AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.912

Turbofunderingar 330xd

star
Hallå

Har en 330xd -01 som har gått 27000mil, tycker den börjar svartryka mer o mer, blir ett ordentligt rökmoln bakom bilen när man trycker..

Antar att det är turbo som börjar bli dålig.. likaså tycker ja den har dåligt ork när man ska precis köra iväg, backa osv, lätt o få motorstopp..

Skiljer det något mellan turbon till 184hk motorn som jag har och den nyare 204hk, vet att den har ett annat artikel-nr i etk, men skiljer det nått?
Funderingarna är för att jag har hittat en helt ny turbo på tyska ebay som ja funderar på o köpa men den är av modellen nyare M57N motorn..

Någon som bytt turbo på en 330d o vet om det är mkt jobb? Ser ju lite halvtrångt ut vid en snabb kik!

mvh Richard
Är du säkerpå att röken är svart? Så här har jag uppfattat det: Svart rök = oförbränt bränsle, blå rök = olja, vit rök = vatten.

Lätt att få motorstopp, skriver du. Turbon gör väl ganske inte så stor nytta på låga varv, fast å andra sidan så om den går tungt så blir det "jobbigt" för motorn å få undan avgaserna. Detta är ju bara teorier från mig..
Viner turbon mer än tidigare? brukar väl vara ett tecken på att den är sliten.
Om den inte är bytt nån gång så kanske de börjar bli dax efter 27k mil.

Ang arbetet att byta kan jag inte utrycka mig om, men de erfarenheter jag har av andra bilar är att, plocka bort mer än vad du hade tänkt från början :)
Det tar längre tid att krångla å försöka lirka med saker än att skruvabort en del extra..

jimmy ilbäcks
star
Okej, ja kanske är lite mer åt blå-röks hållet, men inte vitrök dock som tur är!

Ingen som vet om turbon från 204hk motorn passar rakt på 184hk motorn?

Mvh Richard
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Som clms säger: Var inte rädd för att skruva bort mer än du tror! Jag hjälpte en kompis att byta turbon på en SAAB Aero, och det var trångt så in i ,,,,,,,,,! Hade man skruvat bort allt från börjar istället för tycka att det är massa merjobb så hade man sparat båda många timmar och jäkla massa rivsår!
Så jag skulle nästan reckomendera dig att få offert på jobbet, för det är ett jäkla pill att få packningar, rör och dyligt på plats, så skulle en firma ta 2-3h för jobbet så är det nog helt klart värt det (iaf om det är lika trångt som på den bil jag mekade med), och en billyft är ett måste misstänker jag.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Lätt att få motorstopp, tex när D läggs i på en automat eller när du ska köra iväg med manuell låda, är symptom på dålig dieselpump. Detta problem verkar vanligt på 525tds, kanske symtomen är samma på 330d? Kolla upp vad felet är innan du börjar byta delar.
star
Okej okej, har inte börja byta delar en.. Hoppade över o vara med o bjuda på turbon då jag inte visste om de var nå skillnader... Den gick för 391euro, helt ny.. Det är ungefär vad skrotarna tar för en turbo.. Så den hade man kunnat köpt ändå i förebyggande syfte om man visste att den funka till min!

Så ni tror att dieselpumpen är dålig? Finns det något jag kan göra åt pumpen i förebyggande syfte då? Eller är det bara o vänta sig ett ras?

Motorn går som en klocka, bara det att det ryker bra nog om den!
Dieselfilter bytt med 2000mils intervall

Bilen ifråga:
Länk

Mvh Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.