|
|
|
|---|---|
|
Hej har lite problem med min bmw 730iA -92 R6. Va ute med en polare o körde, körde på en påfart. Tryckte på gasen för en "kickdown" så hördes ett dunk och hjulen slutade driva när man tryckte på gasen. Va på Jarls bilservice och han trodde de kunde vara nån packning mellan växellådan och kardanen. Jag själv gissar på drivlinan. Kan ni tipsa om något smidigt sätt att felsöka vad som kan vara problemet? Är det fel på lådan så blir det väll att sälja den som en reservdels bil annars :( | |
|
Edit: Tänkte kolla om det kan vara någon rem under huven.. undrar bara hur många remar finns det underhuven som kan ha gått? |
|
| Edit: Varvräknaren snurrar mellan 1000 och sen till 800 sen upp igen hela tiden plus där e ett surrande ljud också, typ som det är något som inte får fäste som en rem t.ex..? Jag tror inte det är lådan för han på Jarls fråga om backen gick och det gör den inte. Tydligen ska backen gå om lådan går..? | |
|
Lägg stoppklossar framför och bakom hjulen/dra handbromsen. Lägg dig på sidan av bilen och kolla inunder bilen (kanske bara funkar om du står i en smörjgrop), lägg i en växel, om kardanen snurrar är bakaxeln rasad. Borde gå att hissa upp ett bakhjul och försöka snurra det, mend P läget i, och handbromsen släppt skall inte hjulet gå att snurra. Går det att snurra är det ett knutkors eller bakaxeln. /Mats J |
|
|
Ok.. tack för info, låter väldigt bra men jag vet inte riktigt vart allt sitter :) Finns där inte en sån ritning som pekar på vad det heter osv? |
|
|
Tror starkt på att det är bakaxeln. Är det ett snutkors eller hardyskivan brukar det dunka som fan. Kan va växellådan med. Finns ju olika sätt den kan gå sönder på. Kan tex va så enkelt att växelväljarlänkaget hoppat av.. Kärleken: Länk |
|
|
Bakaxeln? Nej vet ni vad, den tål väl nästan 1000 hp, eller något ditåt. Särskillt om man betänker att felet inte uppstod från stillastående (då drivhjulsmomentet är som störst). Bilen slutar inte heller driva för att någon packning pajat. Dessa bilar har en automatlåda från ZF som ofta strular. (Av bl.a. det skälet har jag en manuell.) Antagligen ligger problemet där. Det lär finnas några "plastkulor" i lådan som antagligen har någon ventilfunktion. Som jag fattat det hela behöver dessa bytas någon gång. Kanske har kulorna gjort sitt och berättade detta, när du skakade om deras tillvaro med en kick-down? |
|
| Vill inte det ska vara automatlådan.. kostar lika mycket att köpa en "ny" 730 - 92 som att fixa lådan på bilen... | |
|
Nej, det är klart att man inte vill att det ska vara lådan. Men det verkar vara mycket bekymmer med BMW's automater från ZF. Finns andra biltillverkare som användt ZF automater, t.ex. SAAB 9000, och de har också funkar uselt. Jag sökte lite på "plastkulor" och tror(?) att jag kom fram till att lådan i just din bil inte har några sådana. Kanske sitter de i nyare lådor (E38 ?). Däremot pratas det om lamellpaket och lite annat. Sök lite själv så finner du massor om automatlådeproblem här på AP. |
|
|
Eftersom bilen pajade vid kickdown så kan mycket väl bakaxeln ha pajat. Det rycker rätt bra i grejerna just då, mer än när man startar från stillastående. /Mats J |
|
| hoppas på att Mats har rätt om mitt fel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.