AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.170

Vad gör denna bil ointressant ?

Sida 1 av 2
Ka
15
Kaizoon
535IA -96
Har haft bilen ute på annons ett tag nu, och inte en enda som hört av sig.
Så tanken slår mig stup i kvarten, vad gör igentligen denna bil så ointressant ?

Prislappen är i mina ögon riktigt bra..
Finns det för mycket valmöjlighet av E39 ?
Är folk rädda för V8 ?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Förmodar att du menar 535:an, men en länk vore fint.
Ka
15
Kaizoon
535IA -96
Ojojoj, EDIT:
Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Avsaknad av servicebok tror jag nog faktiskt skrämmer bort många :(

// M.V.H. Daniel
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
1996 års model
ingen skinn,lite taskig färg på tygklädseln.
23 k mil
Ingen service bok.

Dock en snygg bil men ofta folk går på, antingen en 530 eller ska de va V8 ska de vara redigt dvs 540...
ar
114
arre_
520dA -12
faktumet att den saknar servicebok gör nog potentiella köpare oroliga, speciellt när det handlar om en så stor motor, kan ju bli en ganska kostsam affär om nåt skulle vara fel eller om den inte skulle vara servad regelbundet.

en annan anledning kan vara att det generellt sätt är svårare att sälja en bil utanför storstadsområden. marknaden för en beg 535 är ju självfallet större i områden med fler människor.

samt att tidiga E39'or just nu är mycket prispressade, går att få en hyffsat fin 96'a för runt 40-50 000 just nu. vissa säljs t.o.m. för under 40 000, detta e dock mindre vanligt.

/arre
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Att bilderna är tagna nästa år verkar ju lite skumt och skrämmer nog en del ;)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Enligt annonsen har den varit ute i 4 dagar, du får nog räkna med lite mer tid för att folk ska kontakta dig. Man väntar gärna ett tag på sånna här bilar för att säljaren kanske ska bli lite trött på att inte få sålt och sen släpper till lägre pris.

Sen tycker jag bilderna är ganska trista och "dåliga". Ingen bild snett framifrån tex. Ta några nya bilder i mer jämt ljus där inte solen står på och på något trevliga ställe med naturen som bakgrund eller nåt. Snett framifrån, snett bakifrån, rakt från sidan och en innifrån baksätet och framåt så du får bredd på instrumentbrädan fram som helst ska vara dammad :-)

Sänk priset till 49500:-, många som kanske sätter gränsen på 50000:- när de filtrerar.

Ny text:

BMW 535iA -96

Motor: 240HK V8
Växellåda: Automat
Bränsle: Bensin
23000 kontrollerade mil

Nyskattad och besiktigad med blankt papper
Nyservad - Olja, stift, filter och lamdbasonder

18" fälgar
Antispinn
Back sensor
Stolsvärme
Elspeglar
Farthållare
Elstyrd multifunktionsratt
Elstyda komfortstolar
Navigation och TV
CD-växlare - 6x
Dubbelzons klimatanläggning med fungerande AC
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Automat och sista meningen gör det ointressant.
Be
278
Bengt C
523i -96
Eftersom du frågar kan jag ju säga vad jag ser som plus och minus med din bil, inte för att jag tror att jag är representativ för den typiske BMW ägaren, men ändå. (Jag är på intet vis någon märkesfanatiker, som så många andra här.)

(+) V8
(+) Inte skinn
(+) AC
(-) Automat
(-) 18" fälg (dyra däck och stöldbegärligt)
(-) Dyr försäkring

Jag har inte tittat på någon E39, men jag anser att E34 är aldeles för liten. Om E39 har likvärdiga innerutrymmen, är detta också en nakdel. Jag utgår från att bilen är lika astung som alla andra BMW och då förväntar åtminstonde jag mig betydligt bättre innerutrymmen än vad E34 har.

Jag tror brasklappen i slutet, att vissa personer ska "undvika att ringa", är en miss. Jag föreställer mig att det är lite avtändande för alla, även de som ev. tänkt pruta på plats. Ibland ser man en bil som man helt enkelt tycker är för dyr. Eftersom priser normalt sett är en förhandlingsfråga, är det kass om det från början är högt. Då känner man att det först och främst måste ner för att det ska vara värt besväret att åka 10-tals mil för att titta. Sedan kan det bli aktuellt att pruta ännu mer, för att bilen inte uppfyller förväntningarna vid närmare inspektion. Du har med din brasklapp kanske stoppat hela försäljningen, eftersom jag inte tror någon köpare vill pruta två gånger på en och samma bil.

