|
|
|
|---|---|
|
Höll på att köpa en BMW Glas V8 3000 för ett tag sen. En något udda BMW modell. Efter vad jag hört så köpte BMW AG Hans Glas fabriken i Dolfingen för att börja bygga den då nya 5-serien. Detta skedde i slutet på 60-talet. Maskinerna för att bygga Glas skickades till sydafrika, där man fortsatte något år att bygga dessa bilmodeller. Skulle tro att det var 1300 och 1700 modellerna. Någon som vet mera om dessa BMW Glas bilar och deras historia. | |
|
Hmm glömde en bild på bilen: Länk |
|
|
Riktigt snygg bil. Lite Fiat, Peugeot och Maserati på samma gång. Var det en coupe du höll på att köpa? mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk |
|
| Men fanns det verkligen BMW-Glas? Jag menar Glas var väl ett eget märke och det satt väl aldrig BMW dekaler på bilarna från fabrik så länge de hade denna design, eller? Jag reagerade på wiki-bilden där det sitter ett BMW märke på huven, vilket jag menar bör vara ditsatt efteråt.. Rätta mig hemskt gärna om jag har fel. | |
| Jodå, de salufördes som BMW-Glas under några år. | |
|
Likheten med Maserati gjorde att vissa modeller gick under smeknamnet Glaserati. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
BMW 1600 GT:n var Glas med i en hörna också! MVH Patrik |
|
Vad jag kommer ihåg, så fanns det två modeller av BMW Glas V8 2600 och 3000. 2600 var två hopbyggda 1300 motorer och 3000 kan komma från en kombination av 2600'ans vevaxel med cylindrar, kolvar och toppar från 1700 modellen. Intressant med dessa motorer var att dom hade kuggrem för drivning av kammen. Topparna var delade i tre delar; ventilkåpa, kam med vippor och själva toppen med ventilerna. Som många 60'tals bilar så rostade dom lätt, många skrymslen där vatten och fin sand kunde samlas. Det fanns en liten modell av Glas som kallades Goggomobil, en bil av samma typ som messerschmitd, heinkel oc fiat 500. |
|
|
TibbeT, du skulle ha slagit till! Mycket ovanliga bilar idag, här finns mycket info: Länk Mats BMW CS #5847 |
|
|
Goggomobil var inte det en dansk bil i glasfilber med skottkärrehjul? -Phil |
|
|
Nej, Goggon gjordes just av Glasfabriken, se ovanstående länk, finns även mer info hos en annan klubb: Länk Mats BMW CS #5847 |
|
|
Jo jag såg länken och kommer ihåg modellen nu när vi pratar om det. Hade inte danskarna ett projekt i efterkrigstiden med en småbil. Den var gjuten eller pressad på ett roligt sätt. Såg precis likadan ut framifrån och bakifrån. Tror jag såg en på tekniska museet i Köpenhamn. Är 85% på att den också hade ett Googgo namn. Tror inte jag missupfattat det hela eller förväxlar den på något sätt med den "riktiga" goggombilen. Roligt att BMW dåldisar tas upp som glasarna. Länk :-) kunde inte låta bli "auto motor und sport" reportage med trimmad goggomobil(obs flera delar) Länk -Phil |
|
| min favorit är 2002 gt4. hittade lite nya bilder på den nu. Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.