|
|
|
|---|---|
|
Hej Hoppas inte att alla på detta forum tror att svensksålda bilar alltid är så mkt bättre än importerade. | |
| Och frågan lyder? :) | |
|
Finns en uppsjö av totalt smällda upplagade sv-sålda Bmw på marknaden, om du går in på en Bmw handlare med bara sv bilar hittar du förmodligen varken repor,bulor eller snetskott (undrar varför) Backning av mätare förekommer självklart även på sv-sålda bilar. |
|
|
Har jag fel eller får vi inte repor ,bulor och skador på dom svenska bilarna dessa lackas och görs självklart ordning innan försäljnin. Kompisen köpte in Svensk passat på vag som visade sig vara upplagad för 90.000kr ,rätta mig om jag har fel. |
|
|
King Kong: visst är det som du säger men det är väl ingen direkt nyhet. Vill man minimera riskerna så får man köpa nytt även om det inte heller är 100% när det gäller krockskador... ___ //Ulf |
|
|
Grejjen är att det ofta skiljer i kvalitet ocskå mellan svensk och tysk krocklagning pga att annorlunda försäkringssystem. Jag köper hellre en krocklagad svensk än en krocklagad tysk 100ggr av 100. 90.000 i repkostnader behöver inte betyda att den varit toksmälld. Behöver inte ens blivit ramsned för att komma upp i de pengarna... I allmänhet är svensksåld ett bättre (tryggare) köp än en import det kommer du aldrig ifrån. de flesta bilar har importeras i vinstavsikt. Redan där finns många fallgropar. |
|
| Tror du att dom svenskabilarna säljs för skojsskull, det handlar givetvis om vinstmarginal där med, har stött på många svenska bilar bla taxi leasingbilar som skruvats ca 10000-20000 mil innan första bes. | |
|
Vad tillför den här tråden i diskussionen om var man bäst köper sin bil? Det finns redan en miljon trådar i ämnet, och ingen har hittills lyckats ge svar på frågan. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Tydligen tror alla att bara för man köper en sv-såld bil får man en bra bil så är det tyvärr inte. Finns välldigt mkt svensksåld skit som rullar på vägarna det är inte så roligt att köpa en sv taxi som rullat 45000mil i stockholm. |
|
| "tydligen tror alla". Vilka pratar du om och vad är din fråga? Har du en import som du inte blir av med eller? Fattar inte riktigt vart du vill komma.. | |
|
King Kong: Jag håller med dig. Har man koll kan du utan tvekan hitta bättre objekt i Tyskland än i Sverige. Vi vet redan att det är så här på AutoPower. Anledningen till att "svensksåld" automatiskt betingar ett något högre pris är att 1. gemene man tror att det är bättre 2. det är lättare att kolla historiken på en svensksåld bil. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Äntligen ngn som förstår vad som gäller med bilar, har jobbat mkt med bilskador och kan säga att det finns alldeles för mkt svenska ras som "svensson " tror är en bra bil. | |
|
King Kong: Du kommer ALDRIG undan det faktum att MASSOR med oseriösa importörer importerat lik som krockreparerats slarvigt eller milskruvats. SJälvklart finns det skruvade bilar i sverige ocskå. Och självklart är det extra gynnsamt att skruva på taxibilar eftersom de gått så långt. Dock kvarstår faktum, att för gemene man, så är den svensksålda bilen ett tryggare köp 9 ggr av 10 !!! Punkt !!! Att BMW-handlare inte har bilar i dåligt skick i sina hallar är väl ändå inte så konstigt eller ? BMW är ett premium-märke och inbytesbilar som de tar som de inte tycker passar in i hallen kör de vidare till en oberoende mindre bilhandlare omedelbart. Verkar inte som du har särskilt bra koll grabben ... |
|
| Eller är det så att du köpt på dig en gammal taxi kanske :)) | |
| Har bättre koll än du tror "grabben" förmodligen bäst av er alla. | |
|
Du säger det. Isåfall är det dina inlägg som är aningen udda då med tanke på att du inte ens förstår varför BMW bara har blänkande bilar i sina hallar ... Det finns säkerligen krocklagade bilar på BMW sverige också men skillnaden mot tysk- och svensklagade bilar är STOR. I sverige tar försäkringsbolaget hand om alla kostander så reparatörerna byter verkligen ALLT. I tyskland erhåller den som råkat ut för skadan en ersättning. Vanligtvis säljs då bilen vidare till en mindre nogräknad typ som reparerar bilen med spackel och lack i polen exempelvis, sen hamnar den hos någon godtrogen person. Inte helt ovanligt i0 Sverige. |
|
|
