|
|
|
|---|---|
| När jag köpte bilen skakade den vid inbromsning och skivorna var allmänt fula (gubbkörd). nu är skivorna snygga och vibrationer borta. men högst upp på alla skivor är det ca 1-2cm rost som inte försvinner. kan det vara så att förra ägaren bytt belägg men fått för små belägg monterade? Vad är annars anledningen till att denna rost inte försvinner? | |
|
Menar du 1-2 mm? I så fall är det nog helt normalt för en sådan liten kant tenderar det att bli har jag sett. AE |
|
| tyvärr inte, 1-2cm! | |
|
Om det blivit gravrost så spaltar sig materialet och du kan få en fläckvis blank yta. Då har rosten gått för långt och det är nog bara skivbyte som återstår. Det brukar släppa ca 2 mm tjocka flagor som kan vara förhållandevis blanka om man knackar på en kexig skiva. AE |
|
| fast det är inte fläckvis, utan ca 1cm bak och 2cm fram med rost runtom längst ut på hela skivan. | |
|
så hade jag det på min förra corrado,blev ca 1-1,5 cm kant av rost. De beror på att du kör för ofta utan fälgar,direkt på skivorna vilket inte är bra! Ne men ärligt,inte en aning varför de blev så,gammla skivor kanske? |
|
|
gör som jag.. svarva skivorna, kostar 100 kr per skiva, och sät på nya klossar (om det är nått kvar på skivorna så att säga) hjälper inte det så e de nått konstigt.. BMW = Be My Wife.... |
|
|
Det som du beskriver är inte snyggt men brukar normalt inte innebära att bromsarna tar sämre, drar snett eller så! Vad som händer är att skivorna börjar rosta på "kortsidan" runt periferin där klossarna inre ligger emot. Ev i kombination med att klossar ibland inte brukar gå ända längst ut på skivan. Även här börjar skivan rosta! Sedan kryper rosten sakta in mot skivans centrum. Rost är tjockare än "järn" så man får en kant som "filar" av material från bromsklossen så att den inte når fram till skivan. Då har man hamnat i en ond cirkel som i princip bara kan brytas genom att köpa nya skivor (alt svarva om dom gamla) och sätta dit nya klossar. Och sedan börjar processen så sakteliga om. Per L |
|
| Jag tyckte mina bromsar tog allmänt kasst så jag tog av vänster fram idag och kollade och mycke riktigt så va skivan helt slut och jag hade även ca 2 cm rostkant på skivan... | |
|
du har nog rätt per. vänster fram hade ingen kant som de andra upptäckte jag, och på höger fram är det en blank fläck i rosten vilket ju betyder att klossarna tar över hela skivan men att det inte biter på rosten som du säger. nya skivor, svarva eller så låter jag det va helt enkelt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.