AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.420

JR eller K&N filter???

325Ci
vilket ska jag välja??
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag har ett öppet K&N vilket funkar fin fint! Låter väldigt trevligt med.

Mvh
Carsten
St
61
StratUS
318i -88
Jag kör med JR funkar bra det med... Låter inte så mycket men vem vill att det ska låta?
\H

No Guts No Glory
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jag vill ;)
K&N Rulez...
325Ci
eftersom att jag är ute efter ljudet osså så e K&N att rekommendera??? eller???
vad kostar det ungefär o e de svårt att montera??
Alla öppna filter låter, så det spelar ingen större roll i valet av märke, bara pris/rening avgör och då är det nog bara priset som skiljer mest.

Mvh
Patrik 325i -92
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag vet tyvärr inte hur mycket ett JR låter men mitt låter ganska lagom. Inte lika mycket som ett öppet filter på en VW Golf VR6 men lite mer än mittemellan kan man säga.

Kostar ca 1250 nytt och då får du en grym (läs luddig) beskrivning på tyska som går att tyda med lite sunt förnuft.

Huruvida du måste ha avskärmningsplåt eller ej vet jag inte. Har hört lite olika teorier ang detta men min går bra utan. Funderar dock på att fixa en plåt själv. BSR ville ha 1200 för enbart plåten!

Mvh
Carsten
St
61
StratUS
318i -88
Hur som helst så kostar JR typ 500 spänn för ett tratt filter...

\H

No Guts No Glory
325Ci
så priset skiljer mycket på ett öppet o slutet filter?? vad är egentligen skillnaden mellan dessa? märker man av effeekten på bilen. Har automatare själv. Har hört att bilen reagerar bättre..stämmer de?
St
61
StratUS
318i -88
Ja, det blir lite bättre gas respons. :) Men tänk på att ungefär 1 Hk per tio grader tappar du om den får varm luft. Jag hade ungefär 55 grader vid kökörning vid typ 20 grader ute. Så jag styrde om kallluft från spoliern upp till luftfiltret(JR)och satte en plats skiva som skärm, nu är det typ hälften så varmt vid kökörning. :) Man kan ju köpa filter med avskärmnings plåt. Vet ej om det finns till din bil, men det är bara att höra efter hos någon styling/tuning firma.
Lycka till...
\H

No Guts No Glory
325Ci
e de svårt att sätta i de nya filtret?
Insatsfilter = Nääää, inte svårt
Öppet filter = Njaaa, inte svårt

Mvh
Patrik 325i -92
325Ci
nån som kan ge lite prisuppgifter?? var de e billigast o så??
325Ci
??
St
61
StratUS
318i -88
Du får väl ringa runt och höra efter själv, sen för du väl gå på det. Smaken e som baken...

\H

No Guts No Glory
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
StratUS!
Vad spelar det för roll om du tappar 3,5 Hk vid kökörning, det är ju ändå bilar i vägen? Detta med värmeavskärmning är lite överdrivet många gånger. Redan vid 20 km/h kyler fartvinden såpass mycket att kylarfläkten som sitter framför motorn kan rationaliseras bort, dvs. över 20 km/h gör den varken till eller från. Och detta i sin tur medför att genomströmmningen av luft i motorrummet är så stor att nån form av värmeavskärmning av luftfiltret blir överflödig.

Sedan kommer det en vinter också som alla känner till. Att få allt för kall luft i insuget ger omvänd effekt, man får bränsleutfällning istället. Detta betyder att istället för att bränslet sprutas in genom insprutningsventilen med en duschstråle, så fälls den ut i insugets väggar istället med en otrolig effektförlust som följd.

/Tomas
'325-90 (KN-direct)
St
61
StratUS
318i -88
Tomas!
För det första kanske du har missat att detta är ett forum för trimmning.
Jag vet inte varför du deltar i forumet??? Men jag gör det för att få mer kunskap och dela med mig av min...

För det andra så kör jag inte min bil på vintern så att jag behöver inte oroa mig för bränsleutfällning, men på den punkten har du rätt.

För det tredje så har jag testa hur värmen påverkar min bil i ganska stor utsräckning så jag vet att min bil går iaf bättre än innan skärmen och omstyrningen av luften kom till.
Jag skulle annars inte göra ett inlägg utan grund, jag vet inte hur mycket du har testat men har du inget vettigt att säga så kan lika gärna låta bli. Jag är iaf fall ute efter Hk + Nm och det har jag nu även vid rödljus och körning.

More power to the people!
\H

No Guts No Glory
Stratus har rätt jag har en m5 3,8 och nu förra veckan var det otroligt varmt åtminstone här i gästrikland
och då kände jag en otrolig skillnad på bilen det var inte alls samma klipp i den mitt på dan när det var stekhett ute som på kvällen när det var svalt,så värme avskiljning är ett bra alternativ om man tänker gå och köpa ett luftfilter för över tusenlappen .Sen såg jag ett test i en tidning kommer ej ihåg vilken där de testade olika luftfilter på en 325 med m20 motor och
med ett öppet filter tror det var k&n bromsade dom bilen till 179 hk medans ett insats filter bara gjorde ca 1,5hk xtra det tyckte jag var ett otroligt bra resultat.Det var 170hk i bilen innan filter bytet.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Gå in på Dalhems hemsida ganska intressant läsning om olika luftfilter!

M3-97
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.