|
|
|
|---|---|
|
Har ett angenämt problem med min BMW 323 coupé -00 ALLTID vid 120km börjar den skaka/vibrera så det känns.. Typ vid 150 kan det släppa o gå fint igen.. Jag har aldrig haft isär bromsar/bromsskivor så det har hamnat snett.. Däremot påstod någon att det va rmina KINA däck som gjorde detta och varför det släppte vid 150 var för att man "åkte" ifrån ojämnheten? Ser nu att jag faktiskt har 3st Fortuna Sport 2000 samt 1däck "ZIEX" ,kan detta vara felet? Själv lura jag på hjulinställning eller att fälgen kanske slagit inån gång (18" chrome USA) Tips någon? | |
|
Tips?? .. Ja.. BYT DÄCK!!! :-) ... kolla oxå fälgarna, det är mycket troligt att du har slagit insidan på fälgen. Jag hade samma problem och det visade sig att 3 fälgar var skadade. (väl synligt i en balanseringsmaskin..) ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
| Billigaste sättet att komma undan på är att balansera om hjulen om inte däcken är toknedslitna. | |
|
Nej däcken är fina och bra mönster men ser ju som sagt var nu att det är 3st med ett fabriakt och ett fjärde däck med ett annat fabriakt. Skall jag köpa 2st nya fram eller måste jag byta alla fyra? |
|
| Balansera och kolla hur fälgen mår, sen om det inte hjälper köp 2st nya. Du behöver inte byta alla 4 på en gång men att ha samma däck på samma axel är ju att rekommendera! | |
| Säger det samma byt till 2st nya till att börja med,som A lind säger.bmw är som sakt väldigt känsliga på däckvalitet... | |
|
Hade 2 st helt nya "FORTUNA 2000" bak på min 330d när jag köpte den. Fram satt det GoodYear Eagle F1 med mycket mönster kvar. De bakdäcken bytte jag till GoodYear Eagle F1 för att få samma runt om och det ångrar jag inte en sekund. Nu sitter bilen som klistrad på vägen trota att den har en god del mer "ooomp" än original. Kanske inte de tystaste däck jag kört på, men greppet är viktigast för mig. Fortuna funkade faktiskt relativt bra på torr väg, men när det var vått ute var bilen hopplös att köra. Släppte direkt vid minsta pådrag, speciellt i kurvor / rondeller. Kände mig som en smörklick i en stekpanna. Att du har två olika däck på en axel är ju rent kriminellt :) Nä, byt du ut dina däck mot kvalitetsdäck. Det är trots allt däcken som är den viktigaste säkerhetsutrustningen på din bil. ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
finns ju enbart en anledning till att det skakar från 120 till 150.. BALANSERA HJULEN.. hjulinställningen hjälper inte här ett dugg.. vet inte vart människor kommer på den iden.. men ja kan inte förklara på ett trevligt sätt hur dumt det är att ha 2 olika däck fabrikat på en axel.. helt oförståeligt för mej.. tycker du ska köpa kvalitetsdäck runt om.. som Marc-X skriver.. de e den viktigaste säkerhetsutrustningen.. o ere inte roligare o ta en snäv kurva utan att behöva tokbromsa innan o köra på dragläget genom ? =D |
|
|
Jag hade skak i vänsterkurvor på en e36 i farter över 140. Då var det nåt stag som behövde bytas, sen var det lugnt igen. Carl |
|
|
Carl.. asså sry föt OT men ja måste.. hur kommer man på att man får vibrationer i kurvor i 140kmh??O_o |
|
|
btw.. har inget bättre för mej inatt.. så ja kan ju lika gärna dela med mej.. o ja hoppas MÅNGA läser så folk slipper gå me konstiga o dumma ideer i skallen =D att vibrationerna kommer i en spec hastighet är vör att kasten från ett/flera hjul kommer i takt me varran upp och ner att de blir vibrationer i hela bilen.. och att det försvinner är att det kommer i otakt igen.. och det Vildhasse beskriver att han haft isär bromsarna.. har en skiva slagit sej så känns detta i pedalen att den vibrerar om skivan slagit sig lite.. och hela bilen vibrerar om du verkligen fått dom varma så dom e riktigt skeva.. detta märks dock inte om du bara åker... och har man dåliga stag och leder så spårar bilen och blir osäker vid kurvtagning och inbromsningar och dyl. .. thats all for me.. kan ja inte sova om en timme kanske ja skriver ännu mer hihi |
|
|
haha glömde såklart båda gångerna.. kolla om nån fälg är slagen eller ngt däck ser konstigt ut.. och kolla så du har alla balanseringsvikterna kvar.. tvättar du fälgen inte JÄTTE noga ser man rätt lätt vart de har suttit en vikt =) |
|
|
Så det kan vara både obalanserade fälgar, skeva bromsar och stag som gör vibrationer i 120-130? Mina fälgar är iaf balanserade med vikter iomed de nya sommardäcks köpen, ska lämna in bilen på verkstad ska be dem kolla om brormsarna är skeva då också :) |
|
|
om bromsarna är skeva så känner du vibrationer när du bromsar oavsett hastighet... om stagen är dåliga så beter sig bilen konstigt vid kurvtagning och kan spåra när du kör om och liknande.. vibrerar det när du bara kör så ska du altså balansera hjulen eller se om nån fälg har slagit sig.. har du tur är det bara en liten vikt som släppt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.