|
|
|
|---|---|
| hej, var kan ja köpa navringar? vad kostar dom på ett ungefär? | |
Re 42 320I -- 325E e30 -87 skrotad
Mercedes 190 (w201) 2.6l -- 3.0l -89 såld Audi S4 2.2T -93 såld Ford Transit Husbil -73 såld |
Tjenare. kan du köpa på närmaste däckfirma. Cirka pris för 4 st är 150kr. mvh |
| hur vet ja vilken storlek? | |
|
Givetvis mäter du Navhål ifälgen, och ditt navs diameter |
|
| försökte köpa, men gubbarna på verkstaden kunde inte sälja nåra för att dom inte visste vilken tillverkare fälgaerna har. Varför måste man ha samma tillverkare på navringar som fälgar? | |
|
Vilket svammel från verkstaden! Far tiill en riktig guummihandlare så löser de det, det värsta som kan hända är att man får skruva av fälgen så de kommer åt att mäta Navringar är inte alls bundet till tillverkare utan som jag skrev beroende på ditt nav och fälgens hål (vissa undantag finns, som ex American Racing) som har egna Men som sagt byt gumminisse så ordnar det sig |
|
Mercedes 190 (w201) 2.6l -- 3.0l -89 såld Audi S4 2.2T -93 såld Ford Transit Husbil -73 såld |
Japp säger detsamma byt ut gummiförsäljaren mot en ny!! |
|
jo skall göra det, förstör bara inte varför han sa att de inte fungerade....han ringde till amring och kolla men dom kan inte hitta tillverkaren av mina fälgar är ringarna av plast? |
|
okey . japp det är dem . det ända du behöver veta är diametern på fälgenshål och navets diameter som fälgen ska på . |
|
Inte riktigt sant som vissa säger! Det finns olika navringar för olika fälgfabrikat. Vissa fälgar har ett "urtag" i navhålet för sina egna navringar, men för det mesta kan däckfirman lösa det. Jag jobbar själv på en däckfirma så jag vet att det kan vara svårt att hitta rätt, men det beror mycket på viljan hos den som får uppgiften;) // Christer |
|
|
MacScott: Jag skrev just detta, i vanliga fall är det "samma" ringar, men undantag finns, ex American Racing som har egna Navringar är normalt i plast, men det finns även de i alu Själv gumminisse sen 17år |
|
|
när ja mäter fälgarna får ja de till 72,9. finns det i den storleken? på e36 gäller det nu vilken typ av mtrl är ok att ha? koppar är väl inte så bra va? om man skulle be far min att svarva till något |
|
|
Tror att det bör vara 73,1 vilket är en vanlig borrning i alufälgar. e-36 har ett navhål på 72 mm, vilket innebär att en ring till den bilen blir väldigt tunn. Det kan vara ganska svårt att tillverka eftersom godstjockleken bara kan vara 0,5 mm. |
|
|
72.5 är väl navet på e36? men men, 2 varv eltejp blir ju 0.38mm... är koppar inte bra för alu? |
|
|
ø72,5 är det på E36 och på de flesta BMW-modeller men 5-bult. (E39 har ø74). Fälgarnas hål ligger vanligtvis upp till 0,1 mm över d.v.s ø72,6. Ett alternativ som innebär lite mer jobb är ju att svarva i lite tjockare stålbussningar i fälgarna. Kanske ø80/72,55. Med en ursvarvningsapparat och bäddfräs el. arborrverk + en bra kompis (eller far) går det att fixa med däcken på. Ang. koppar skall man inte blanda metaller p.g.a risken för galvanisk korrosion. AE |
|
|
nu har ja varit på en annan däckfirma, och samma svar där.....måste veta exakt fälgtillverkare och allt... börjar bli galen nu. fast den senaste gubben sa att man inte ska ha navringar på bmw |
|
Ööö inte navringar på Bmw :S vart i hela friden bor du menar vad är det för däckfirmor. Hade jag åkt in här i stan så hade dem fixat såna ringar direkt . även min egna däck snubbe gör det. han fixade ringar till mina fälgar och det är några taiwan universal fälgar;P men det va inga problem . ajja detta inlägget hjälpte inte dig mkt men seriöst vad är det för däckfirmor dem låter allmänt lata ! Mvh |
|
första fiman e first stop i partille (tror dom heter så) idag va ja på mölnlycke däck i ja mölnlycke |
|
|
Eftersom differensen mellan fälgens borrning och navets diameter är så liten, 0,4-0,6 mm (Jag tror du sa att fälgen var 72,9 och bilen 72,5) kan du förmodligen inte hitta ringar som passar.Vi säljer ringar som förminskar från 74-72,5 (E39-E34 m.fl) och dom är inte speciellt tjocka. Det du kan göra för att få en acceptabel centrering på bilen är att korsdra bultarna för hand utan att spänna mer än lite i taget. OBS! Använd INTE muttermaskin. Eller kan du försöka få tillverkat en spacerplatta med navstyrning som har de måtten du behöver . // Christer |
|
|
Och förresten, ursäkta fakta i mitt föregående inlägg om navhål på E36. Skall givetvis vara 72,5 mm,som du mycket riktigt sa. Jag blandade ihop bilmodeller i hastigheten. // Christer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.