|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
laut betyder "enligt". De hänvisar alltså till den föregående ägaren. Jag är osäker på om det är standardformuleringen, eller om det är ett försök att friskriva sig. Var är Import-Johan när man behöver honom? Maila Johan (Autopower) som vet mer om import från DE än som är värt att veta. Jag som är hyfsad i tyska gjorde misstaget att förhandla med säljaren på tyska. Det är bättre att prata engelska, för då har de inte ett automatiskt övertag. /330 Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Enligt Babel fish: Number, extent and kind of accident damage according to previous owner Köpte också nyligen bil i Tyskland dock inte lika dyr...På mitt kontrakt så fanns det en ruta "Unfallfrei" som i mitt fall var ikryssad. Nu kan ju en bil fortfarande räkans som unfallfrei trots att en skada har reparerats, det beror ju på omfattningen av skadan. När det gäller betalningen så skickade jag den i förväg och när jag kom ner så var bilen klar med exportskyltar vilket handlaren stod för. ___ //Ulf |
|
|
Jo, jag fick följande svar på frågan om vad det där betydde: "the line means - number,extent and kind of accidents of the previous owner unfortunately our system always prints 1 in that line as soon as the car is no longer registered - we could not change it but I can tell you that the car comes without any accident during the lifetime at Porsche AG" Nu blev jag trött: "OK, I understand. I however require that the contract clearly specifies that the car is "unfallfrei". It is not acceptable to me to have an ambiguous/incorrect phrase in such a critical sentence." Så nu fick jag ett nytt avtal där det står (visseligen handskrivet) "Unfallfrei". Dessutom fick jag Briefet som stämmer på alla sätt (Porsche har själva haft den sen leverans). Tretretti: Kollade på avtalet med BMW Kassel och de använde exakt samma mening med "laut", men skrev då bara att den hade "slitage typiskt för dess ålder". /Sven |
|
|
En detalj angående betalning. När jag gjorde min förskottsbetalning så fick jag kontonummer m.m. skickat till mig. Jag valde då, som en extra säkerhetsåtgärd, att ringa till den bank de angivit som mottagare. Jag bad att få kontonumret bekräftat, dvs. att mottagaren var korrekt osv. Kanske något att fundera på. |
|
|
the Puffin; Det kanske bara avser det som behövde göras, dvs omlackeringen av fronten samt byte av vindrutan. De kanske benämner det som "skada" i kontraktet fast det egentligen handlar om uppfräschning av bilen. Du behöver säkert inte oroa dig. Bra val av färg måste jag säga. Jag har själv kikat lite efter en äldre 996:a, och kommit fram till att just röd är den snyggaste färgen. // Jögge |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag är inte orolig för att skicka pengar, när det är en auktoriserad handlare av något större bilmärke. Jag köpte nyss en Merca E500 T -05 av en mercaåterförsäljare, som jag fick hem med lastbil igår. Som vanligt har de överdrivit det negativa, och glömt hälften av det positiva. Jag skickade pengar direkt till dem och köpte bilen osett. Men bara för det ska man inte vara oförsiktig! Vill du vara 110 % säker på att det inte är någon form av mobileblåsning, kolla detta: - Precis som Mixtus säger, ring och kolla med banken att kontonumret verkligen går till Porsche. - Ta reda på att företaget verkligen existerar via Gelbe Seiten och via Porsches hemsida. - Var noggrann när du kollar på bilen, så chassinummer och brief stämmer överens. Zulassung-stelle utför nämligen inte detta längre. Jag gissar att du redan kollat det viktikaste, att firman verkligen existerar. Sedan tror jag inte det är fel att förhandla på engelska om du inte kan prata bra tyska, för som tidigare sagt har de ett övertag annars. En bra tysk bilsäljare (alla är dock inte bra) är en ren dröm att göra affärer med, och skulle aldrig "glömma" att nämna en defekt. Precis som du säger, ibland blir de nästan sura när man inte verkar tro på att