AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
554

Vinande Ljud

[Qvickeen]
Hejsan!

När man startar min 325 Coupe så viner det, och när man sedan trycker ner kopplingen så slutar det att vina.... Är kopplingen slut då eller ska det låta så?

Tack på förhand
Från en som haft Bmw 3 veckor ;)

[ BMW Power is real Power ]
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om det skulle kunna vara urtrampningslagret som är slut.

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För mig låter det INTE som urtrampningslagret,det skall väl låta isf när man trycker NED kopplingspedalen...
Kanske är vxl.lådan som behöver en översyn,slitet lager där av något slag låter det som för mig.
Har du kollat oljan i lådan?Kanske kört torr??

Mvh Janne.
[Qvickeen]
Ok, hur kollar man oljan i lådan då?
Skulle det kosta o se över vxl lådan? =(...
Hatar när det är små fel, visst är det inte jätte jobbigt o ha det där ljudet men petnoga som man är så vill man ha bilen i perfekt skick!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Även på din bil bör det finnas en nivåplugg o en avtappningsplugg,skruva upp nivåpluggen(sitter på sidan i vxl.lådan) och stick ner någom form av böjbar ståltråd och se om du har lämplig oljenivå där..
Om du inte får någon olja på "stickan" kan man börja fundera om vxl. lådan har någon olja överhuvudtaget.
Isf fyll upp till det börjar rinna ut ur hålet(med rätt sorts olja) och hoppas på att vinandet upphör..I annat fall KAN det krävas en vxl.lådsrenovering.
Beror naturligtvis på hur besvärande ljudet är.
Du behöver inte heller fixa sådant här på en gång,lådan kan hålla länge innan det blir mera problem...
För säkerhets skull åk till en verkstad och få dessa misstankar bekräftade.
Lycka till.

Mvh Janne.
[Qvickeen]
Ok!

Tack så jätte mycket för svaren!
Ska höra av mig till en verkstad, är nog bäst! Så man får allt svart på vit! Men ska kolla det där med oljan först! O hoppas på att det är det som är felet ;)...

Tack än en gång!
Qvickeen

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oops, jag läste lite slarvigt. Det är nog som Janne T skriver något annat lager som låter. Oljekvaliteten som du skall använda står med säkerhet i din instruktionsbok.

Mvh
[Qvickeen]
Hehe, på Tyska oxå :).. Skitjobbigt när man ej kan tyska... Men men ;)...

Tack grabbar

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Snacka med din lokala BMW-verkstad om du är osäker. De kan tala om vilken typ av olja du skall ha.

Lycka till!
[Qvickeen]
Hmm, ok! Vet du vart närmsta ligger? Bor i Sthlm! Har precis köpt bmw så jag är inte så jätte inne på bilarna o verkstäderna :)...

[Qvickeen]
Johan B: Du verkar kunna mycket om BMW ;).. Du kanske vet hur man får bort sidokjolarna på min Bmw?.. Ser ut som om dom vore kittade, men dom lär juh inte bara vara kittade... Måste ta bort dom o laga dom innan jag lackar om bilen!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tyvärr vet jag inte det Qvicken men använd sökverktyget längst upp på sidan och se om det har dryftats tidigare på forument. Släng ut din fråga med lämplig rubrik annars så kommer du säkert att få svar rätt snart, det finns en otrolig samlad kompetens i forumet.

De största i Stockholm är BMW i Solna. Reservdels/tillbehörsförsäljarna brukar vara trevliga och hjälpsamma (jag flyttade från Stockholm för två år sedan men det gäller säkert fortfarande). De hjälper dig säkert med både oljekvalitet och sidokjolsproblemen om du pratar med dem.

Mvh
[Qvickeen]
Ok, måste få tacka för hjälpen! TACK! :)......
Kan du nåt om färddator o sånt då? Har sökt men ej hittat nåt. Vill veta om jag kan byta min check kontroll till den stora färddatorn?=)... Tack än en gång!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du använder sökverktyget och skriver in:

färddator and stora

,så kommer det upp en del om detta. Efter vad jag vet krävs det en ny kabelstam, men jag är inte säker.

Mvh
[Qvickeen]
Ok... O det bllir väldigt jobbigt förmodligen :)..

Tack så mycket!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.