AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
29.852

Förskottsbetalning till märkeshandlare i Tyskland - puckat?

Sida 1 av 3
Tja, märkeshandlaren (Porsche) vill ha 50.000 kr (10%) när kontraktet skrivs. Först då påbörjas reconden och efter c:a två veckor är bilen klar att hämtas (i Stuttgart).

Är det puckat eller är det att lita på? Erfarenheter?

Till det som gör att det känns "ovanligt" kommer att denna recond är ganska omfattande, speciellt med tanke på att bilen ifråga bara gått 1100 mil. Bl.a. lackas hela fronten om och vindrutan byts. Är det normal standard för Tyska premium-märken som recondar lite dyrare bilar, som vi inte är vana vid, eller blir jag tok-blåst??

Skulle en svensk handlare begära detta och beskriva en sådan recond, skulle jag tänka "krockad, älgolycka, bluff, move on"...

/S
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Har du inte sett några bilder på bilen? Om inte, begär det, kan bli en bra början på bildokumentationen för framtiden. Vad jag har läst via importguiden på den här sidan så är vissa märkeshandlare MKT petiga med bilarnas skick.

När det gäller överföringen av pengarna så får du helt enkelt gå på magkänslan, när jag köpte min bil så förde jag över pengarna direkt till den tyska märkeshandlaren (BMW i Gerlingen utanför Stuttgart) på fredagen och åkte ned på måndagen där efter och hämtade bilen.

Jag önskar dig alla lycka med din nya bil! Porsche är fina bilar :)

Mvh/ Niclas
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Låter som att bilen kan ha gått en del på ringen...

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Tack Heden!

Jo, jag har sett bilder på den, fast de är så lågupplösta att man inte ens kan avgöra om den har PDC eller inte, än mindre om den är bästrad i spoilern eller rutan sprucken. Inte Poschekvalitet där direkt ;-). Jag bad om bättre bilder, men det var visst jääääättejobbigt att fixa å den skulle bli såååå fin sen, å vad skulle det vara nödvändigt för?? Får nästan känslan att de tycker jag är oförskämt misstrogen, typ "Men herregud, tror du vi försöker lura dig??"

Köpte Z3:an baserat på dunkla garagebilder från BMW Kassel. De berättade dock om en nyckelskrapskada på dörren som var omlackad (metallic), men det var nog den snyggast omlackning jag sett. De krävde dock ingen förskottsbetalning, betalade allt med kreditkort på plats (ner söndag, hemma tisdag).

Magkänslan är dock betydligt bättre idag...

/Sven
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Risken att en auktoriserad Porschehandlare i Tyskland skulle försöka blåsa dig är mycket nära noll. De är petigare än vad du är ;-)

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Hm Andreas vad byger du detta uttalande på? Egen erfarenhet eller? Statestik? vad?

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bekantas köp från märkeshandlare

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
BMW-Båstad - Vilken skumraskhandlare som helst får inte blir auktoriserad handlare för Porsche. Ett Porsche Zentrum skulle knappast få för sig att blåsa die Dumme Schwede, eller nån annan för den delen, på 50 papp; det är sunt förnuft som inte kan styrkas av "statestik". Man kan absolut göra en dålig affär även där och man SKA kolla upp bilen innan köp, men det är inte riktigt som att handla hos Hederlige Oles Bra Begagnade Bilar i Blåsinge.
Näe, ni har ju förståss rätt, de har knappast nån anledning att bluffa och riskera ett rykte för ynka (för dom!) 50 tusen. Men det kändes lite kymigt till en början, så jag tänkte att det var bättre att frågan en gång för mycket, än en gång för lite.

Å som säljaren sa; andra Porsche Zentrum kanske skulle behålla vindrutan, men vi är Zuffenhausen och ska vara lite bättre. Lät som bullshit då, men det ligger kanske nåt i det ändå.

Tack alla!

/Sven
Har bara hört positiva saker om stora etablerade märkeshandlare i Tyskland. Bör inte vara några konstigheter att betala handpenning i förskott.

