AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.152

Hur stor effektökning kan man räkna med på en z3m med extraktor-rör mm?

Visa användare
6
sylle
z3 m roadster
har funderingar på att sätta på extraktorrör, ersättningsrör samt öppet luftfilter...hur mkt effekt kan jag räka med att tjäna på detta? någon som gjort detta?

x-caliber
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
10hk kanske efter mappning. Mappar du inte så är risken stor att du får mindre effekt. Det hände min
M5E39.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
6
sylle
z3 m roadster
mmm, hade räknat med lite mer. Har en kompis som är mekare på saab, han sa att bara kattarna ska ge en effektökning med ca 10%. Men har du gjort något liknande? på vilken modell iså fall?
MVH sylle
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag hade en M5E39 som var steg 2 trimmad av Kelleners Sport i Tyskland vilket innebar andra kammar, mappning, andra ljuddämpare. Sen satte jag dit Supersprint Extractorgrenrör och bromsade upp den och då hade jag tappat ca 20hk (410Hk) efteråt. Man såg sen att den fick för lite soppa och sen efter ytterligare mappning gav den ca 450Hk istället för 430HK och 560Nm. Vridet påverkas i så mycket av grenrör. Allt bromsades på samma bromsbänk så siffrorna skulle bli så korrekta som möjligt. Att kattarna skulle påverka slutresultatet tror jag inte på tyvärr så vida man inte pratar om en bil från slutet av 80-talet. Många åker omkring med korvkioskhästar och vågar nog inte bromsa sina bilar eftersom de är lite rädda för vad de egentligen har.

Min bil: Länk
Visa användare
6
sylle
z3 m roadster
Ha ha, korvkioskhästar!! Grym replik, ska komma ihåg...mmm, jag har eisenmann system på nu, från kattarna o bak...men jag tror att jag genomför projektet ändå, men bromsning skall göras innan och efter för att se hur mkt det gör...hur funkar det med mappning, måste man byta chip för att kunna plugga in en dator då? känner några grabbar som mapprar supror, ska höra med dom...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror ärligt talat att originalgrenrören är väldigt bra optimerade på den motorn - mycket lite att vinna om ens något!

Sportfilter ger i princip ingenting på BMW i allmänhet, om man bortser från annorlunda ljud och förstörda luftmassemätare...

Skulle tro att nya kamaxlar skulle ge mest (om man bara byter "en komponent") alt. större slagvolym (borrning) tillsamans med högkompressionskolvar. (allt följt av en riktig tuning för att ställa in motorstyrningen för de nya förutsättningarna)

Men oavsett trimning av dessa motorer, är varje vunnen hästkraft dyr (räkna minst 100kr/vunnen hästkraft) och inte sällan får man negativa bieffekter i form av dåliga avgasvärden och/eller orolig tomgång och/eller väldigt spetsig motorkaraktär....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
6
sylle
z3 m roadster
ja tanken har slagit mej, om det nu är en m motor så bör den i rimlighetens namn vara optimerad från början. Om ni nu säger att en luftburk sabbar luftmängdsmätare så bör man kanske skita i det med...kanske lite vassare kammar och en ny mappning borde vara det bästa för att öka effekten....får undersöka vidare....

x-caliber
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Det går att trimma den mer men låt grenrören vara. Skiljer 1 hp med Supersprints grenrör enligt deras egna mätning.
Satsa på airbox, katersättare och mappning efter det.
Allt beror på hur mycket du är beredd att satsa men det känns rätt att börja där tycker jag. Har pålitliga källor på att det verkligen ger mer effekt...
Airboxen går att göra/låta göra billigt om man vet vad man gör...
Har faktiskt själv funderat på att ta kontakt med min gamle lärare i enrgiteknik och difkutera lite tryck o flöde =)

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.