|
|
|
|---|---|
|
Min kära mor köpte en 328i Coupé -95 nyligen, vilket såklart är jätteskoj! Lotten faller på mig att ta hand om bilen, så här är jag ;) Problemet är att jag tror att den tar tjuvluft. Bytte gummidetaljen mellan luftmassemätaren och insuget på motorn då det var torrsprickor i den, men märktes ingen skillnad. Så nu har jag blivit lite konfunderad. Har svårt att lokalisera det misstänkta hålet exakt, så nu är min fråga hur mkt en M52 motor normalt ska låta (i avseende luftintaget)? Motorn går jämnt och fint annars, märks inga konstigheter. Man hör inget när man sitter i bilen, är motorhuven stängd måste man gå väldigt nära, men när den är öppen så hör man det tydligt. Någon med en M52-motor som kan kommentera? | |
|
de kan ha tagit bort insugstratten vilket gör att den låter mer. |
|
|
Du känner inte att den påverkar nått men det känns som att den drar tjuvluft? Så bilen är som den ska? |
|
| Det _känns_ inte som att den drar tjuvluft, men det _låter_ som att den gör det :) Ska kika lite närmare i luftfilterboxen med, men det är original filter på den. Men det hela är ju svårt när man inte har något att jämföra med. Jag vet ju inte hur den ska låta eller hur den ska se ut... | |
|
Om det är original luftburken, så kan det väl vara att kanske den dära saken som sitter ifrån "fronten" och till luftburken för att den ska få direkt kallluft är borta, den brukar lätt lossna på dessa bilar. MVH p1 |
|
| hur låter det då? i fart eller på tomgång? | |
| det är bara när jag står med öppen motorhuv man hör det, hör ingenting i kupén. Ska kika lite i eftermiddag på de punkter som kommit upp. Om någon i Malmö/Lund regionen är ute på en söndagstur nån dag så får den personen gärna hojta till, hade ju varit skönt att jämföra med en likadan! De kanske låter såhär? | |
| Jag lyckades hitta var den tog luft, eller rättare sagt tror jag det var ett expansionsslang som läckte. Tror inte det har med luftintaget att göra. Det är en slang som kommer nerifrån motorn som går upp och sitter fast i luftmassemätaren med en liten plastklammer. Sitter en form av fjädrande ventil på slutet på slangen som hade hängt sig, så det läckte ut lite luft den vägen. Har dock ingen aning om vad den där slangen är...? | |
| En sak som många inte tänker på när dom felsöker är att den kan tjuvlufta vid oljestickan! Ta upp oljestickan och så sitter där antagligen 2 "O"ringar på stickan, av me dom och på med nya, kanske du inte ens har några då är det dags att sätta dit =) prova! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.