AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.513

Något man ska tänka på när man sätter in bilen för vintern?

Något man ska tänka på när man sätter in den för vintern. Om man kopplar ur batteriet är det bara koppla tillbaka och starta bilen efter vintern?

Mvh Fidde
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
- Byt olja innan avställning
- Fyll tanken till max
-Fyll däcken med 4.5 bar/kg
-Sätt ev. in en "torrboll"
-Passa på att smörja in skinnet RIKLIGT.

Jag kopplar ur mitt batteri och kopplar in och tutar och kör på vårkanten.
Får väl ställa in klocka, språk och datum men annars inget mer.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
- Låt inte bilen stå på de fina sommardäcken. Sätt på en uppsättning skitdäck över vintern.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
kolla fryspunkten på kylarvattnet, om du inte har varmgarage. Koppla ur och gärna underhållsladda batteriet. Tvätta, dammsug, smörj in gummilister och vaxa så är det bara att gasa i vår.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tack för alla tippsen. Men fan asså jag bytte oljan för 300 mil sen hinner kanske köra 200 till sen ställer jag in den känns lite väl att behöva byta oljan igen eller?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

500 mil.. Ja, men varför inte. Det kostar en liten slant men är du rädd om bilen så skulle jag göra det. Förmodligen ingen katastrof om du inte gör det men tänk så här, då åker du hela nästa säsong utan att behöva byta... :)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
precis, det gäller att planera oljebytena så att det blir det sista man gör inför vintern.

__
Jo sant, tack för hjälpen boys
varför är det viktigt att byta olja innan vintern? tänkte göra det precis innan jag tar ut den igen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan inte exakt va de som är dåligt med gammal olja under avställningen,men i de stora hela så är all avlagring som finns i gammal olja inte bra att ha liggandes i motorn under en längre tid...någoin kan säkert utveckla de lite mera...
Så byt innan du ställer in den för vintern...

Fundera lite ang de där...hur många mil kan man köra innan den klassas som "gammal"?
Jag brukar själv kör kanske max 10mil med oljan innan ja ställer in den.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kommer att byta olja när jag tar ut den till våren, men den står förstås i varmgarage hela vintern.

BMW CS #5206
Jag har också funderat över det där, varför man ska byta oljan innan man ställer av den istället för efter.. spelar det någon roll om den står i varm eller kallgarage christer?
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
När en motor går bildas det ganska stora mängder vatten. En del av vattnet läcker förbi kolvringar och hamnar i oljan. Dessutom bildas det alltid andra föreningar av förbränningen och dom är ofta sura. Då har vi en olja som är utspädd med skit och surt vatten. Vad händer med metall som är i kontakt med surt vatten länge? Jo, den rostar! Alltså är det en fördel om vi kan få bort så mycket av detta sura vatten som möjligt innan vi ställer bort bilen i typ 6 mån.

Jag tycker att temperaturen inte spelar så stor roll, det viktiga är att det är jämn temp och *torrt*. Det är lättare att ha det torrt i ett varmgarage dock.
Alltså: Fukt -> rost, mögel od.
/Rolf
Man har alltid hört att olja ska bytas en gång om året och alltid före innan man ställer in bilen för vintern. Det är ju ett bra försäljningsargument för motorolja. Frågan är hur mycket sanning som ligger i det. Oljorna har utvecklats mycket genom åren. Numera finns det longlife syntetolja med diverse tillsatser. Vad är det som händer mer konkret om man inte byter olja? Någon skrev att motorn rostar. Är det verkligen så? Vad jag däremot är säker på, är att många motorer (både bilmotorer och andra motorer) inte får oljan bytt varje år.
Många överdriver varmgarage, varmt innebär en behaglig tepm för bilen 15 grader är utmärkt, gummibussningar och däcken vill itne stå i basuvärme.
avlagringarna finns ju i motorn hela tiden, resten finns i tråget, och det släpper du ju ut när våren kommer iomed oljebytet.

Tror inte vi har så mycket vatten i oljan att det skulle ta någon skada, har vi vatten i oljan så är något fel.

Batteriet kan dock ta skada då det ej laddas och det finns risk för att det sulfaterar, köp en ctec laddare som du kopplar in, den kan stå igång under hela säsongen och ser till att dit batteri inte tar skada.,
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
återigen talas det om oljan med vinterförvaring, jag har skrivit och frågat i annat forum men inget svar, alla vi som skriver verkar tro en massa saker men jag skulle så gärna vilja ha ett svar av någon som VET vad som händer i en motor med beg. olja.
Själv har jag tagit åt mig av alla inlägg att byta olja inför avställningen men jag har under många år haft billigare sommarcabbar som inte byttes olja inför avställningen och jag hade aldrig några problem med de bilarna, sedan ang vatten i oljan....det avdustar väl utav värmen...... men naturligtvis är ny olja odiskutabelt, men intresset verkar vara stort så ett konkret svar vore intressant
mvh Uffe/bildock
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Man kan ju se det så här: Varför inte byta på hösten, så är det klart när man ska ta ut den till våren? För en gång om året ska man ju ändå byta! Och att ny olja rimligen är bättre än gammal, kan väl ingen säga emot?!

__
Nyu olja är bättre än gammal därför byter jag när det är dags att använda bilen,m ny olja blir itne nyare för att den ligger i tråget.
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
jag har kört ca 200 mil sen insp2 service.. men jag kommer inte byta olja nu innan jag ställer av. Gör det sedan på vårkanten.. jäkla slöseri på naturens resurser och hålla på att byta, när man kör så lite med bilen.
Men det är vad jag tycker.

Min Bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.