AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.666

M5 -03 som går dåligt ibland

sebbe_bmw
Hej!

En M5 -03 som ibland går väldigt dåligt, tappar kraft och man kan ej varva över 3000 rpm.

Kan vara så att den börjar gå kass och sen efter ett tag så börjar den gå helt okej igen utan att man gör ngt! Är det någon som har en aning om vad detta kan vara?

Tack
Sebbe
Kamaxelgivare,LMM igensatta kattar.
I den ordningen ungefär =) Bensinpump kan ju vara en annan orsak.
De brukar paja runt 12-14000mil.
sebbe_bmw
Okej! Hm.. Mycket skumt! Oftast efter omstart så går den helt okej, BMW hittade ingen felkod när den va inne på service, vet inte hur mycket tid dom la ner på att leta dock!

Sebbe
Det enda av ovanstående som troligtvis inte ger felkod är Luftmassemätarna (LMM).
Har du haft bilen sen ny, eller vet du om de bytts någon gång?
Hur långt har bilen rullat?
sebbe_bmw
Nej, har inte haft den sedan ny, så jag vet ej om dom är bytta... Haft den i två år och den har gått 10000 nu... Okej får bli en koll på detta då.. Tack!
CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Låter som bensinpumpen tycker jag. Typiskt för det felet är att den ibland fungerar ok efter omstart.
Tala med Pelle på Bil & Motorteknik i Huddinge.
Jag hade liknande symtom för ett par år sedan, bytte bensinpumpen och sedan har bilen gått som en klocka1
Ricke
Länk

Fast han använde VAG-lmm för dieseln tror jag. (utan tempsensor)
Sök här på autopower eller m5board så hittar du exakt rätt Boschnr.
Är det LMM som spökar så har du en MYCKET rolig tid framför dig i form av att bilen kommer gå som ett skott jämförelsevis. (håll tummarna)
LMM på BMW kostar ca 3500kr / st VAG-varianten typ 1500kr/st
När min bensinpump lade av hade jag märk att den ville "bluddra" lite i kurvor och att den ibland kändes "kvävd".
Men inte så att den inte varvade efter 3000varv, utan så att man märkte det lite grann.
En dag så la den av helt och efter bensinpumpsbytet så var bluddret försvunnit.
Länk
Länk

Fast använd CRC:s produkt, finns på bla Mekonomen. Kostar minst att kolla. Ca 80kr för en burk.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
LMM'en jag använde har Res.Nr. 06A906461AX (som jag hittade här på AP) och den är till Dieselbilar vad jag hittat när jag letat runt lite. VAG numret som ska vara rätt är: 06A906461A (samma men utan "X" på slutet) som är till bensinare och har tempsensor.

Jag fick lite då och då samma symptom, bilen tappa halva motorkraften och vägrade varva över 3-4000 rpm och efter omstart så fungerade den OK igen. Oftast inträffa det när man drog ut ordentligt med fullgas på 2'ans och 3'ans växel upp till varvstopp och efter LMM bytet har det inte inträffat en enda gång + att jag fick en himla massa glada hästar till i stallet :)

CRC sprejen funkade på min som felsökare, den gick betydligt bättre en stund efter rengöring.
Är LMM felet så är det hög tid att byta ut dina stift då de troligtvis gått väldigt varma/snålt en längre tid.
Och precis som Tozzy säger; Det är ingen långsiktig lösning att rengöra men du får diagnosen direkt sas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.