|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en 535 -90 med trasig topp-packning/sprucken/skev topp. Har nu tagit av toppen. Har nu börjat inspektera block, topp och packning efter synliga skador. Vad ska jag leta efter? Kan man på något smidigt sett se om toppen slagit sig? Om den har spruckit, går det att se detta med ögat, om det går, hur ser det ut? Jag tycker att jag ser att materialet runt kanalerna på topp-packningen är ganska risigt. Motorn hade inget vatten i oljan, inte heller någon olja i vattnet.. Hoppas ni kan ge några tips på hur jag ska se vilket utav felen det handlar om! tack! | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett sätt att mäta rakheten på toppen är att ta en riktlinjal och lägga ovanpå toppen på ena diagonalen och se man kan få in något bladmått emellan riktlinjal och toppen. Sedan provar man på andra diagonalen samt utmed vardera sida. För stora avvikelser kan en rak linjal i lättmetall fungera men för pålitligt resultat skall en riktlinjal med känd noggrannhet (definieras i DIN 874 med olika grader) användas. Sprickor är svåra att se. Är inte toppen ordentlig rengjord är det ännu svårare. Vissa sprickor kan man dock se med blotta ögat. Här Länk har du en bild på en spricka mellan avgasventilen och vattenkanalen (M30 topp från 1977). Är det materialet kring vattenkanalerna? Har du några bilder? |
|
Hej! Tack för ditt svar! Kanon! Jag kan försöka ta en vettig bild på packningen. Ska rengöra allt lite mer nogrant! Men det var ju bra att min teori angående linjalen stämde! Hur ska man "putsa" till ytan på toppen? Någon finare slipduk? liknande med blocket? Finns det chans att blocket är sprucket? Eller är det alltid toppen som går först? Tack! |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Man ska ju rengöra mycket noggrant innan man lägger dit en ny topplockspackning. CRC Gasket Remover och en packningsskrapa kan vara en bra början. Men akta toppen då den är av mjukare metall (aluminimumlegering). Rengöring av topp och block har jag inte gjort själv då jag ändå behövde göra en planing av block och topp så kom det med på köpet så att säga. Men andra packningsytor som jag rengjort har sådana här Länk "gasket cleaner pads" fungerat bra. Biltema har liknande Länk produkter. Blocket brukar inte vara några problem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.