bilen är som de säger, och i ärlighetens namn förstår jag dem! Jag tillbringar mycket tid på BMW i Frankfurt, och de bilar som står där är i ett makalöst skick! Lägstanivån är så otroligt hög att svenska märkesfirmor egentligen borde skämmas. Men samtidigt ska du inte ge med dig, utan stå på dig för att se till att bil och kontrakt är som du vill ha dem. Ser du något du inte gillar när bilen ska hämtas, var inte rädd för att påpeka det. För ditt köpekontrakt kommer att vara mycket viktigt när du ska sälja den, och står det otydligt om krockfrihet så kan det naturligtvis skapa problem. Det förstår säkert tysken också. Är du osäker när du står där, eller om du märker att något inte stämmer, har du alltid valet att kliva av köpet. De kommer säkert att gnälla, men har du ett fullgott skäl kommer de inte att ha något annat val än att betala tillbaks handpenningen. Det kan ta lite tid, men precis som du säger, de skulle aldrig riskera sitt rykte för en ynka 50-tusing.... Mvh Johan |
|
Bara för att knyta ihop tråden: Allt gick bra och jag är nu hemma med en i princip "ny" bil. Makalöst skick. Makalös bil. Makalös resa. Förutom reg.plåtar så bjöd säljaren på första servicen, svenska serviceböcker, nya bromsbelägg, bytt bromsolja, full tank och en flaska Porsche-champange. Småsaker i det stora hela, men uppskattat. /Sven |
|
| Stort grattis! Det jag minns från bilderna visar på en pärla till bil. Den åker väl direkt in i garaget (avställning) - eller skall den reg-besiktigas först kanske? | |
|
Den ska reg.besiktigas om en vecka, och jag kör så länge det inte är snö eller salt på vägarna. Hoppas på en sen ankomst av vintern ... Å så här ser han ut hemmavid: Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Sven, bara att gratulera. Det verkar slå alla mina tidigare erfarenheter av köp hos auktoriserad handlare. Som du säger, extragrejerna kostar så lite för dem i sammanhanget, men ger en så mycket trevligare upplevelse för dig som kund. Gissa vart du kollar först nästa gång du ska köpa bil! Mvh Johan |
| Grattis till en skön bil! Jag hoppas det är OK om jag är lite avis?... :-) | |
|
Ja nu är ju ribban lagd för oss andra som överger Z3 ;) Grattis Sven till en riktigt grym bil.....kommer nog förbi nån dag o kollar om flinet lagt sig än......o för o dregla lite! /Pane |
|
|
Tack, tack. Har saxat ihop lite film från min Tysklandstripp, om nu nån av er skulle vilja se (Windows Media Video, c:a 25 min lång, 95 MB): Länk Lite segt och obegripligt bitvis, men några fräcka bilar finns med, dock inga BMW... Det märkliga vägvalet 12-14 min in är navigatorpåhittat pga en 20+ km unfallstau. Mindre bra körning (men gött ljud!) vid 19-20 min ... /Sven |
|
|
Klart gött ljud!! Hittade ett par BMW oxå så filmen får godkänt :) /Pane |
|
| Jepp, hittade en E38 och en E36 så jag är nöjd. Men snyggast var absolut den Röde! Vilken pärla. En kul rulle med bra musik! | |
|
Om vi ska skriva vilka BMW´s som var med i filmen så var det en E46 samt en E91 utöver de som Mixtus nämner. Sven=> Vad gör du med ratten i början på din Autobahn strapatts, rycker till som om du körde ner i en STOR grop eller liknande? Mvh/ Niclas |
|
| Ähhh, det är ju första gången jag får sträcka ut Skalman, så jag känner bara lite på väghållningen. Med den aktiva fjädringen i Normal-läge är den inte helt olik en Z3:a med sportchassi (om än betydligt vridstyvare såklart). I Sport-läget är den som tegelsten. | |
|
Trevlig importfilm, alltid skoj när folk lägger upp bilder/filmer från sin importresa. Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
Trevlig film ! Vad var det för flygbolag du flög med? |
|
|
Tack! Trodde det var TUIfly.com som jag bokade på, men planet var nåt "HLX" (Ha???-Lloyd eXpress) som spelade på nåt Yellow-cab-tema. Code-sharing, samarbeten eller uppköp, har ingen aning. 850 pix för en enkel Arlanda-Stuttgart, och då kunde jag även välja nödutgångssittplats på nätet, me happy. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.