|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 520 IA 1995 som helt plötsligt har börjat bli allt mer trött och mkt törstig. Den drar runt 1,2 liter milen och då kör jag ändå lungt. Bilen har bara gått 16000 mil. Den är så trött att man får köra fullgas för jämna (vid accelerationer) och dessutom så söver den sig nästan om man "stampar" gasen i botten från stillastående. Vad kan vara fel? Mvh: Tobbe | |
|
har haft samma problem... byt tändkablar mot riktiga original.. |
|
|
Hej! Två komponenter är synnerligen inblandade. Det ena är LMM, luftmassemätaren. Sitter mellan insug och luftrenaren. Det finns en kabelanslutning, prova ta bort denna och se om motorn hoppar till och blir orolig i gången (insprutningen går då in i ett nödkörningsprogram) Får du ingen större skillnad med att ta bort sladden är troligen LMM trasig. Den andra är lamdasonden, lite svårare att mäta men har du tillgång till multimeter och länga armar så kan du mäta upp den relatvt enkelt. Mvh Jonas |
|
| Hur mycket motstånd ska det vara i lambdan då? | |
|
enter_now Finns inga tändkablar på min motor... |
|
|
"Finns inga tändkablar på min motor..." :0 |
|
|
okei..?> inga tändkablar...? har ni trådlöst system eller..? |
|
|
Nä, inga tändkablar. Det sitter en spole på varje stift. Motorerna -91 och framåt hade inte några tändkablar i den bemärkelsen. Däremot så kan jag ha funnit felet. Bilen uppförde sig väldigt konstigt, ena stunden känns den rapp och fullständigt normal. Ställer man då bilen en stund och sedan startar upp igen så går den helkasst, även om man varmkört den. Då kan den vara helt kraftlöst igen. Jag provade att koppla loss kontakten på LMM och bilen uppför sig kraftlöst igen. Provade därför att plocka bort LMM helt och då vandrar den lite på tomgång tills man varvat upp motorn. Jag tror att LMM:en är kass eller på god väg att bli så. Vad tror ni? Har någon i Göteborg en LMM man kan få testa med och se om bilen går vettigt? Mvh: Tobias |
|
| Där ser man... lär sig nått nytt varje dag... har en -92 o en jävla massa tändkablar.. trodde det var samma sak på dom mindre motorerna | |
|
Jag köpte nyligen en 520ia touring -95. Hade samma symtom som på din 520. Jag gjorde en felsökning hos en verkstad och dom fick felkod på kamaxel sensorn bytte den i lördags och nu går bilen perfekt. Den sitter lite dumt men tog ca 20 minuter att byta. Kostar 865:- på bmw. Mvh Anders |
|
|
535:an tillhör "oldschool" enter_now och du har den sista årsmodellen med sexa sedan blev det V8 och trist enligt mej. 520 och 525 fick nya motorer med 24 ventilsteknik och därmed fler hästar... och host..lägre förbrukning...ibland. PÅ tal om något annat så käkar 535 "nymodigheterna" till frukost i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.