AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.189

Värdering 330 touring -03

Sida 1 av 2
Vill ha hjälp med en värdering på min 330 touring inför en ev försäljning.

2003-03
Svensksåld
Jag är andra ägaren
19200 mil
Silver
6-vxl
Sommardäck på org m-sport fälgar
vinterdäck på org fälgarna som är väldigt kantstötta
Xenon
Regnsensor
Farthållare
Brun/beige läder
Sportstolar
Den är utrustad med nå sorts utrustningspaket, tror det heter pluspaket och komfort. Den utrustningen som jag nämt ovan ingår väl troligen i dessa paket. Har säkert glömt nåt.
Vad kan rimligt annonspris samt slutpris vara. Har inte bråttom att sälja men samtidigt så vill jag inte annonsera i ett halvår utan resultat
M3
71
M3 Challenge
2014 Bmw 320D Touring M-Sport
2009 Bmw 330D Cab M-Sport
Bra om du kan lägga upp ett fleral bilder på bilen ! Fram o bakifrån, båda sidor, samt inredningsbilder !!!
Vidare berätta om bilens historik, reparationer och service, sista 2 åren, m.m ! Skador ut och invändigt
på bilen? När är den servad senast, vilken typ av service, Inspektion 1 eller 2. eller bara en Oljeservice ?
Hur är mönsterdjup på sommar och vinterdäck ? Dubb eller friktionsdäck ! Storlek på Vinterfälgar ?
När var senaste besiktning ? U.A eller några anmärkningar? Hur länge är bilen skattad ?
Jag utgår att M-sportfälgarna är 17 tummare, M168 fälgar ?
Unsder förusättning att ovanstående är okay, så tippar jag att rimligt pris för bilen ligger på ungefär
110.000:- !

M3
71
M3 Challenge
2014 Bmw 320D Touring M-Sport
2009 Bmw 330D Cab M-Sport
110´var kanske i överkant, ett stort minus är färgen på sportstolarna, och Inredningsfärgen !
Ingen Hit, i kombination med Titansilvermetallic ! Med detta i åtanke, så är snarast ett pris på
100´-105´relevant !!
P.S Vad är det för färg, eller material på inredningslisterna ?

Hmm...bilpriser säger 134-145000 tusen vid privatförsäljning så det låter lite lågt det du säger. Bilen är nyservad (oilservice) Nya länkarmar, stag och bussningar i framvagnen. Dubbfria nokian hakka rsi 225-45-17. Ja det är 168 fälgarna. Däcken rullar åtminstonde en sommar/vinter till. Inga skador på bilen. Bilen ska besiktias till våren. Skatten kommer i juni. Självklart så är det klima samt multiratt i bilen. Listerna invändigt är silver. Inredningen är mycket snygg tycker iallafall jag, när jag letade bil undvek jag svarta indredningar men det där är ju väldigt personliga åsikter men jag tror inte färgen spelar nån roll på värdet.
M3 Challenge; Låter som du frågar för att du är intresserad av att köpa 330: in och trycka ner priset till fyndläge sanslös låg värdering...

viperhauck; Beroende på hur fort du vill att försäljningen ska gå;

Annonspris:

149tkr; 1-3mån, krävs en väldigt bra annons (bilderna mycket bra) och att du kan din produkt (inga öhh, jag tror det är si eller så) (slutpris över 140tkr)

139tkr; 1-2mån, bra annons, bra bilder, du behöver inte vara lika duktig, prut 1-6tkr.

129tkr; 2veckor, rekommenderar schyssta bilder + bra annons trots allt, prut någon tusenlapp.

Beige läderklädsel, gissar att den är i denna nyans... Länk så är det snygg, jag som ogillar beige/brunt tycker den är helt ok, så många ser säkert färgen som en fördel=)

Mvh Stephan
Klar fördel är att den har nya växellådan, lyft fram det i texten.

Stephan
Ja det är den klädseln du länkar till Stephan dock inte så nersutten som den ser ut. Ratten och listerna är silver på min. Tack för ett i mitt tycke ett seriösare inlägg.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Färgkombinationer är ju upp till var och en hur man uppfattar. Personligen så är jag inte så förtjust den klädslen i en silverfärgad bil och dessutom med silverfärgade lister men det är absolut inget som är osäljbart dock hade ju svart skinn säkert tilltalat fler.

Tror Stephan är hyffsat rätt ute dock något optimistiskt. Ta reda på exakt vilka paket din bil har för så som du skriver i ditt första inlägg ger ett osäkert intryck och inget man skriver i en annons. Utrustningslista brukar sitta ett par sidor in i serviceboken. Saknas det så kan du hos din BMW-verkstad få en utskrift av utrustningslistan.

Tror att bilpriser för en gångs skull ligger lite högt i sin värdering. 125-135' är mitt tips. Annonsera på 139'

___
//Ulf
Jag tror milen är ett större problem än färget på skinnklädseln.

För att kortfattat summera problematiken, så gäller det att finna en E46 spekulant som är beredd att lägga 130-140kkr på en 20kmilad 330 Touring. Istället för att gå upp lite i pris och och få en som rullat hälften, men som på sikt blir säljbar i nästa led.