Alla begagnade bilar är unika individer med olika historik, till skillnad från fabriksnya bilar som är "kloner" av en specifik modell. Det faktum att begagnade bilar är individer med unik historik gör de svensksålda bilarna bättre i åtminstone ett avseende - det är nästan alltid MYCKET lättare att undersöka historiken på bilen och därmed finna "konstigheter" i historiken! Att det finns svensksålda "sminkade lik" är ingen nyhet, men procentuellt är det mycket vanligare med "sminkade lik" bland importbilarna - då det tyvärr finns många lycksökare som importerar fusklagade bilar eller skrotbilar och lagar själva för att tjäna en slant på kunder som inte förstår sig på hur de skall kolla upp bilens historik utomlands (vilket kan försvåras på olika sätt av importören genom några "skenbyten" t ex). Däremot skulle jag inte generellt ha något emot att köpa en privatimporterad bil, om importen är gjord av en entusiast som handplockat bilen och sedan haft den själv några år i Sverige - dessa bilar är oftast finare än snittet på de svensksålda exemplaren. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns en uppsjö av liknande trådar... Den som tror att svensksålt är överlägset kan missa något, den som tror att importer är överlägset kan missa något. Fördomar heter det... Mvh, /Wille |
|
|
Johan B: Amen to that !! |
|
|
Intressant diskussion. Att svensksålda bilar har ett högre andrahandsvärde är statistiskt säkerställt. Att svensksålda bilar är bättre är helt fel. I bästa fall likvärdiga som, låt oss säga tyska. Jag grundar min uppfattning på följande: De grundläggande faktorer vid bilköp är bland annat historik. Det är betydligt lättare att kontrollera detta när det gäller svensksålda bilar. Detta är det enda argumentet som ät till fördel för de svensksålda bilarna. Importbilar finns idag i Sverige av den enkla anledningen att de är billigare att köpa in i länder som Tyskland, Italien m.m. Detta inte för att de är sämre utan för att det förekommer olika parametrar som påverkar begagnatbilden (andrahandsvärdet) mer negativt gentemot Sverige. Sämre möjighet att kontrollera historiken har medfört att en del mindre seriösa personer och handlare har sett en möjlighet att förbättra sin ekonomiska situation. Samtidigt har det förekommit allmän smutskastning av allt som import heter av både auktoriserade handlare som inte blir av med sina svensksålda begagnade bilar samt privatpersoner som vill skydda sin "investering". Detta har gjort att de flesta, inte alla auktoriserade handlare har valt att exkludera importbilar från sina försäljningshallar just för att inte dra ner värdet på sina begagnade objekt. Jag har under åren sett likvärdiga bilar där prislappen ibland diffar på 100000kr till fördel för den svensksålda bilen. Är detta rimligt är en befogad fråga. Samtidigt har märkeshandlare motvilligt varit tvingade att stå för en del garantiservicar, underhållsservicar m.m. som är europasträckande. Hade dock svenska auktoriserade återförsäljare fått bestämma hade man inte ens velat serva importbilar :-). Min personliga uppfattning är att de bilar där mätarställning är korrekt angiven i snitt är alltid bättre än de svensksålda. Detta beror på delvis allmänn förhållningssätt som t.ex. tyskar har gentemot bilen i fråga om service skötsel samt klimatförhållanden i det aktuella landet. Störst påverkan på bilen bortsett från körsträckan är klimatet sedan har man ju andra faktorer som hur man förvarar bilen m.m. men det är ju självklart att vi i Sverige har ett klimat som är relativt tuff mot bilarna gentemot t.ex Tyskland. En kallstart vid -20 celsius motsvarar en körsträcka på fyra mil enligt uppgift och hur många såna man har i Sverige i snitt per bil???? Sen är det ju klart att det finns undantag men nu diskuterar vi snittet. Så slutligen anser jag att om man har någorlunda tekninsk bilkunande samt allmän uppfattning hur bilen fungerar är det inte så svårt att kalkulera att man får bättre bil för mindre pengar i t.ex. Tyskland. Sen kvarstår ju problemen vid ev. vidare försäljning samt service hos återförsäljaren och inte minst grannens uppfattning att man en tysk TAXI som för tillfället ser bra ut men kommer falla isär så fort konsekvenserna av de dussin dåligt reparerade krockskador visar sig :-) För mig är det viktigare vad jag tycker och tror. Vad framtiden visar får vi se gällande denna fråga. Jag köper gladligen tyskt så länge sunt förnuft tillåter det. Mvh Rock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.