det rinner igenom olja där? För såvitt jag vet ska det bara gå luft där (iofs inte ren luft, då skulle inte oljekokset finnas i slangarna). Alltså borde det finnas en oljefälla, men hur fungerar det egentligen?

Mvh Johan
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Vevhusventilationer kanske kan vara konstruerade på olika sätt, men normalt brukar det sitta en slang i kamkåpan som leder ev. oljespill tillbaka till insuget för att på så sätt hålla systemet slutet. Oljefällor är i min mening förlegat eftersom de måste tömmas någon gång...

Hoppas DKW´n fungerar bättre nu! ;)

Mvh/ Niclas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hade ett liknande problem fastän på 850i 1991 med M70 motorn. Där hade BMW kommit med en ny design på ventilen till vevhuset. Samtidigt byttes till nya insugningspackningar. Senare kollades alla gummislangar kollades så de inte hade microsprickor som släppte luft samt vissa slangklämmor byttes. Det gjorde skillnad för den bilen fastän ingen oljerök fanns i detta fallet. Den gick bara dåligt. Kanske din ventilkåpspackning blivit gammal och torr som fnöske. En tes att undersöka vidare. De kan även vara fusklagat tidigare med lågkostnadssilicon och missat att byta packning som vissa verkstäder tvingas till om kunden kör lågbudgetreparation. Sedan är denna informationen inte speciellt välkänd för lekmän. I Tyskland där tar dom isär allt och byter det som är dåligt och sedan fungerar det. Kostsamt men kvalitet i längden då bilen drar mindre bensin och ger fler problemfria mil.
Mvh
Asken
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag får helt enkelt ta och riva hela skiten i helgen. Jag har ett utdrag från Audi på hur det ser ut, men blir ändå inte riktigt klok. Det ser dessutom trångt ut....

Tackar så länge, har någon en idé så lägg gärna in ett inlägg!

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Johan menar nog oljeseparator, ser ut så här på M62: Länk och M54 Länk

Bra beskrivningar på hur vevhusventialtionen fungerar finns på Länk och Länk

Jag ska också spana om jag hittar någon, jag ska serva min i helgen. Om någon undrar har jag en likadan bil, fast ett år nyare....

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.