|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
2 goa katter ingick i husköpet, jag älskar katter, MEN, finns det något mänskligt sätt att slippa de på huven? Det repar faktiskt inte, trotts skitiga tassar, de är nog för lätta för att trycka in repa och klorna är säkert mjukare än klarlacken. Men de skitar ner. Kanske nån vax de inte gillar? Mvh: Zoltan | |
|
Hejsan.. Tyvärr finns inte mycket att göra..jag har provat allt! I mitt fall så har katten/orna repat min huv + tak rejält vid 3 tillfällen på 1år. Klor och trampdynor är inga problem, däremot det som kan fastna under sandiga tassar! Ju mörkare lack ju tydligare syns det. Har just nu stort problem med en "nyinflyttad katt" i grannkåken...suck. Det sista tipset jag fick var att via vägverket i Norrbotten köpa en skvätt artificiell vargurin att spraya runt bilen, i hjulhus etc, det skall tydligen hålla katten på rejält avstånd. Kanske lite långsökt, men det enda jag inte provat. Det bästa är nog att hoppas på att kattägarna är av den typen som går att tala med "katt ute på dagen-katt inne på natten" "bil borta på dagen-Bil på parkeringen på natten" :) Enkel lösning....tycker man. Mvh Skalman |
|
|
ok, "vargpiss", låter kul men då får de hellre sitta där o häcka. Urin vill jag helst inte ha på bilen (den är redan dränkt av dessa katter)... Ordentlig lackförsegling är kanske bra Mvh: Zoltan |
|
| Spraya med citronvatten,den lukten gillar dem inte. | |
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Skål med 1l grädde bredvid bilen samt en mjuk matta så de äter sig mätta och somnar på mattan. Mvh Asken |
|
|
Glöm inte golvvärme under mattan. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Prova med 220volt genom karossen borde funka! | |
|
OT nellis: Om man antar att katten hoppar till motorhuven så borde väl inte 220 V vara något problem, jfr fåglar som sitter på elledningar. Det är väl först när strömmen leds genom katten (fågeln, människan) som det blir farligt... eller är jag ute och cyklar? /Udo Dirkelsniff |
|
| Luftgevär laddat med blött papper | |
|
Dom flesta katter kliver ner fint om man inte rusar mot dom o hojtar,fast visst känns det trist när dom skitar ner bilen ibland. Men katterna förstår väl knappast att dom retar upp oss när dom går på bilen,finns ju tex tunna överdrag på biltema som tar ½min att spänna på. I mitt område finns det ett rötegg bland katterna,han både spöar andra katter och hoppar upp o ner på det mesta. Har kommit på ett bra trix mot denna och det är barnens gamla avlagda vattenpumpgevär,så nu går han omvägar runt min tomt.Tror även han blivit lite snällare mot sina kompisar:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
1 ask Gyttorp eller två om katten är snabb skall nog lösa problemet. ;) /L |
|
|
Hade det problemet med min egen katt förut. Svart bil och varm motorhuv med lite översikt, allt en katt kan begära. Fast husse gillade inte :-( Lösningen var i mitt fall att med en blomspruta jaga bort katten när han var på väg upp på bilen. Samt att vid något tillfälle då han sov lite djupare ta honom i nackskinnet på bar gärning och tala några väl valda ord i örat på honom. Det har fungerat nu i 5 år. Han vet att husse inte blir glad om jag ser att han varit där. Katter gör ju ändå oftast som dom vill, men den här biten har jag lyckats lära honom.... Eller så har han hittat en annan favoritplats. :-D Niklas Fransosen |
|
gretzky |
En skål med glykol=) |
gretzky |
Enda sättet köp en Ford Ka:) Länk |
|
gretzky: Katter dricker inte glykol. Däremot så gör hundar det. Leffo: Att skjuta katten är nog ingen bra idé av flera anledningar. Olaga jakt och om man skjuter kasst även djurplågeri. Dessutom, vem vill skjuta mot sin egen bil? Nä. Spruta vatten eller nackskinnslyftning om man kommer åt är beprövade och fungerande knep. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Man ska vara snäll mot djur - en grundtes som man lärt sig sedan barnsben. Men visst - inte kul med djur som roar sig med bilen. När vi hade hus så slickade rådjuren salt ifrån bilsidorna, katterna sov på huven och hunden pissade på däcken så fort han fick chansen - vi flyttade till lägenhet med garage - funkar skitbra. he he he he ...... |
|
Karpen |
köp en sån här djurskäma från jula .. funkar kanon... Djurskrämma Animal-Away Oskadliga för både djur och människor! Håller effektivt ovälkomna djur borta från din trädgård! Med ultraljud på ca 23 kHz som inte människor uppfattar skräms katter, hundar, ekorrar och kaniner bort. PIR (Passivt InfraRött) system övervakar området och sätter automatiskt igång ljudet om ett djur rör sig. Drivs med 1 st 9 V-batteri (ingår ej). Väderskyddad, lätt att montera t.ex. på vägg, träd, eller på det medföljande stativet. B120xH510xD60 mm. (Artnr: 478301) |
|
Öppna huven och låt den vara öppen!!! Eller fixa till en automatik så att när katten hoppar upp så tutar bilen. Eller skäller. |
|
|
Om du har möjlighet så kan du ta en gammal glasskartong, typ GB 2 liters, och blanda blodmjöl med vatten och ställa intill bilen. Blodmjöl används trad. som skydd i trädgårdar mot rådjur som ju gärna tuggar i sig diverse blomskott. Av någon anledning funkar det även för mina katter (har 2 stycken). Annars är tipset, som andra vettiga människor redan föreslagit, att ligga på lurpass med vattenslangen vid några tillfällen ;-). Om man lär in ett nytt, obehagligt, beteende hos katten så undviker denne bilen. Men man måste lära in beteendet (hos de flesta djur) i direkt anknytning till situationen annars funkar det inte; de flesta djur lever i nuet. M V H ---> Matzen |
|
|
Eller såkan man efter att ha läst tråden och observerat sin egen katt konstatera att trognare gråsparvsapportör får man leta efter. Jag konstaterade att skillnaden mellan en papegoja och en katt inte är så stor i grundbeteende förutom att katter inte gapar så mycket och flyger kortare sträckor.... Ett träd.... En bit trä som utsiktshylla med bra färg som reflekterar solen och en skål med grädde varje månad..... Hundar går att apportera lika så betingad inlärning fungerar för både katter och kvinnor. Skillnaden är att katter är utomhusdjur.... Mannen tomtägare.... Bevattnade katter, äsch vilket slöseri på vatten, skulle du vilja ha en kalldusch? Sätter man katten på sin rätta plats hittar den dit själv och kan sitta och se ful ut.... Nått måste väl man ha att göra i livet:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.