|
|
|
|---|---|
|
Min 525 -94 gick inte genom besiktningen pga avgasvärdena, lågt lambdavärde (0,95) är troligen grundproblemet säger min erfarenhet. Det konstiga är emellertid att jag inte har några felkoder när jag kollar med en gammal Carsoft 3.4. Inte ens när jag skapar ett fel genom att kopplar ur luftmassemätaren får jag några fel utan databoxen svarar snällt STATUS: OK på varje diagnosförsök. Man får inte heller upp någon info om databoxen mer än att typen är DME, inga versionsnummer eller liknande som borde komma upp. Men man har trots allt kontakt med boxen för man får inga felmeddelanden om att att kommunikationen inte funkar. I övrigt funkar diagnosen på bilen, airbag och andra system får man kontakt med och kan nolla felkoder i. Kan det uppstå sådana här problem för att bilen är chippad eller nått? Jag vet inte om den är det men möjligheten kan finnas. //Magnus | |
|
Inga tips? //Magnus |
|
|
Kompisen hade liknande fel (men hans ryckte också), och diagnosen visade inga fel! Han bytte lamdasond och bilen gick som en dröm! |
|
|
lambdan först o främst.skall visa 1,0 vid 100% funktion. sedan kan man sänka sina värden genom att göra en oljeservice innan besiktning oxo det renar oxo värdena.... vilka värden fick du vid bes?? |
|
|
Jodå, jag är medveten om avgasvärdens samband och gränsvärden. I detta fall är samtliga värden dåliga men jag tror nyckeln till problemet är just lambdavärdet då lågt lambda betyder för mycket soppa och det i sin tur ger högre HC och CO. Har nu testat med en biltema lambdasond och det är ingen vinnare. Spänningen från sonden stiger bara sakta till 0,5V som mest och databoxen verkar inte nöja sig med det för att börja reglera som den ska. En test av värdet gav också bara lambda 0,96 och lite bättre HC (150) och CO men fortfarande utanför gränserna. Känns som att en bmw original eller bosch sond från mekonomen står på inköpslistan... //Magnus |
|
|
Nu är iaf den stora mätningen av givare genomförd, allt utom lambdan ger vettiga signaler, där är det cirka 0,45V oavsett om man plippar till gasen eller släpper den tvärt från 4000 rpm. (Kunde dock inte göra någon seriös mätning på kamsynkgivaren pga att oscilloscopet inte var i garaget men då motorn går bra tror jag inte den skulle vara defekt.) //Magnus |
|
|
Dyr (1800kr) originalsond inköpt och monterad. Resultat: Lambda 1,01 CO: 0,0 CO2500: 0,0 HC: 34 ==> Besiktning avklarad. Frågan om varför databoxen vägrar att sätta några felkoder kvarstår dock... //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.