|
|
|
|---|---|
| ja som sagt vad e positivt samt negativt med dessa bilar? | |
|
Lite om e38 i allmänhet och 750 i synnerhet. (Obs, personliga åsikter) Plus - Nästintill oslagbar komfort. Mycket mjuk och fin gång hos V12an med gott om pulver. Mycket billiga att köpa begagnade. Suverän vinterbil med sin tyngd och stabilitet. Om du letar efter bil är ett tips att köpa en med dubbla glasrutor. Då pratar vi lyx. Mumma... Minus - Ägandekostnader som bensin, service och försäkring. Eftersom begpriserna är så låga har det lockat till sig köpare modell yngre. E38 som en gång i tiden var en vagn med respekt och pondus har nu nästan blivit en raggarbil för 18-åringar. Många är redo för skroten pga brist på omhändertagande och kärlek. Den dagen du ska sälja får du på gränsen till ingenting för bilen. |
|
|
hmm tack men visste det mesta där redan :) tänkte mer att få reda på djupare fakta.. svagheter i motor+låda och allt sånt man ska tänka på.. är nämligen väääldigt sugen på en 750 E38 som nästa bil =) |
|
|
Ok. Bra att du är lite insatt redan. Detaljer och svagheter som du behöver veta om hittar du i begagnatguiden till vänster. Med rätt och regelbunden service är dessa bilar skottsäkra. Klart du ska ha en 750. |
|
| okey.. ska checka läget där då =) jo dom verkar rätt så sköna.. och älskar designen på dom! riktigt fina diplomat stuk på dom ;p respect! | |
|
..."blivit en raggarbil för 18-åringar"... ha ha. Ser i din profil att du är 19 år. Ta inte mina fördomar personligt ;) Finns förstås seriösa E38-bilägande tonåringar. Tillhör själv modell yngre. Lite komiskt blev det, ha ha. Lycka till iaf. Har du övervägt att köpa bil i Tyskland? Finns mycket mer att välja på! |
|
| hehe mjaaa jag har respect för fina bilar så det lär knappast bli en sönder våldad risig bil i min ägo =) men nog lär man stampa gasen ett par gånger! :D | |
|
nu har jag en 740 men tänkte det kan vara kul att höra lite åsikter iaf, de är ju nästan lika:) Det är en riktigt trevlig bil... hade en V70 T5 -99 tidigare och sedan en passat diesel :) (jag är en av de där unga ägarna som Weiss talade om, 23 bast) Det är grym komfort, även lite kul att höra andra spekulera, får du tag i ett fint ex som jag fick så kommer folk lätt tro att den är MYCKET yngre och kostat minst 500 000kr... har hört folk med mycket dyrare bilar, varav en med en sprillans Volvo XC70 för 350 000+ dreggla av avundssjuka! Dock är de inte så billiga som man först kan tro! De drar rejält med soppa, oavsett vad folk i forumet skriver, okej landsväg utan att bromsa är helt ok, men såfort man kör stop-and-go trafik a´la stockholm så drar den riktigt mycket soppa! Jag ligger på snittförbrukning på 1.8-1.9 l/m vid körningar till/från sthlm (bredäng-djurgården) är det mycket köer drar den lätt 2.5l/m min snittförbrukning ligger en bit över 1.4l/m, visst kan man få ner den till 0.9l/mil om man kör den i en konstant vart av under 120-130... Största ekonomiska boven är att bilen känns så rafinerad och fin att man verkligen vill se till att INGET är fel! är seriöst sugen på att byta huvudmätarhuset för 3500kr för lite pixelfel... kanske säger lite om vad man kan lägga pengarna på... jag fick ett fint ex, men har lagt ner 30k lätt på att fixa olika saker på ett halvår (och skulle kunna lägga ner minst 30k till). lite kul info i sammanhanget är att när jag hade volvon la jag ner massa pengar på att få den att se snygg ut istället, nya fälgar m.m. var sugen på många stylinggrejer... men med 740n är jag inte sugen på något sådant!!! Det är riktigt kul att komma till parkeringen varje morgon/eftermiddag och se snyggaste bilen inom synhåll och veta att det är sin egen! Det har jag inte känt med någon annan bil. Ser man en porsche eller vad som helst så tänker jag bara äh! Jag har hellre denna bil! |
|
|
En välvårdad E38, är likt en välvårdad E32 i originalskick fortfarande en vagn med stil. Snuskiga 94or med 17-tummare med för liten däckdimension och tredjepartsnavi, faceliftbaklysen samt neon kommer snart sluta på skroten då ägarna aldrig har råd att äga dem. Folk kommer aldrig att prioritera rätt saker, såsom att hålla bilen fräsch. |
|
|
Har svårt att tänka mig en mer prisvärd bil, som ger så mycket nöje som en E38 750. Prestanda så det räcker för (nästan) alla situationer, kupéutrymme som gör att även passagerare i baksätet sitter utmärkt, en åkkomfort som inte lämnar mycket övrigt att önska samt inte mycket högre fasta & rörliga kostnader än den E34 540 jag hade i 6år tidigare. De 4-5 kronor som den drar mer i bensin än min gamla sura vinter-s**b är ett rent nöje att lägga ut då humöret blir på topp efter att ha lyssnat till V12.ans morrande. Jag kör ca 500 mil per säsong (Mars-Okt) och hoppas att rosten inte skall börja käka på den de närmaste 10 åren... /Stefan |
|
|
jag håller med ,kör året runt ca3000mil. Länk |
|
alain |
Hej moggen du ha fått E post ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Hej! +: God komfort och ekonomi i höga farter, den är förträfflig på Autobahn. Känns tryggare och säkrare än de flesta bilar. Inga fantasi-dyra delar. -: Lite för tung och klumpig på småvägar som bergspassen i Cortina tex. Räkna med över en liter/mil, men absolut inte det som "sad_ant" uppger. Nu har jag iofs mappat om min, men.. Du får se själv när du köper en. Beroende på var man bor varierar försäkringskostnaderna. Det billigaste bolag jag hittade till min kostar 5800:-/år helförsäkring och heter "Salus ansvar". Övervägde att ta en halvförsäkring, men som faktiskt inte alls lönade sig (-300 kr). Tänker byta till endast trafik senare om det kan löna sig. /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.