AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.544

Bmw verkstad eller vanlig verkstad

Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
Ska jag lämna in min Z4 på en Bmw verkstad eller går det bra att göra allt själv. Gör det så mycket att ha en stämpel från BMW?

Tompa_master
Ja det är väl upp till var och en... Själv trycker jag det känns tryggare att ha verkstadsstämplar i serviceboken när det är dags att sälja/köpa...
Sen om det är en aukoriserad (eller vad det heter) bmw-verkstad eller en "vanlig" känns mindre viktigt (speciellt vid mindre servicar), så länge det är en seriös mekanier. Vad tycker ni andra?
Håller med Svebba. När jag köper en bil vill jag gärna ha stämplar från en verkstad, om det är en aukt BMW-verkstad eller inte spelar mindre roll. Handlar det om en 2004 Z4 hade jag definitivt valt att serva den på en verkstad men inte nödvändigvis en BMW-verkstad.

/// Erik
Lämnar alltid mina bilar till en mindre verkstad som är beroende av sitt rykte. När min 330 nyligen var inne på översyn upptäcktes att den stora BMW verkstaden som bilen alltid var servad på av tidigare ägare slarvat på en del punkter.

Har mina åsikter om stora märkesverkstäder och de späddes på i och med detta.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Auktoriserad verkstad för Z4 skulle nog jag kräva av serviceboken om jag spekulerade på en.
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Mindre servicar gör man själv. Inte för att det behövs oljebyte, oljefilter, osv osv var 500e mil utan det beror allt på hur man kör och vad det är för motor. Ska du göra något större så lämnar man in den på en aukt. BMW verkstad så klart!
av
167
ave
520dAT -12
Är av samma åsikt som Fredrik M. Vi har i Jönköping en fd. BMW-mek som nu kör egen firma istället. Hans stämpel i boken är "mer värd" än BMW:s i denna regionen.

Hans sätt att överleva är återkommande kunder och de får han genom väl utförda jobb. Nöjda kunder sprider sedan detta och han behöver ingen ytterligare marknadsföring.

Nu var ju iofs din fråga BMW-verkstad alt. att göra själv. Personligen föredrar jag stämplar i boken med tillhörande kvitton. Det betyder naturligtvis inte att servicen måste bli bättre än om du utför den själv men stämplarna har nog fått en så stor betydelse, vid vidare försäljning av bilen både till privatperson och bilhandlare, så jag tycker man bör se till att ha dem i boken.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
när man har en så pas dyr bil som Z4:an är så kanske det är lite chansat att inte använda en aukt. bmw verkstad, inte för arbetets kvalite det är säkert lika bra och kanske bättre ibland med icke aukt. men det är vid försäljningen som det smäller lite högre med bmw-stämplar, alltså bilen kan bli svårare att sälja med nedprutat pris så därför får man faktiskt betala lite för bara stämpeln, och gör man jobbet själv, som jag gör med mycket det kan man aldrig bevisa så om man tänker lite framåt kanske stämplarna ändå betalar sig, fler synpunkter intressant att höra hur andra Z ägare gör, P.S. min bruksbil lämnas aldrig på service det gör jag själv men dess värde sjunker i en allt större grad än vad jag tror Z:an gör
mvh Uffe/bildock
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Man märker på en säljare om han vårdat sin bil inom de 10 första sekunderna de öppnat sin mun. Lögner och sanning för stora skillnader för att missuppfattas, fungerar för mig. Dessutom ser man på en bil om den är vårdad eller inte. Första blicken på bilen säger 90%, och man ska vara så kritisk som möjligt även om man nu är jättesugen på just den. "Jag har inte haft tid att fixa", "Säljes p g a XXXXX", "Förlorat intresse" och allt det där är bara andra ord för att den är ovårdad. Blev lite off topic men ja. Servicebok är bland det sista jag tittar på, om jag ens tittar. Jag kommer mycket närmare sanningen genom mitt samtal med försäljaren, intrycket av bilen och kommentarerna från kamraten som hänger på. Finns många som känner någon som kan flylla i en servicebok utan att få själva jobbet gjort.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
visst det ligger mycket i vad du säger ja en hel del faktiskt, du nämner att du ser omedelbart hur en bil är skött innan säljaren har öppnat munnen skriver du, ja som du beskriver ett möte säljaren då hjälper nog inte en stämplad servicebok, för en sådan bil som du talar om är vi nog inte intresserade av och där har du nog helt rätt åtminstone från min sida, jag menar istället den där pärlan som väntar på att jag ska komma, ja du vet blank, städad, det syns att ägaren har vårdat klenoden det är väl i det läget som jag menar att stämplarna i boken kan betala sig, jag kanske är för försiktig men så hade jag lagt upp mitt köp av Z:an men så fick jag inte pruta en krona och säljaren fick sitt begärda pris och jag ångrar inte min försiktighet och säljaren sålde bilen lätt kanske med den stämplade boken som grädde på moset
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.