|
|
|
|---|---|
| tjenare. har tänkt att köpa mig en bmw 525 e34 imorgon och ta motorn till den och sätta den i en bmw 325 e30. det ska bli ett turboprojekt. är allt samma på dessa modeller? så att motorn från 525an verkligen passar i 325an sedan när jag köper den ? och hur kan jag kollar att det verkligen sitter en M20B25 i 525an jag ska kolla på imorgon.. jag vill ju inte märka att det sitter en 2 liters motor i vid senare tillfälle. mvh/v.r | |
| Allt är inte samma, nej! Bland annat skiljer oljetråg och motorfästenas placering. Sök här på forumet är mitt råd, det finns åtskilliga artiklar om detta! | |
| det står på toppen om det är en 2.0L eller en 2.5L. | |
| okey. men blocket toppen osv är samma va ? kolvar, stakar,vev osv ? för jag ska ju köpa en 325a så oljetråg och motorfästen finns ju där. jag vill bara ha en motor i förväg så jag kan oringa blocket och plana kolvarna osv. mvh/v | |
| Fördelaren sitter i framkant av motorn SÅ ser du det lättast;) | |
|
Även om motorerna skiljer i fästen så passar den rakt av utan modifieringar om jag fattat saken rätt. Min reserv motor kommer också från en 525a 89a. Oljestickan ska vara det enda du behöver offra genom att använda ett 325 tråg till en motor från 525. |
|
| lite dum fråga kanske men hur fan ska man kunna hålla koll på oljenivån utan oljesticka ? mvh/v | |
|
Kör på tex biltemas helsyntetolja eller nån annan billig olja och byt var 500-700e mil. Om din bil inte drar olja som en gammal opel så bör du vara safe. Jag själv skulle inte vara orolig. Jag har aldrig haft en bmw som dragit mätbart med olja. Jag tror annars du måste borra ett hål i blocket för oljestickan på 525 motorn då jag tror 325 motorn har stickan i blocket och 525an har den rakt i tråget. borde inte vara svårt alls Rätta mig gärna om jag har fel någon. |
|
|
hmm, jag hämtade motorn från en 320 och monterade den i en 520. byte tråget och flyttade tändningen. 320 hade jetronic och 520 motronic. flyttade även oljestickan. mene e ganska säker på att det skall finnas förberett hål i blocket för 320ons oljesticka. svårt att tro att det är 2 olika block. på 520on är det förmodligen bara pluggat |
|
|
motorstyrningen är identisk för 325 och 525 m20b25 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.