Jag är dessutom rädd för att de allra flesta 330 spekulanterna är mycket kräsna vad gäller färgkombinationer, mil och utrustningsnivå.

Den här bilen saknar dessutom M-sportpaketet som verkar vara ett riktigt stort plus för andrahandsvärdet på just 330.
Tror på M3 challenge värdering med tanke på
mil och inredning som i andra fall brukar vara
av stor betydelse.
Får väl prova att göra en bra annons och sätta ett pris nånstans där bilpriser tycker den är värd. När jag köpte bilen för 18 månader sen så tyckte jag att det var ett bra pris och bilpriser sa samma :) Sen förstår jag inte varför folk är så rädda för mil. Tror dem verkligen att en bil som servats/underhållits är slut vid dryga 20k mil? Går ju lätt det dubbla bara man sköter om bilarna.
Men lite tips om hur en bra annons ska se ut mottages gärna
Länk Så här ser inredningen ut.
Har precis blivit 330 ägare och gav 119 för en -01'a med 12.000 mil på mätaren. Svart tygklädsel, inga sportstolar, inget M Chassi. Mycket välskött med endast små märken i lacken. Med tanke på att din är en touring som jag tror är mer eftertraktad, har sportstolar och skinnklädsel och är två år nyare så tycker jag priset borde ligga på ungefär samma nivå som min. Börja på 129.000 med lite prutmån.

Tips angående annonsen är se till att få riktigt bra bilder, inga suddiga saker med dåliga färger utan skarpa fina bilder. Nu har det ju varit skralt med solen i år men om det går försök plåta din nytvättade och nystädade bil en solig dag. Ställ dig så du har solen i ryggen när du fotograferar, gå gärna runt bilen och titta där du tycker kulören kommer till sin rätt och plåta från den vinkeln. Vid rätt ljusförhållande kan en regnblöt bil vara riktigt säljande med, läckert när vattnet pärlar sig på karossen.

Texten kan se ut ungefär som du skriver i ditt första inlägg, inga romaner utan en klar och tydlig varudeklaration med miltal, extra utrustning och eventuella brister.

Lycka till med försäljningen.

Förresten, jag tycker det var snyggt med den beiga klädslen. Ett klart plus att instrumentpanelen är helsvart, hade nog inte blivit så bra med beige undersida på den.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Fredrik; samma nivå som en Limo prefacelift med tyg standardstolar?! Har du xenon? Importbil? Detta är en facelift med 6vxl, Touring ligger betydligt över Limo.

Om det är svårt att hitta köpare beror det på milen, många backar när dom flesta andra av årgången har lägre miltal, visst hade M Paket gjort den mer lättsåld/attraktivare men milen hade ändå satt käppar i hjulen = en perfekt bil att mätarbacka eller ta med sig som flyttgods till Finland (där dom inte är lika känsliga som oss).

Kika på priserna på mobile den enda facelift 330iT man får för 100tkr är en -02 vit med svart nederdel! med manuell klima sen stiger priserna.

Stephan
Stephan, nej inga Xenon men Svensksåld. Du nämner ju själv 129.000 i tidigare inlägg så jag förstår inte riktigt varför du tycker mina 129 är så fel, eller räknar du Danska kronor. Givetvis menar jag inte att han skall pruta mycket på den summan, kaffebrödspengar på sin höjd.

Jag tror det blir svårt att få mycket mer än 135, just på grund av miltalet. Folk har en märklig syn på hur långt en bil med några år på nacken skall ha gått och förstår inte att en välskött långmilare kan ha många mil kvar. Man köper oftast inte en ny BMW och parkerar den i garaget.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
viperhauck kan du inte lägga in lite bilder på din bil i galleriet,vore skoj att se lite mer av den.

Du önskar dig inte en 540 touring istället?
Blev aldrig försäljning av pärlan. Satte inte ens ut annons på bilen men nu är det nog dags. Bilen har nu gått 22600. Nybes. samt nyskattad. Nya skivor/Belägg samt handbromsbackar bak. I April fick den tre nya dörrar, den fjärde omlackad, huv och bägge framskärmar omlackad. Allt på rostskyddsgarantin innan den gick ut. En oilservice ska göras och det görs innan försäljning. Vad tror ni ett annons pris kan vara? Semestertider är väl inte den bästa tiden att sälja men ett försök kan man göra.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Annonspris på 90-95', slutpris på 80-85' ?

___
//Ulf
Får väl göra ett försök. Tänkte prova med 99000:- som utgångspris
Annonsen la jag in 27 aug och nu är den såld, eller nu på lördag rättare sagt. Handpenning lagd. Bra värdering av programmer måste jag säga. Men herregud vilka bud/bytesförslag man får. Ibland undrar man om folk inte är kloka
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Festligt. När jag började läsa såg jag inte att inlägget var från 2007. Tyckte folk hade väldigt höga värderingar. M3 challenge kändes mest realistisk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.