Mitt råd; Sänk priset 10.000 kr och var i stället hårdare när en ev. köpare prutar på plats, om du bedömmer att det kommer att fungera. Det finns massor med begagnade bilar och jag är rädd att speciellt BMW marknaden är övermättad med all direktimport.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
För egen del kan jag säga så här:

535 är en väldigt svårsåld modell som har hamnat i kläm mellan 528 och 540. De som är intresserade av 523/528 skräms oftast av att det sitter en V8 under huven, då de tror att det kommer ruinera dem. De som specifikt letar efter en V8 är oftast entusiaster och de flesta uppfattar effekten hos 535 (240 hk) som lite i underkant. De satsar hellre lite mer och köper en 540i, samma driftkostnad, betydligt bättre effekt.

Vad gäller din annons:

Interiören , minus:
* Avsaknad av läderklädsel,
* Blå inredning
* Färgen på interiörlisterna

Interören, plus:
* komfortsäten
* Automatlåda, är ett absolut måste på en bil med V8.
* Navi

Exteriört, plus:
* Bilen ser ut att vara fin i lacken.

Exteriört, minus:
* Avsaknad av shadowline

Annonstekniska missar:
* Du behöver bättre bilder, täck-kåpan för draget saknas, gör att bilen uppfattas som mer sliten än den kanske är. Bilden på instrumenteringen ger ett "vintersmutsigt" intryck. Damma av och torka rent alla ytor och ta bilder i lite bättre ljus, så att bilen ser fräschare ut.

* "Jag talar bara svenska.....", vad är syftet med den raden? Det enda du gör genom att skriva så, är att antingen reta upp folk eller att idiotförklara dig själv. Ingen köper bil av en person som han/hon uppfattar på det viset. Det är heller inte lyckat att försöka exkludera att köpare med invandrarbakgrund (vilket den raden resultera i) när du har en beg. BMW att sälja. Jämför det med att försöka exkludera alla svenskar när du ska sälja en Volvo.

__
Bilblogg:
Länk
Hmmm bilen står reggad på en person vid namn "Leo TRÄSKMAN" ifrån Västerfärnebo inte på "Stefan" som i annonsen.
Kaizoon; Dålig annons, skippa det sista i texten, vad är det du vill ha sagt? Du vägrar sälja till Norge eller Finland?

Mugge; M5 E39, M3 E92 och Ferrari F40 är inget för dig?=)

Stephan

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Stephan: Va menar du med texten till Mugge?
Varför går det inte att förhandla pris på telefon. Ta på dig kundglasögonen istället. Dessutom "talar bara svenska"? Sov du på engelska och tyska/franska lektionerna i skolan. Jag har köpt bil på tyska flera ggr och skulle kunna sälja en på tyska också. Engelska...ja det är i princip som svenska självklart.

535 är dessutom en bökig modell att sälja, avsaknad av det för många extremt viktiga SCHinnet skärmmer bort den gruppen. För egen del skulle jag leta efter 97 eller nyare pga avsaknad av sidoairbag på 96orna och att en del barnsjukdomar blev fixade till 97a. 98an ska vara ännu bättre som jag förstått det.

Hursomhelst. Ta på dig kundglasögonen och inse att man får sannolikt ha kontakt med många som inte kommer att slå till innan du blir av med bilen, men låt dig inte slås ned av dem.

Vad gäller priset tror jag att det är i överkant, testa att sänka alternativ sänka rejält och få budgivning istället.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
ravve:
Jag tror att stephan menar att bilarna han listar är otroligt roliga bilar men som har V8 och saknar automat och därför inte är något för mugge:) Automat kan vara trevligt på en V8a men absolut inget måste.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
ar
114
arre_
520dA -12
simon_en:

min 520 är en 96'a och har sidoairbags.

/arre
arre_,

det är riktigt att det fanns att köpa som tillbehör, men det var ej standard. Har endast varit i kontakt med en 523i 96:a som hade det innan.

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Hur länge har anonsen varit ute?? det tog 4 månader och sälja min 535:a -97 med skinn visserligen, färre mil, i bättre skick o
med för samma pengar.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ravve;

Jag och Stephan brukar ha väldigt intressanta diskussioner om huruvida en automatisk eller manuell växellåda är att föredra. Båda tycker nog att det är lite roligt att inflika någon liten kommentar till den andre i trådar där sådant diskuteras. Stephan gillar som bekant manuella lådor, medan jag föredrar automatiska diton.

__
Bilblogg:
Länk
Denna bil blir väldigt svårsåld.

- 535i är tillsammans med 520i de minst eftertraktade modellerna av E39
- Blå tygklädsel är den minst eftertraktade klädseln
- Brist på servicebok är allvarligt

Positivt är att bilen i övrigt har bra utrustning, ser snygg ut och ser vettig ut i lacken.

Tror inte att denna bil går att sälja för mer än 45 000:- i dagsläget, och då är det ändå mer än jag skulle betala för den...

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.