|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, är det någon som har tips på bra verktyg att dra av kulleden från "triangeln" under fjäderbenet på E34. Helst ett som inte förstör gummit då jag i första hand bara ska byta bussningen i andra ändan. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 | |
|
En sådan här typ av avdragare fungerar klockrent på E34ans kulleder Länk |
|
|
Tack för snabbt svar. Har inte Biltema i närheten men väl Jula, så jag åker in och köper en liknande två-armad avdragare. Återkommer med rapport! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Hoppas det gick bra med bytet. Hade ochså tänkt mig en bilmekarlördag men vädret i Västerås tillåter inte det. Ska önska mig ett garage med lyft till julklapp tror jag. | |
|
Tyvärr funkade det inte med den inhandlade avdragaren heller. Kommer inte åt att spänna avdragaren i rakt läge vilket får avdragaren att luta istället för att trycka på bulten när man spänner. Nu skiter jag i denna fruktansvärt sega kulbult, det är liksom inte värt att riva ner halva framvagnen för att komma åt ordentligt och spara 800kr för allt det arbetet. Det dåliga vädret finns även i Växjötrakten vilken redan tvingat mig vänta för länge med detta byte. Men jag kommer säkert att få nytta av avdragaren en annan gång. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Kanske en sån här då? Länk Har en som brukar funka till de flesta kulleder tycker jag... |
|
|
Ett annat tips är att du inte losar muttern helt o slår ut lite försiktigt med hammaren. Jag var tvungen byta ut mina förra vecka o det var så jag gjorde o behövde inte ens slå hårt. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Davve--> Det ska gå, man får lirka lite bara men så tillslut får man dit den rakt. Jag har bytt casterstagen både på min, brorsans och polarens bil med en sådan avdragare(samma modell fast Kamasa) och funkade kanon. Keihin--> Den avdragaren "gapar" inte tillräckligt stort. Den funkar fint på styrleder men de här p-ändarna är för kraftiga. |
|
| Missade en sak: Man måste kunna justera armarna separat på avdragaren för att få dit den. Finns ju varianter tex denna Länk som är självjusterande, de funkar inte. | |
|
Den typ av avdragare som keihin tipsar om skulle funka, tyvärr är biltemas för klen... Den jag hade köpt fick lös den ena men när jag gick på den andra sprack gjutgodset.... Tror Hazet har en kraftigare variant men har ej inhandlat en sådan ännu. Sen fattar jag inte varför det i en massa reservdelskataloger benäms med övre och nedre länkarm... leder enbart till felbeställningar... |
|
|
Jag släpper alltid på triangeln för att komma åt bra med avdragare,använder själv en Koku modell verkstad.Om kulbulten är orginal så sitter det ordentligt,är det däremot bytt nångång kan det gå riktigt lätt o byta.Kommer ihåg en 520 som jag böt på fick häva på en halvmeter xtra på skaftet fick ändå ta i så det sviktade i prylarna,när det släppte så var det med en knallskott typ kinapuff.Nu var det ett extremfall men kan vara bra o veta.Och sitter det så är det bara smidda verktyg som gäller. Mvh/Micke |
|
|
Tack för alla tips men min kulled sitter verkligen så in i h-e och jag har redan provat allt. Har mekat med sådant här innan (fast inte just casterstaget) och har aldrig haft några problem innan. Kan nämna att inte det inte ens fått att få lös kulleden med domkraft på bulten såpass hårt att bilen lyfts och sedan feta hammarslag på det! Det blir verkstad denna gång. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Hej! Prova gärna spänna hårt och sedan slå med hammaren på skruven. Om man bara spänner så går avdragaren sönder ibland (har inte sabbat min biltema ännu iaf!) Mvh Jonas |
|
|
Hade samma problem en gång. De där lederna kan sitta som in i He!@#$¤te, min avdragare blev helt krökt och till sist tog jag bort hela plattan under fjäderbenet (där lederna fäster), satte grejerna i skruvstädet och gick på med släggan. Efter 4-5 rejäla bankningar så flög länkarmarna över rummet och in i väggen :-) Det är inte så meckigt att lossa plattan (3 skruvar) men se till att ha ett låååångt stålrör som hävarm samt loctight när du skruvar tebax den. //C |
|
|
480mogge. Har provat, men tack ändå! clali. Har övervägt detta, men ännu inte fått lusten tillbaka att meka med denna envisa j-kla kulbult... ;) ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Liksom clali har jag gjort så på båda sidor. Första gången hade jag tagit loss plattan och båda länkarmarna för att hitta ett glapp, som verkade omöjligt att lokalisera (inte ens Bilprovningen märkte det). Det märktes mest som skakningar och ibland missljud, när man bromsade. Nå, det var den bakre länkarmens kulled, visade det sig. Eftersom allt ändå var loss, blev det clalis metod. När jag sedan skulle byta på andra sidan, mest för ordningens skull, var alla avdragare antingen felkonstruerade för ändamålet eller gick sönder (t ex ovan nämnda Biltema-typ, som egentligen är ganska kass när det gäller). Alltså skruva loss plattan - plus demontering av en extra bussning på den av länkarmarna man inte tänkt byta - och till skruvstädet! Till min Volvo fick jag en gång en riktig volvo-avdragare till kulleder. Den är smidd och ger sig inte för något. Biltemas, däremot, verkar vara av gjutgods och klarar nog bara söndagsskolefall. Men jag köpte (fast fick på garantin) en ny ändå... Och den vek sig igår, när sonens 330 behövde nytt... Om kulledsbyten på BMW blir min framtids melodi, får jag nog fråga BMW om det finns en anpassad avdragare att köpa. /Lennart |
|
|
Tillägg: att byta länkarmsbussning är heller inget man gör utan vidare. De sitter som... Svårt nog att pressa in den nya. Att få ur den gamla är nog svettigare än allt det andra tillsammans. Kolla på eBay.de efter komplett länkarm. /Lennart |
|
|
När jag byte på min så fick jag ta en brytgaffel och slå med slägga. Den satt riktigt hårt. Lars |
|
|
Ni som har lossat casterstagets kulbult genom att ta av hela triangeln, är de andra kulbultarna (spindelled och styrled) lättare att ta av? Min egen erfarenhet säger att dessa är betydligt enklare. Eller tar ni av rubbet med länkarmar och hela köret? lenwib. Jag har tillgång till en rejäl press på jobbet och har svarvat en hylsa att trycka ut bussningen med, så det kommer att gå bra. Inget ful-mek hemma i garaget m.a.o. Det är därför jag bara tänkt byta bussningarna då det är dessa som känns rejält sunkiga, och för att jag kan genom tillgången på bra utrustning genom jobbet. Gissa om jag ångrar mig att jag hoppade av tyskan i högstadiet när man nu insett vilken nytta man kunde haft av det språket. Blir nog inget ebay.de för min del... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Äntligen fått tummen ur att byta de där bussningarna! Jag har plockat bort hela plattan. Styrledens kulbult är i sammanhanget lite enklare att få av, har dock bara lyckats med ena sidan än så länge men införskaffat en gasbrännare så jag hoppas nästa sida ger sig imorgon. Tog med plattan med länkarmarna i och sedan pressade jag ur skiten, en barnlek med rätt utrustning. Det smäller när det lossnar! Lite kinkigt att få i den nya bussningen men med en liten bit i så går det som en dans i pressen. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.