Tycker du kan begära att få bra bilder på bilen innan du bestämmer dig. Känn dig inte som en jobbig kund bara för att du är noggrann. Ska du lägga en halv mille på en bil så bör du inte göra något förhastat. Kolla historia och andra detaljer tills du är nöjd och tills rätta magkänslan finns där.

Vad är det för bil förresten? Porsche, BMW?
Jo, det är en Porsche... Är lite "swinger"; hänger här inne, är webmaster för Svenska Jaguarklubben och köper en Cayman ...

Hoppas det är OK ändå, antar att liknande funderingar dyker upp för alla som importerar från märkeshandlare.

Lite sunkiga bilder om ni vill se:

Länk
Länk
Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Ser ut som ny ju! :)

Tycker att den första bilden är riktigt skön där det hänger en gammal 911:a (993 kanske?) från taket ;)

Mvh/ Niclas
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hur man kan byta bort en XJR är en gåta ;-) men Porschen ser läcker ut på bilderna.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Ha! Du äger snart en 911 Turbo. Med extra allt. ;-)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Anders_N: Det finns en "skum typ" vi kan kalla honom Gunnar (för an heter så) Denna man har blivit tvyngen att utvandra från Sverige för att han blåst så många svenskar och plundrat bolag, köpt och sålt leasingbolag mer eller mindre på obestånd i Skåne och i Halland och säkert på andra ställe i Sverge under mer än 15 års tid. Efter ett tag började det bli för hett, och sista livstecknet från denne man var att han bosatt sig i Portugal och lämnat Sverige för ca 5 årsedan.

Samma man träffade jag för sex månader sedan och då presenterade han sig som delägare i Porsche Zentrum i en liten stad som börjar på B utanför Stutgart.
Jag var där för att besiktiga en Carrera Cup bil för ett racingstall.

Så vi har olika uppfattning om hur seriösa ägarna till Porsche Zentrum är.

The Puffin:
Man ska vara på sin vakt, och att bli blåst är nog en rätt liten procent, men handlar man med postväxlar eller transfer kontrakt så minimeras risken, banken hjälper dig säkert.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
tjena!!

Köpte min porsche från porsche center hamburg... överförde ca 45 000 euro i förskott till handlaren... var aldrig orolig...(konstigt??) men det kändes som sagts tidigare i tråden rätt tryggt o handla av ett porsche center... risken o bli blåst där är nog minimal!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Puffin,

inled mig icke i frestelse, ty jag kan gå själv.

Nu väntar 55 härliga kompressorladdade mil med Katten.

Trevlig helg alla!

330

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
OK, jag är i grund och botten en ganska skeptisk och misstänksam typ, så det känns bra att få lite positiva (realistiska) nyanser på detta. Tack!

blind48: Och jag antar att du blev mer än nöjd när du hämtade den? De i Stuttgart verkar extremt artiga/serviceinriktade, så mycket att jag nästan blir misstänksam 8-). Men det kanske har att göra med att jag "Doktor Eklund"?

Nåväl, jag har sagt "ja" och sätter in pengarna idag. Leverans den 16/10. Hoppas på sen vinter i år...

/Dr Eklund
Blev och är mkt nöjd!!
Flög ner kvällen innan och bodde på ett hotell som låg några km ifrån porsche centret... blev en kvällspromenad förbi för o kika lite...såg bilen färdig för leverans... man var som ett litet barn kvällen innan julafton...
Upplevde servicen och allt annat som mycket bra... dom fixade allt vad gäller exportskyltar osv gratis(fast d är klart...köper man en så dyr bil så ska man ju kunna kräva det)... bara ett gå igenom o betala det sista sen fick man åka....jippi
Hmmm, precis när jag var som gladast, lugnast och köpsugnast får jag köpekontraktet per suddigt mail. Hittar raden:

"Zahl, Umfang und Art von Unfallschaden laut Vorbesitzer" följt av en inringad "1":a.

Jag, som är urkass på Tyska läser: "Antal, omfattning och typ av skada från(?) föregående ägare = 1", men inget mer om vad eller omfattning.

Eller betyder det nåt annat, mest osäker på det där "laut"?

Ni som kan tyska bättre??

/Suck
Ring och fråga... nån där är säkert bra på engelska!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.