AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.454

E36 M3 frågor (om antispinn, SMG mm)

Hur upplevs SMG till vardags? Smidigt? Segt? Är det så mycket problem som det verkar?

Har börjat kika lite efter ny M3:a, och det är många till salu med SMG.
Jag har inte tänkt köra på bana med denna M3a så som med den förra, blir E30 för det. Utan denna blir vardagsbil, fin-transport;)

Kom antispinn som standard? Eller var det tillval? Från vilket år?

Lutar lite åt en 3.2 sedan. Hade en 3.0 coupe förrut.
Och så, hur var det med drag? Gick det att regga med drag?:)

ch
309
chrcel
m3coupe-96

skulle inte köpa smg..ägde en 97 förra sommaren mycke strul..
vissa har tur å de funkar å visst då e den otroligt fin.varken smidig eller allt för seg.stadskörning tyckte ja den var grym. men ja tror inte de e många smg som gått problem fritt. å händer de nått så e de många på bmw som inte alls vet vad de e för låda.eller vad som går att repa å inte

fanns de några e36 m3 me antispinn tror inte de inte alls som tillval. kom väll först på e46an

mvh pezen
Länk
Ok,

Nja, jag vet inte heller om det fanns;) Någon som bekräfta?
Hade det ju inte på 94:an, men har haft ASC+T på en sen E36 så jag trodde att det kanske kom på M3 också?

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Finns inte antispinn på någon M3 E36, förutom på USA M3 3.2. USA M3 motorn är mer lik 328 motorn med ett trottelhus, medans vi här i Europa har de fina separata trottelhusen, ett för varje cylinder. Det är väl i alla fall en av anledningarna till att Euro M3 inte har antispinn.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Tycker SMG lådan i E36:an e ruskigt tråkig.
Kollade på ett par med SMG men avstod då jag ansåg att manuell var bra mycket roligare.
SMG lådan i E36:an är en aningen seg.
Men de e en smaksak =)

Mvh Markus
Ok, inget antispinn. Det var lite synd, gör att man kan slappna av lite mer vid långkörning på vinter. Hua, vinterkörning....;) Jo det blir nog det om jag skaffar en till.
De är lite rapp på gasen, märks när det är halkigt.

Inget vidare heller med SMG verkar det som, fast jag tar gärna emot mer folks åsikter. Har väl egentligen aldrig funderat på att skaffa en med SMG men det är många till salu. Sur att välja bort en i övrigt fin bil pga lådan.

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
möjligheten att koppla för att klara ut en situation på vintern försvinner ju med smg, eller finns det ett snabbt sätt att välja neutralläge på den?
Visa användare
27
Ubbe_
M3 1997
Alltså jag respekterar att vissa föredrar manuell låda före SMG. Jag håller också med om att SMG1 har har strulat. Kör själv en M3 med SMG1, nyss bytt hydraulikpaketet, inte billigt, men nu går kärran som en dröm igen.
Beträffande antispinn, min har en sk "SMG-knapp" vilket gör att bilen ex-vis startar på tvåan om det skulle vara riktigt halt. Med knappen intryckt växlar den (på automatläget) vid andra varv - allt för att undvika spinn.
Att köra den vintertid är inga problem, tycker jag. Det handlar förståss om att anpassa sig vilket är tämligen enkelt. Häruppe har vi minst tre månader riktig vinter så jag vet...
Men som sagt allt är ju en smaksak. För mig smakar SMG i alla fall riktigt, riktigt gott.

ubbe_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.