AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.009

Belysning färddator

Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
När man sätter på ljuset så släcker ju belysningen i färddatorn ner på halv styrka - det är ju bra på kvällen när det är mörkt ute men på dagen så ser man ju knappt vad färddatorn visar - Finns det något man kan göra så den inte släcker ned ?
Mvh Ballder

PS. Idag 22 mil nedcabbat - sista svängen för iår ?
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Jag utgår från att du har den kompletta "stora" board computern som både visar klocka, temp, bränsle information (styrs via ändtryck på blinkersspaken) Är det den du menar så har den ett kontaktblock i bakänden där ja tror det är 11 kablar som går in. Stift 11 är det stift som kopplas in via belysningen hög eller låg idensitet. Den kabeln har färg grå/röd. Om du skall ha hög ljusstyrka hela tiden så lär du koppla bort den kabeln för att sedan koppla ihop den med en ny 12V + som inte faller vid inkoppling av halvljus. Detta låter som ett perfekt vinterjobb...Innan du kopplar bort något mät med en multimeter att du funnit stift 11 och att spänningen sjunker dalar när du vrider på halvljuset. Stift 6 brun kabel är minus (jord) kan du ha som referens eller om du ansluter andra mätsladden till nån plåt som är jordad. Här gäller det koppla rätt annars kan du förstöra board computern. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Ja, det låter som ett perfekt vinterpyssel. - Tack Z3Kent för ett bra svar
Mvh Ballder
Z3kent: Kan inte annat än att beundra dina kunskaper över Z3, du har svar på det mesta i dessa inlägg/frågor. Antingen jobbar du med dessa till vardags eller så har du mer än ett brinnande intresse! Och förmodligen skruvit isär hela din ;-)

/Janne
Min Z3.
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Tack Janne! Det med brinnande intresse stämmer nog bäst och just Z3 har jag tagit isär det mesta...då man över 50 och bara hållt på med BMW efter moppeåldern och de flesta modeller både i det mekaniska och det elektriska, jag glad kunna delge det här, och lika glad få svar när man går bet själv...det så härligt finns alltid någon som har svar på tal! Det är en stor i forumets innebörd. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Och vi övriga är mer än tackasmma för att Du delger dina kunskaper!
Har haft min första BMW och Z3:a i drygt fyra månader nu, är mao blåbär. Men tar åt mig av alla inlägg/diskussioner och lär mig mycket.
Precis som Ballder ovan har jag upplevt samma problem, så det lär bli lite vinterpyssel här också.

/Janne
Min Z3.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.