AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.315

Brun rök vid iläggning av backväxel automat 750

Visa användare
40
BMWBob
Äger tysk bil, japansk mc, svensk kajak, italiensk cykel.
Hej,

jag köpte en BMW 750 iaL igår och det är en fantastisk bil!

Idag körde jag en sväng på tre mil och när jag sedan skulle backa så plötsligt kom det brun rök in från luftintaget strax ovanför stereon. Det luktade som elektronik som brann. Jag stängde omedelbart av motorn. Jag hade precis kollat mätaren för kylartempen och den var normalt i mittläget.

Det fortsatte att ryka någonstans från motorns undre, vänstra sida (i färdriktningen) och i regnet som skvalade såg jag någon "bensinliknande" vätska droppa ut från under bilen. Mycket svårt att avgöra mängden utrunnen vätska i regnet men det var inte mycket...

Förre ägaren, en bilmekaniker, var väldigt hygglig att komma till undsättning och kolla vad det kunde vara för fel. Han lyssnade på motorn och sa att den gick helt perfekt. Han kollade både här och där, men kunde inte komma på vad det var för fel. Ganska obegripligt tyckte han och sa att det i alla fall inte var problem att köra de tre milen tillbaka hem.

Jag körde försiktigt hem utan problem, ända tills jag skulle lägga i backen igen då den där bruna röken dök upp på sekunden som jag la i backen!

Jag körde istället framåt en bit såg efteråt på den våta asfalten att något bensinliknande droppat från under bilen (strax höger om mitten.)

Ja, vad kan det här vara?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det har väl kommit in löv o skit som brinner upp nånstans i ventilationen?
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Kanske olja från AC:n? Stegmotorn som brinner?
Säkringar/reläer i handskfacket eller nåt?
Skumt det där med backen.
På min E38 är det ialla fall så att det som skulle kunna komma in i kupe´n kommer utifrån ovanför motorhuven eller inifrån kupen, ex kupefläkt mm.
Så är det inte på din tror jag, så det kan väl vara det mesta som spökar?.

/S
Visa användare
40
BMWBob
Ja, det är skumt med att röken kommer bara när man lägger in backen. Det luktar som sagt elbrand om röken.

Ett relä som kopplas in när man lägger in backen, finns det ett sådant?
CK
269
CKamondi
740iA -95
Luktar det inte bränd olja? Är det elektronik som brinner så brinner den oftast bara en gång, och sen inte igen.

The Seven Series, Ride with Pride

Ja, vadå, jag älskar min bil.
Visa användare
40
BMWBob
Ja, kanske är det både bränd olja och en bränd kabel som luktar? Jag hade svårt att lokalisera varifrån röken kom exakt, men det kom från vänster sida av motorrummet.
Det såg ut som om en tändstiftshatt på vänster sida hade någon sorts vit bränd beläggning och att det var bränt runtomkring.
su
174
super-dan
116i - 06
Nån avskavd kabel som kommer i kläm och kortsluts när du rör spaken till R kanske... Röken bör isåfall kunna vara från det numera halvt förkolnade kabelhöljet.
Visa användare
40
BMWBob
Lämnade in bilen på verkstad imorse och blev uppringd på eftermiddagen:
"Alla servoslangar vid styrsnäckan måste bytas pga läckage. Kostar cirka 6000:- inklusive allt."

Inte riktigt vad jag hade hoppats på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.