|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! Varför flyger motorn ur bilen så lätt vid bilolyckor? "the things you own end up owning you" |
|
Vaa? Är det en gåta? Har aldrig sett/hört talas om att motorn skulle avlägsna sig från bilen vid en krock! |
|
| gissar på att eftersom de väger mycket = hög rörelseenergi som fästena inte orkar hålla emot vid krock. | |
Njuren |
Ok fel utryckt am mig =) Olyckor där bilen voltar och har sig, den sliter sig så lätt jämfört med hjulen tex "the things you own end up owning you" |
| För att hjulen är fäst med 5 bultar som är lika grova som dom 2 st som håller motorn på plats + att motorn väger mycket mer. | |
| Och att motorn inte sitter bättre är nog också för att fästena är gjorda att få motorn att gå under bilen vid en frontalkrock (istället för att gå rätt in i coupen). Bara en tanke iaf! | |
FredricF |
Måste instämma med Sten-Göran: Gör den? När då? Jag tycker mig ha sett bilder på bilar som rullat flera varv där varken dörrar eller motorhuv är kvar men motorn verkar sitta där den skall. Ungefär. Den sitter ju antingen fast i kardan via växellådan (i.o.f.s. med gummikoppling) eller i framhjulen (om bilen driver på fel hjulpar). /Fredric |
| JA den flyger ut vid många tillfällen. Inget snack om den saken | |
|
Statistik? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Det är inte speciellt vanligt att motorn "flyger ur" vid en krock, men visst händer det ibland. Det ska till ett kraftigt krockvåld för att drivlinan ska slita sig ur karossen. | |
| Kanske blev lite fel. Inte många som i hälften av fallen men det är inte jätteovanligt | |
|
om man kollar på bilder från någon av olyckorna med tex ferrari enzo så ser man nästan alltid motorn ligga ett par meter från bilen. (tex enzon som bredsladdade in i en lyktstolpe i LA eller den som klippte ett träd i nice) Teori? kanske är bilen mer fokuserad på körglädje, och att kupén är tänkt att skydda passageraren vid olycka? Sen sitter motorn i gummifästen för att minska vibrationer, i drivlinan samt i några slangar/sladdar. Inget som håller kvar 200kg motor vid några kraftigare krockar... //Bjerser |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.