|
|
|
|---|---|
|
Snackade precis med BMW om nya däck och de sa att då jag har runflatfälg måste jag ha runflatdäck. Stämmer det? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. | |
| Vanliga däck kan monteras på RFT-fälg. Dock inte tvärtom. Du tappar ju naturligtvis konceptet om du monterar vanliga däck. | |
|
Vet att jag tappar konceptet men förhoppningsvis får jag tillbaka känseln :-) Hur gör man med sensorn då? Kommer den varna hela tiden om jag drar på vanliga däck? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Den varnar inte då den mig veterligen går på däckets omkrets ( som förändras om trycket ändras) Har du fått pyspunka så har du fortfarande viss nytta av systemet. | |
| Lsäte på något amerikanskt forum att det var så tidigare, dvs att den använda ABS-sensorn för att avgöra om ett däck roterade med annan hastighet, men att det efter 2006 är en "riktigt" trycksensor som sitter i däcket. Någon som vet vad som gäller? Har tänkt sätta icke-RFT vinterdäck på bilen så det skulle ju vara lite intressant att veta. | |
| Är det RunFlat-koncept på tex. 3-serien oavsett om man väljer 17,18 el. 19" som standard? | |
|
cazorp: Ja på nya 3-serien får du dras med runflat oavsett vilken däckdimension du väljer. Mina vinterfälgar är avsedda för runflat och dom har jag vanliga däck på, det funkar utmärkt. |
|
|
Jag fick monterat vanliga vinterdäck på mina 18"M-fälgar i förrgår. Inga problem. Jag har för mig att det är en trycksensor som sitter monterad på fälgbanan inne i hjulet, men kan ha fel. Om Jag inte minns fel så slipper man RFT till 3:an om man väljer 19". BMW-Säljaren sa det till mig. |
|
|
På min 330xd -06 och 120d -07 så fungerar lufttrycksindikatorn med andra fälgar, det är alltså ingen tryckgivare i fälgen. Den mäter hastigheten på hjulen via abs-sensorena och när et däck tappar luft så minskar radien och hjulet snurrar fortare än dom övriga. Mig veterligen har dom inte gått över till trycksensor i fälgen på 3-serien efter 06 och jag skulle bli förvånad om dom gjort det när dom en gång gått ifrån det och kan använda redan befintliga komponenter för o princip samma sak. |
|
|
Vilket system är bäst då? Den som använder sig av ABS givaren eller trycksensorn i fälgen? Mig veterligen så har BMW använt sig av trycksensorn på E46 och ev. E39. Mvh/ Niclas |
|
|
Heden E46 m3 har inte trycksensor i alla fall, jag har en -03 och den går på absgivarna. Vilket system som är bäst vet jag inte, men med abssensorena fungerar det bra i alla fall |
|
|
Tror det är svårt att säga vad som är bäst, men fördelen med att använda sig utav ABS-sensorerna är ju att man slipper allt det här med trycksensorer, det är ju bara att byta fälgar. Jag vet att e46:an hade speciella ventiler som innehöll trycksensorn. Jag kan inte tänka mig att dessa var direkt billiga att köpa om man bytte fälgar. |
|
|
Vanliga däck går utmärkt på RFT-fälgar. Jag gjorde 18" orginal till vinterhjul med vanliga däck |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
På min E91 07a finns ingen trycksensor i fälgen, utan ABS-sensorerna reagerar på om hjulets omkrets minskar. Alltså inga bekymmer att byta till vanliga däck. Som vanligt måste man nollställa "däcktryckssensorn" när man byter däck, så kalibrerar den in den nya omkretsen. /ElakaKatten |
|
|
Och efter att ha kollat in Udo Dirkelsniffs länk späder jag på mitt onödiga inlägg i debatten med ett till som helt enkelt förklarar att det föregående var onödigt. Däcktrycksindikator heter det ja. /ElakaKatten |
|
|
Jag har drabbats av pyspunka/trasig ventil på höger bakdäck. Däcket tappar ca 1 bar under 2-3 dagar. Däcktrycksindikatorn är inte särskilt exakt, utan indikerade i mitt fall -1 bar i differans på bakaxeln. Nu återstår det att åka in till nån gummigubbe och kolla däck och ventil. |
|
|
Jag kollade upp det där med hur systemet mäter då jag tänkte beställa eftermarknadsfälgar till min nya coupé. Bmw Sverige svarade att för amerikanska marknaden har 3-serien en sensor i varje ventil men det har man skippat i Europa och mäter via ABSn istället. Gjorde iallafall mig glad för sensorerna i ventilerna är inte direkt gratis... |
|
|
Nu sitter vinterdäcken på plats. runflat-däck på runflat-fälg, funkar kanonbra för min del. Skulle inte välja bort runflat-alternativet. Ngt sämre komfort men betydligt bättre körkänsla även på vinterdäcken. Länk //Stefan |
|
|
Råkade på en gammal tråd. Däcktryckssensorn mäter tryck och temperatur i varje däck. Den är ganska exakt och har en livslängd på ca 6-7 år. Trycket i varje däck kan avläsas på monitorn i bilen. RDC har blivit ett lagkrav i USA och det är därför det skiljer från våra bilar. Jag upplevde RDC som omständigt att använda då det krävs en mycket noggrann manometer vid påfyllning och att initieringen efter luftfyllning var tog lång tid. Den lösning som BMW nu använder med RFT-däck behöver inte vara lika noggrann eftersom en punktering med RFT-däck inte har lika dramatisk påverkan på säkerheten som utan RFT. Dess syfte är nog att undvika att bilister, utan känsla för bilkörning, kör vidare utan att märka att de har punktering på ett RFT-däck! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.