|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 318i -99 idag. Lite "grisen i säcken" då säljarna inte vet så mycket om bilen ty ägaren avlidit. När vi hämtade den märkte vi att det var aningen lite kylarvatten i den. Fyllde på ca 2dl och åkte hemmåt. Efter några mil började vattennivålampan lysa. Var dock snart hemma då. Tempen gick upp LITE en gång, och det var när jag körde på full värme i kupen... När vi kom hem hade vattennivån minskat lite. Fyllde på igen och startade. Då sögs den övre kylarslangen ihop. Vi har letat läckor utan resultat. Fyllt på och låtit den stå en stund, och då hadde nivån minskat igen. Vad kan då detta bero på? Vi tror att systemet inte var riktigt luftat. Kylaren är bytt i sommras, men jag vet inte om bilen har gått nogot sedan dess pga den avlidne ägaren. Är det normalt att slangen sugs ihop om systemet är dåligt luftat? Det är även ganska högt tryck i systemet när den är varm. Om jag öppnar locket då kommer det ut vatten. Kylvattnet luktar inte avgaser och det bubblar inte i expansionskärlet när den är i gång. Några förslag? Mvh Joakim Gunneriusson | |
| När jag köpte en gammal e36 en gång så va de väldigt dåligt med kylarvatten, jag fyllde på till nivå angivelsen och och nästa gång jag kollade efter en bit körning så var nivån låg igen... Flera ggr var de så här, men efter ett tag så slutade den. Jag trodde först att den läckte, men de verkar som om de bara var luft. | |
| Trolig orsak är en spricka i expansionskärlet (Plast) Bara att byta isåfall. | |
|
Expansionskärlet har inget synligt läckage, och systemet har högt tryck som håller tills motorn kallnat, så det är nog ingen läcka. Har luftat systemet och nu verkar det fungera bra. Har kört 5 mil nu utan att nivån minskat. Håller tummarna. Tycker dock att trycket i systemet är lita väl högt. Slangarna är väldigt hårda. Vidare så blir den nedre slangen nästan inte varm. Har dock jämfört med mina föräldrars bil (320 -02) och den är likadan. Tack för förslagen. Vill ha BMW igen! |
|
|
Kanske dax att ändra signaturen nu... Mvh Joakim |
|
|
Idag small en av övre kylarslangens anslutning... Var nog för högt tryck som jag misstänkte. Har beställt ny kylslang och ett nytt lock till expansionskärlet. Hoppas att det är locket det är fel på. Iofs är det självklart att det är fel på locket om det blir för högt tryck, men sen kan det ju finnas en olycklig anledning till att det blir för högt tryck. Tänker dock vara optimistisk ett tag till. Hej hopp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.